تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۱۸
۰
کد مطلب : ۳۰۷۹۸

فرهنگ عاشورا به ما می گوید در بحرانی ترین شرایط زندگی هم می توان کاملا اخلاقی عمل کرد

فرهنگ عاشورا به ما می گوید در بحرانی ترین شرایط زندگی هم می توان کاملا اخلاقی عمل کرد
عباس (ع) خدای ادب است و ادب و وفاداری او سبب شد که باب الحوائج شود. ادب، در جامعه امروزی ما کمرنگ شده است، افراد به ابالفضل (ع) توسل می کنند ولی به اخلاقیات ایشان توسل نمی کنند.

حجت الاسلام حسین احمدی استاد دانشگاه و کارشناس دینی درباره ادب حضرت عباس (ع) گفت: حضرت علی (ع) از اوایل خردسالی حضرت عباس (ع) توجه خاصی به تربیت او داشتند و او را به تلاش و انجام کارهای سخت و مسئولیت پذیری وا می داشتند.

وی افزود: پیش از حضرت علی (ع) کسی که در زندگی ایشان خیلی مهم و تاثیرگذار بود مادرش بود. ام البنین به او ادب آموخته بود و فرموده بود که ابوالفضل (ع) حق ندارد هیچ کدام از فرزندان حضرت زهرا (س) را به نام صدا کند. در روایات آمده است، ایشان تا زمانی که زنده بودند، سیدالشهدا را هیچ وقت با نام صدا نکردند و حتی لفظ برادر را هم به کار نبردند.

احمدی خاطرنشان کرد: ادب، در جامعه امروزی ما کمرنگ شده و جالب است که خیلی ها مدعی هستند که عاشق حضرت ابوالفضل (ع) هستند. به او توسل می کنند ولی به اخلاقیات ایشان توسل نمی کنند.
این امام جماعت بیان کرد: شاید مهمترین درسی که بتوانیم از ایشان بگیریم ادب داشتن است. هیچ وقت دیده نشده که در حضور سیدالشهدا (ع) راحت بنشینند، همیشه دو زانو می نشستند. هیچ وقت دیده نشد که جلوی امام حسین (ع) حرکت کند همیشه در پشت ایشان قرار می گرفت. در خانواده های امروزی ما آیا یک خانواده پیدا می شود که اینگونه زندگی کند. نمی گویم نیست ولی اگر باشد خیلی کم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از خانواده ها، اعضا احترام یکدیگر را حفظ نمی کنند. به خاطر مسائل دنیایی مقابل هم می ایستند و به کرات دیده می شود که به خاطر ارث ناچیزی که از والدینشان به آنها می رسد خشن می شوند، قهر و قطع ارتباط می کنند.
احمدی ولایت پذیری را ویژگی دیگر شخصیت عباس (ع) عنوان کرد و افزود: مهمترین رکن جهت الگو برداری سبک زندگی اسلامی ولایت پذیری ایشان است. از زمانی که سیدالشهدا از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند تا روزی که به شهادت رسیدند هر چه گفتند، عباس (ع) چشم گفته و چرا نیاورده است.
وی خاطرنشان کرد: حضرت عباس (ع) در ولایت امام حسین (ع) ذوب شده بود. موضوع ولایت پذیری در سیره اندیشه شیعی همیشه موضوع مهمی است.ولایت پذیری و ادب او باعث شد که باب الحوائج شود. خیلی ها در کربلا شهید شدند اما هیچ کدام این لقب را نگرفتند.


وفاداری ابوالفضل (ع) در کربلا
احمدی با اشاره به وفا، ویژگی دیگر ابوالفضل (ع)، عنوان کرد: در جامعه کنونی ما، وفاداری به ویژه وفاداری زن و شوهر به یکدیگر خیلی کم شده است. وفا به معنی چیزی است که انسان را کامل کند و ناقص نگذارد.

وی تاکید کرد: حضرت وفاداری خود را در کربلا نشان داده است. به علت وفاداری اش به او نافذ البصیر یعنی دارنده ایمان محکم و نفوذ ناپذیر می گویند. حضرت به عهد الهی نیز وفادار بود و عهد الهی این بود که هر کس خدا را یاری کند خدا او را یاری می کند. ایشان طوری خدا و و امامش را یاری کرد که جایگاهش خیلی رفیع تر از شهدای دیگر است و همه شهدا به جایگاه او غبطه می خورند.


والدین به آنچه می گویند عمل کنند
احمدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پدر و مادر برای آشنا کردن فرزندان خود با ابعاد شخصیتی عباس (ع) چه وظایفی بر عده دارند؟ بیان کرد: ابتدا پدر و مادر باید به آنچه می گویند عمل کنند. فرزند، آنطور که می خواهم تربیت نمی شود بلکه آنطور که هستم تربیت می شود. اگر والدین در زندگی خود وفادار باشند فرزندان نیز وفادار خواهند بود.

این کارشناس دینی افزود: پدر و مادرها اگر نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به فرزندانشان ادب را رعایت نکنند فرزندان هم رعایت می کنند. اگر والدین به خود اجازه دهند که با فرزندانشان با هر لفظی صحبت کنند، حداقل بعدها آنها هم آنگونه صحبت می کنند. متاسفانه در حال حاضر در جامعه ما بعضی ها فکر می کنند احساس قرابت و نزدیکی با دوست یعنی هر طور که دلشان خواست حرف بزنند و هر لفظی را به کار ببرند. اگر انسان ها ادب را رعایت کنند توجه خدا به انسان به گونه ای دیگر می شود.
وی ادامه داد: امام سجاد (ع) فرمودند:” اگر با یکدیگر خوب صحبت کنید خداوند روزی و عمر شما را زیاد می کند”. اگر والدین جلوی فرزندانشان نوع پوشش و رفتار خود را رعایت کنند آنها هم الگو می گیرند. بعضی از فرزندان، جلوی پدر و مادرشان هر طور دلشان می خواهد لباس می پوشند، زندگی می کنند، عربده می کشند و هر جمله ای را به کار می برند چون پدر و مادر رعایت نکردند.


دغدغه کمتر مدرسه ای اخلاق است
فرهنگ عاشورا به ما می گوید در بحرانی ترین شرایط زندگی هم می توان به بهترین شکل اخلاقی عمل کرد
این امام جماعت نقش معلمان و آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ عاشورا را مهم دانست و ضمن بیان اینکه مدرسه خانه دوم افراد است، افزود: اگر در مدرسه بعضی از آسیب های اجتماعی را آموزش ندهند ناهنجاری بوجود می آید. مدرسه ای که از دانش آموزان نمره ۲۰ انتظار داشته باشد نه اخلاق، رفتار و ادب، راه به جایی نمی برد. شاید ۹۹ درصد مدرسه های ما از دانش آموزان فقط نمره ۲۰ می خواهند. مدرسه ای نیست که دغذغه اش اخلاق باشد نه علم؛ فرهنگ عاشورا می خواهد بگوید در بحرانی ترین وضعیت و شرایط زندگی می توان به بهترین شکل اخلاقی عمل کرد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: سید الشهدا در کربلا و در شرایط جنگی بود ولی هر گاه دخترانش نزدش می رفتند خاضعانه و با الفاظ خوب با آنها رفتار و صحبت می کرد. در جامعه کنونی، اگر سرمان شلوغ باشد به هیچ کس توجه نمی کنیم اما در کربلا حضرت رباب به سیدالشهدا می گویند که علی اصغر تشنه است و ایشان لباس رزم خود را درآورده و می رود که آب تهیه کند.


انتقال مفاهیم عاشورا توسط آموزش و پرورش
وی معتقد است: آموزش و پرورش می تواند آنچه را که از عاشورا درس می گیریم خیلی راحت به دانش آموزان یاد بدهد. مدرسه ها در ایام محرم یک روز را به برگزاری مراسم اختصاص می دهند که به کارهای کلیشه ای ختم می شود در حالی که می توانند از دانش آموزان بخواهند در کلاس اتفاق قشنگی را که از منظر آنها در کربلا رخ داده تعریف کنند. متاسفانه ذهن آنها را با اطلاعاتی که بعد ها هم به کارشان نمی آید پر می کنند.کودکی که وارد کلاس اول می شود وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل می شود قرآن خواندن بلد نیست اما زبانش خوب است چون در مدرسه به زبان بیشتر توجه شده است.


خرافات و سست شدن اعتقادات
احمدی در پایان درباره نحوه برگزاری مجالس عزاداری در منازل توصیه کرد: عزاداران سعی کنند آنچه که را که می شنوند از افرادی دریافت کنند که در این حوزه کارشناس باشند. معمولا مساجد و هیئت های خیلی خوب و معروف خطایشان کمتر است. برگزاری جلسات عزاداری در خانه ها بسیار کار پسندیده ای است اما کسی که قرار است دعوت شود باید معلومات خوبی داشته باشد و به مردم اطلاعات خوب بدهد و صرف هدفش در آوردن اشک مردم نباشد. افرادی که فقط در پی درآوردن اشک مردم هستند باعث ایجاد خرافات و سست شدن اعتقادات دیگران می شوند. عزادارانی که در این جلسات شرکت می کنند اگر خرافاتی دیدند و شنیدند، نپذیرند، اجازه ندهند بعضی اتفاقات رشد کند و در آینده لطمه بزند.


انتهای پیام/
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما