مرور اخبار شنبه 94/02/04

ضرورت آشنایی مداحان با تاریخ / شخصیت واقعی حضرت زینب(س)

4 ارديبهشت 1395 ساعت 9:02

یکی از عواملی که بعد محتوایی کار مداحی را تکمیل می کند “بیان تاریخ اهل بیت” است. مداح در برنامه های خویش درصدد ارائه ی سیره ی اهل بیت (ع) است و این سیره را باید در “تاریخ” جست و جو کرد و آن را از صافی “مداحی و هنر” عبور دهد و به مستع انتقال دهد.



مداحان باید یک قدم جلوتر از دیگران حرکت کنند


حاج ماشااله عابدی: ...ممکن است که پوششی مخالف شرع نباشد و با موازین اخلاقی نیز منافات نداشته باشد اما مداحان باید یک قدم جلوتر از دیگران حرکت کنند و مراقب باشند که با پوشش و رفتار خود موجب بدبینی مردم به این مکتب نشوند. در آموزه‌ها هم داریم که استاد همیشه باید یک قدم جلوتر از شاگرد خود حرکت کند تا شاگردش او را الگوی خود قرار دهد و این ماجرا شامل مداحان خاندان عصمت و طهارت (ع) نیز می‌شود. مداحان باید خود را به الگویی پسندیده تبدیل کنند.
منبع: بسیج مداحان


ضرورت آشنایی مداحان با تاریخ

اگر بتوانیم “مداحی” را در چهار عنصر مهم خلاصه کنیم دو عنصر مهم و محتوایی آن “شناخت ادبیات” و “تسلط بر تاریخ” خواهد بود. یکی از عواملی که بعد محتوایی کار مداحی را تکمیل می کند “بیان تاریخ اهل بیت” است . آری ! مداح در برنامه های خویش درصدد ارائه ی سیره ی اهل بیت (ع) است و این سیره را باید در “تاریخ” جست و جو کرد و آن را از صافی “مداحی و هنر” عبور دهد و به مستع انتقال دهد. در این راه باید کتابهای تاریخی را بشناسد و “مستندترین” و “قوی ترین” و “جامع ترین” آنها را مطالعه نماید. به عبارت دیگر “مرجع شناسی” خود را در کار مداحی تقویت نماید.
منبع:مداحی

مداحی یک ارزش معنوی است


امام جمعه سمنان: مداحی یک ارزش معنوی است. مبادا مداحان این ارزش را با امور دنیوی مانند پول معاوضه کنند چرا که یک مداح سرباز ولایت و سید الشهداء(ع) است و سرباز را در درگاه حسین(ع) هیچگاه با پول تعیین نمی کنند پس باید دانست که در کار مداحی اخلاص حرف نخست را می زند. ضامن روزی هر انسان خداوند متعال است و رزق شما مداحان در آسمان محفوظ، لیکن نباید این کار ارزشمند را با پول معاوضه کرد از سوی دیگر اشعاری که مداحان مطرح می کنند می بایست آموزنده و دور از دروغ باشد.
منبع:مهر


حضرت زینب(س) را درظهر عاشورا پیدا کرده و تا عصرعاشورا گم می‌کنیم

زهرا شجاعی: شناخت شخصیت حضرت زینب(س) در جامعه ما مورد غفلت قرار گرفته است، ما حضرت زینب(س) را در ظهر عاشورا پیدا کرده و تا عصر عاشورا او را گم می‌کنیم در حالی که شخصیت ایشان در بعد تربیت فرزندان رشیدی که در صحنه عاشورا حماسه آفریدند، در مقام زهد، عبادت و تقوا و همچنین مقام علمی حضرت زینب(س) مثال زدنی است. فصاحت و بلاغت کلام، قدرت استدلال و احتجاج در مجلس یزید و مقام صبر و مدیریت بر نفس، عدم تعلق به زندگی دنیایی و همچنین مقام عصمت حضرت از جمله ویژگی‌های بارز ایشان است و امام سجاد در این زمینه می‌فرمایند: “انت بحمد الله عالمه غیر معلمه وفهمه غیر مفهمه” و در واقع مقام عصمت ایشان را صحه می‌گذارند.
منبع: شفقنا


سه وظیفه ذاتی یک هیئت انقلابی


عاشورا غوغا می کند اما بشرطها و شروطها؛ باید هم شور حسینی را حفظ کنیم و هم شعور را خوب یاد بگیریم. به نظر می‌رسد اگر سه کار را خوب انجام بدهیم، شعور حسینی محقق شده است. تکلیف مالایطاق هم نیست، فقط تدبیر و تحمل و اندکی تلاش می‌طلبد. متأسفانه اتاق فکر هیئات ما ضعیف است و از این روست که گاهی اوقات برای برخی مسائل کم‌اهمیت که اولویتی ندارد، هزینه و توجه زیادی صرف می‌کنند. اولین کاری که باید انجام بشود، نگاه‌سازی دینی است. ما نمی‌توانیم در زندگیمان مسئله‌ای بدون پایه اعتقادی داشته باشیم. پایه اعتقادی ما سه رکن است: خداباوری، ولایت‌محوری که نبوت و امامت است، معاد باوری. اصلاً هر کاری می‌خواهیم انجام بدهیم، اگر با این سه اعتقاد تقویت نشود، ناقص است. اگر دستور خدا نباشد و قیامتی هم وجود نداشته باشد و الگویی مانند اهل‌بیت(ع) نداشته باشیم، این خم و راست شدن در نماز چه معنایی دارد؟ روزه و حج و خمس و زکات ما معنا ندارد. در موضوع پردامنه‌ای مانند محبت هم اگر این اعتقادات نباشد، به جایی نمی‌رسیم.
منبع: روضه نیوز

منبع: پایان پیام/


کد مطلب: 30041

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/30041/ضرورت-آشنایی-مداحان-تاریخ-شخصیت-واقعی-حضرت-زینب-س

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir