امام حسن‌عسکری(ع) به شیعیان تاکید فرمودند که احساسات پیروان سایر فرقه‌ها تحریک نشود

شفقنا , 18 دی 1395 ساعت 9:09

حجت الاسلام رفیعی: یکی از توصیه های امام حسن عسکری(ع) به شیعه این بود که فرقه ها و گروههای مخالف را تحریک نکنید بلکه با مدارا دیگران را جذب مکتب اهل بیت(ع) کنید.


عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت:مسئولان باید شیعه مورد انتظار امام حسن عسکری(ع) باشند؛ چنین مسئولی به مردم دروغ نمی گوید و به بیت المال خیانت نمی کند.

حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی در مراسم جشن میلاد امام حسن عسکری(ع) که در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم برگزار شد، به نقش امام حسن عسکری(ع) در حفاظت از شیعه اشاره کرد و اظهار داشت: شکل گیری مذهب شیعه برخلاف آنچه در کتابهای نظیر ابن خلدون، ابن تیمیه و دیگران ذکر شده است، از زمان رسول خدا بوده است.

او با اشاره به اینکه در طول تاریخ، مذهب شیعه مورد هجوم واقع شده است، گفت: اگر تا دیروز در کتابها، سخنانی را به شیعه نسبت می دادند امروز در قالب نوین و در فضاهای مجازی به صورت گسترده علیه شیعه مطالبی را مطرح می کنند که به لطیفه بیشتر شباهت دارد.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: هجمه به شیعه امروز بیشتر از قبل است و حتی می توان گفت اوج مبارزات و هجمه ها به شیعه در زمان معاصر است.
او با ذکر این نکته که بزرگان شیعه در گذشته با نوشتن کتاب و آثار به شبهات مطروحه پاسخ داده اند، تصریح کرد: احمد بن اسحاق در مقام پاسخ به این شبهات و هجمه ها آثاری نوشته هرچند این آثار در دسترس ما نیست.

رفیعی با اشاره به آثار مرحوم  کاشف الغطاء گفت: به جوانان توصیه می کنم حتما کتاب مرحوم کاشف الغطاء را یک بار بخوانند چون کتابی است که یکی از مراجع عظام تقلید ۱۰ صفحه به آن مقدمه زده است.
او تصریح کرد: شبهه را می بینید در آن توقف نکنید چون شبهه گذرگاه است و توقف در شبهه خطرناک است؛ شیعه مبتنی بر عقلانیت، نصّ، قرآن و عقاید صحیح برخاسته از معصوم است.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شیعه در زمان امام حسن عسکری(ع) گسترش یافته بود؛ افزود: امام حسن عسکری(ع) در زمانی که ترجمه باب شده و فرقه ها و نحله های مختلف گسترش یافته بود، توانست شیعه را حفظ کند.

او بیان داشت: امام حسن عسکری در حفظ اعتقادات شیعه نقش موثری ایفا کرد؛ عقیده و باور تحمیلی نیست، اگر باور درست شد، اعمال هم درست می شود؛ جوان اگر درک کرد که نماز برای آسایش دین و دنیا و شستشوی روح اوست به سوی نماز گرایش می یابد.

رفیعی با بیان اینکه بهترین توحید را شیعه و نهج البلاغه دارد؛ گفت: زیباترین ترسیم از خداشناسی را شیعه دارد اما حالا محمد بن عبدالوهاب طلایه دار توحید شده است درحالیکه نمی داند توحید چیست؟
او با اشاره به سخنی از امام حسن عسکری(ع) بیان کرد: خدایی که شیعه قائل است، نه چشم است و نه مجسًّم می شود و نه صورت است، او خالق است و مخلوق نیست. خدا بالاتر از آن است که دیده شود.

این خطیب حوزوی به نقش امام یازدهم در حفاظت اخلاقی از شیعه اشاره کرد و گفت: غرایز و شهوات سیلاب هستند، اگر سدّ تقوا روی شهوات ایجاد شد، عفت می شود و غضب تبدیل به شجاعت می شود؛ به عبارت دیگر، عفت شهوت مهارشده و شجاعت، غضب مهارشده است.
او تقوا، راستگویی، امانتداری و عدم خیانت به بیت المال را ویژگی های شیعه خالص دانست و ادامه داد: مسئولان باید شیعه مورد انتظار امام حسن عسکری(ع) باشند؛ چنین مسئولی به مردم دروغ نمی گوید و به بیت المال خیانت نمی کند.

رفیعی با بیان اینکه اختلاس در نظام جمهوری اسلامی معنایی ندارد، تصریح کرد: مردم قیام کردند که جمهوری اسلامی احکام الهی را در جامعه پیاده کند؛ این انقلاب را نه آمریکا و نه جنگ از بین می برد بلکه تنها اختلاف داخلی این نظام را از پای در می آورد.
او تاکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی باید صداقت، تقوا، امانتداری و خوش اخلاقی باید وجود داشته باشد و این صفات اگر در یک نفر از شیعیان جمع شود، پیشوای یازدهم از ما خرسند می شود.

استاد المصطفی به توصیه های اجتماعی امام حسن عسکری(ع) در حفاظت از شیعه اشاره و ابراز داشت: در نظر امام یازدهم، شیعه واقعی، باید مردم را بر خود ترجیح داده و نیاز دیگران را رفع و مشکلات مردم را حل کند.
او حفاظت سیاسی را نقش دیگر امام حسن عسکری(ع) در حفاظت از شیعه عنوان کرد و گفت: همه ائمه(ع) نور واحد و ظلم ستیز بودند و لذا پیشوای یازدهم به شیعیان اجازه استخدام در دربار عباسی را نمی داد.

رفیعی گفت: تعامل با فرق غیر شیعی راهکار پنجم امام حسن عسکری در حفظ شیعیان بود و این امام همام بر تقیّه، درست برخورد کردن، تحریک نکردن و احساسات دیگران را برنینگیختن تاکید می کرد.
او با تصریح به اینکه در جهانی زندگی می کنیم که گروهها و فرقه های مختلف حضور دارند، افزود: یکی از توصیه های امام حسن عسکری(ع) به شیعه این بود که فرقه ها و گروههای مخالف را تحریک نکنید بلکه با مدارا دیگران را جذب مکتب اهل بیت(ع) کنید.

عضو هیات علمی جامعظ المصطفی العالمیه در پایان شهر قم را عاصمه و محل ظهور بزرگان دانست و ادامه داد: این مسجد نباید به برگزاری مجالس منحصر شود بلکه باید مرکز تعلیم و تعلّم شود.
او خاطرنشان کرد: مسجد امام حسن عسکری(ع) باید مرکز حفظ تشیّع و کانون ترویج عقاید شیعه به شکل صحیح آن باشد.
در این مراسم حضرات آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، آیات علوی گرگانی و مسعودی خمینی، حجج اسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب اسلامی ایران، واعظی، سعیدی و نیز استاندار قم حضور داشتند.


انتهای پیام/


کد مطلب: 31218

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/31218/امام-حسن-عسکری-ع-شیعیان-تاکید-فرمودند-احساسات-پیروان-سایر-فرقه-ها-تحریک-نشود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir