افزايش چشمگير مدعيان ارتباط با امام زمان(عج)

سامری‌های هزاره سوم

1 مهر 1387 ساعت 13:16

علت اين همه خدعه در خصوص امام زمان(عج) چيست و چرا در زمان فعلی که بيش از هر زمان ديگری جامعه نيازمند توجه به معانی و مفاهيم دقيق انتظار ظهور منجی است،چنين درگير و دار مدعيان دروغين قرار گرفته است؟


به گزارش خيمه، فردی با ادعای ارتباط مستقيم با امام زمان(عج) و عوالم غيب در منطقه اسلامشهر، دفتری با عنوان «مشاوره عدالت‌گستر قائم» داير کرده است و در این دفتر، بیماران را به‌اصطلاح مداوا می‌‌کند و با بيان اين كه از آينده خبر دارد، مشاوره خانوادگی می‌دهد ....

در يكي از مساجد بزرگ غرب تهران، فردی با حضور در جمع معتکفان خود را مدعی نزول کرامت معرفی و با سوء‌استفاده از سادگی مردم به‌ويژه جوان‌ها به طرح افکار واهی مشغول مي‌شد و ادعا می‌کرد با ائمه(ع) در ارتباط است ....

زنی در یک روستا مدعی شده است که روی یک گاو و یک گوساله‌اش کلمات «الله» و «محمد» حک شده است و این گاو و گوساله مقدس هستند؛ مردم آن روستا و روستاهای اطراف با تجمع در مقابل خانه این زن، خواهان روا شدن حاجات خود از سوی این گاو و گوساله شدند و ...

اينها نمونه‌ای از شيرين‌كاري‌هاي متعدد مدعيان دروغين حضرت امام زمان(عج) است كه طي اين چند ساله نمونه‌های زیادی از آنها در محافل خبری و رسانه‌ای به گوش رسیده است؛ افرادی که با ادعاي ارتباط با ائمه معصومين (علیهم‌السلام) دست به فریب بسیاری از افراد ساده‌لوح و در نهایت كلاه‌برداري و سوء‌استفاده‌هاي وسيع مالي می‌زنند و ادعاهایی را مطرح می‌کنند که بیشتر از آن که منطق آن را بپذیرد، به رد و نفی آن می‌پردازد.

موضوع مدعیان دروغین یک مسئله تازه نیست و در هر عصر و دوره‌ای به فراخور مسائل و شرایط آن عصر وجود داشته است، اما نکته مهم و حساس قضیه «مدعیان دروغین» اینجاست که چرا در برخی زمان‌ها، آمار این مدعیان افزایش پیدا کرده و به شکل موجی سلسله‌وار و دامنه‌دار در جامعه آشکار می‌شود؟

على‏اكبر مهدى‏پور، نویسنده کتاب «او خواهد آمد» در خصوص شکل‌گیری این ادعاها مي‌گويد: «خود دعاوى مهدویت، از مسائلى است كه ثابت مى‏كند داستان مهدویت و ظهور یك مصلح غیبى، از موضوعات مسلمى بوده كه عموم مسلمانان بدان اعتراف داشته‏اند.

از اینروست كه عده‏اى در طول تاریخ خود را به عنوان مهدى موعود معرفى مى‏كرده‏اند؛ این خود از دلایل روشن اصالت مهدویت است؛ چرا كه اگر اصالت نداشت، هرگز تقلبى آن یافت نمى‏شد؛ چون همواره نسخه تقلبى را مى‏سازند، تا به جاى نسخه اصل جا بزنند. مثلاً 5 هزار ریالى یا 10 هزار ریالى تقلبى وجود دارد؛ ولى هرگز 7 هزار ریالى تقلبى نبوده؛ چون هر چیزى كه اصالت و واقعیت ندارد، تقلبى آن مفهوم ندارد.»

از این رو در طول تاریخ، مدعیان دروغین فراوان سر برآورند كه از مقام نیابت خاصه، تا مهدویت و از آن فراتر، تا مقام الوهیت را براى خویش ادعا می‌کردند و هر كدام به اندازه دایره تبلیغ خود، مریدانى را به گرد خود جمع می‌کردند.

این افراد از عقیده و ایمان مردم نسبت به معبود واقعى، رهبران الهى، شئون دینى و حقایق آسمانى سوء‌استفاده می‌کرده و خود را به دروغ داراى مناصب معنوى جلوه داده‏اند و ادعاى كذب كرده‌‏اند.


جلسات زنانه، مأمنی برای سرکیسه کردن
بسیاری از افرادی که مدعی دروغین ارتباط با امام زمان(عج) هستند به جلسات زنانه و مراسمي که خانم‌ها در آن شرکت می‌کنند توجه ویژه‌ای دارند، به طوری که شواهد نشان می‌دهد بسیاری از این مدعیان با فریب زنان و دختران در جلسات مذهبی به اهداف خود دست یافته‌اند.

به عنوان مثال، فردی در اطراف شهرستان ورامين جلساتي تشكيل داده بود و در اين جلسات تنها به دختران جواني كه تا 22 سال سن داشتند، اجازه ورود می‌داد و یا زنی با نام «ف.ر» از طریق روش «انرژی اشیاء» به فریفتن افراد می‌پرداخته است. وی علاوه بر توهین به مقدسات دینی در سخنرانی‌های خود، مریدانش را به خواندن فارسی نماز و قرآن سفارش می‌کرد.

زنی نیز به نام «ب.د» مدعی شده بود که یار ششم امام زمان است. این زن به شیوه‌های مختلف به اخاذی از مردم و به‌ويژه زنان می‌پرداخت. این شخص بدعت‌ها و اعمال عجیبی در هنگام اقامه نماز انجام می‌داد؛ در يكي از این عمل‌ها، وي در مراسم شب‌های چهارشنبه و در حین اقامه نماز امام زمان(عج) به هنگام قرائت آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» از آيات سوره حمد، به حالت سماع می‌چرخد و این حرکت را تا قرائت 100 باره این آیه، تکرار می‌کرد.

رامین شریف‌زاده، کارشناس مسائل فرهنگی و محقق مذهبي، در این باره می‌گوید: «از آنجايي که افراد از همان سنين كودكي با حب اهل بيت(ع) و آموزه‌هاي ديني رشد مي‌كنند، گستره فريب‌خوردگان افرادی که به بهانه ارتباط با امام زمان(عج) جلسات برگزار می‌کنند، بیشتر از آسیب دیدن از فرقه‌های انحرافی است.

البته در اين ميان از تاثيراتي كه آموزش‌هاي غربي بر نسل جوان گذاشته و در مجموع موجب گسترش باورهاي پلوراليستي در جامعه جوان كشور شده است نيز نبايد غافل بود.»

اين فرقه‌ها به طور معمول با ايجاد يك هاله مقدس به دور رهبر فرقه و برگزيده شدن اين شخص از طرف امام زمان(عج) در باورهای ساده رسوخ می‌کنند و...

به عنوان مثال، رئيس يكي از فرقه‌هاي انحرافي در جلسه هفتگي خود در يكي از شهرهاي توابع استان تهران و در جمع مريدان خود گفت: «شما احمق هستيد، شما نمي‌فهميد، من فقط مي‌فهمم، ما بايد رب خود را بشناسيم؛ چوپان رب گوسفندان است و راه را نشان مي‌دهد.

من هم چوپان شما هستم.، من علم، اخلاق و عرفان مي‌ريزم در دل شما، پس من رب شما هستم؛ شما بايد رب خودتان را بشناسيد. من حاضرم در يك ميدان جلوي چشم همه در آتش بروم و از آن طرف بيرون بيايم و يا وسط آتش مي‌نشينم و هر كه مي‌تواند در آتش بنشيند و تمام نهادهاي اطلاعاتي امنيتي هم با من هستند، از هيچ چيز نترسيد.»

مرحوم آيت‌الله فاضل لنكراني چندي قبل از فوتشان در دیدار اعضای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ایشان، در این باره فرمود: «اين گروه‌ها با حركت خود كه توهين به ساحت امام زمان (عج) مي‌باشد، قصد تزلزل در عقيده جوانان را دارند. بايد نسبت به امور توجه جدي داشت؛ زيرا مصيبت آن روزي خواهد بود كه جوانان ما نسبت به مسايل ديني خود سست شده باشند.»

ایشان افزود:«امروز عده‌اي به دروغ ادعا مي‌كنند كه با امام زمان (عج) در ارتباط هستند و از اين طريق براي خود دكاني درست كرده‌اند، در حالي كه هيچ‌گاه ما از زبان بزرگان و مراجع نشنيده‌ايم كه ادعاي ملاقات با امام زمان (عج) را داشته باشند.» 


افزايش مدعيان دروغين
فعالیت مدعیان ارتباط مستقیم با امام زمان(عج) طی 10 الی 12 سال اخير و به‌ويژه در 3-2 سال گذشته آن‌قدر چشمگیر بوده است که کارشناسان اين تعداد را برابر با کل مدعيان 400 سال گذشته ارزیابی کردند.

این قضیه تا حدی بحرانی شد که پلیس در این رابطه هشدار داد و اعلام كرد: «در چند سال گذشته، مدعیان دروغین ارتباط با امام زمان(عج) یا ارتباط با عالم غیب كه هدفی جز سودجویی‌های مالی و اخلاقی ندارند، از سادگی عده معدودی از شهروندان سوءاستفاده می‌كنند و رفتارهای غیرمعقول آنها موجب ضایعات و لطمات جدی بر باورها و ارزش‌های عقیدتی مردم می‌شود...»

این هشدارها در حالی بود که حجت‌الاسلام حاجی‌آبادی، كارشناس مهدويت بنياد فرهنگی مهدی موعود، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فقط در چندماه سال 86، بیش از 100 نفر مدعی ارتباط با امام زمان شده‌اند.

شواهد نشان می‌دهد وجه مشترك بیشتر این مدعیان این است كه كارشان را با تشكیل هیئت‌های مذهبی در مناطق حاشیه‌‌ای و پرجمعیت شهرهای بزرگ آغاز می‌کنند؛ نواحی‌ای که مردم اعتقادات مذهبی قوی‌تري دارند و معمولا از نظر سطح درآمد در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برند؛ پس می‌توان انتظار داشت که تبلیغات این گروه‌ها چگونه در این افراد رسوخ می‌کند.

رامین شریف‌زاده در این باره می‌گوید: «در جلسات این گروه‌ها، اين مدعيان معمولا سعي مي‌كنند تا با تعبير كردن خواب‌هاي مريدان خود و بيان خواب‌هايي كه به اصطلاح خودشان، روياي صادقه بوده و ريشه در عوالم معنوي دارد و همچنين نمايش برخي شعبده‌ها، خود را انساني متعالي و درخور تحسين نشان دهند كه برگزيده امام عصر (عج) و يا حتي خداوند بوده و براي نجات بندگان گمراه از انحرافات منتخب شده‌اند.»

وی می‌افزاید: «اعضاي اين فرقه با طرح شبهات و مطالب اغراق‌آميز طرفداران بيشتري را جمع مي‌كنند و از شركت‌كنندگان در جلسات خود مي‌خواهند كه رهبر اين فرقه را «راه نجات موجودات» بدانند، اما بررسی‌های بیشتر از این افراد بعد از دستگیر شدن و مروري بر احوالات سرشناسان اين قبيل مدعيان كه متاسفانه با سخنان فريبنده خود، جوانان بسياري را نيز جذب خود كرده‌ بودند، نشان از اختلالات روحي و رواني شديد آنان دارد.»

به اعتقاد کارشناسان، سوء‌استفاده از شرایط به وجود آمده در عصر خفقان، كسب پیروزى بر دشمنان، كسب منافع مادى و پشتیبانى برخى قدرت‌ها از چنین ادعاهایى از جمله دلایل افزایش این قبیل مدعيان دروغين مهدويت است.


مدعیانی که سر در آستین بیگانه دارند
حجت‌الاسلام و المسلمین دری نجف‌آبادی، دادستان كل كشور با اشاره به فعالیت‌های جریانات انحرافی و مدعیان دروغین دیانت و معنویت مي‌گويد: «چنانچه اثبات شده، بسیاری از مدعیان دروغین امام زمان(عج) و ارتباط با حضرت، سر در آستین بیگانه دارند و جریانی سازمان یافته برای لوث كردن اندیشه‌های قوی شیعی در باب سرنوشت بشریت و مسأله قیام و انقلاب امام موعود، تلاش‌های مذبوحانه‌ای می‌كنند كه انتظار می‌رود آحاد مردم و عالمان و گروه‌های مرجع و مؤثر دینی حساسیت و عنایت ویژه‌ای مبذول دارند.»


ديدار مباركي كه عيان نمي‌شود

شواهد و بررسي‌ها نشان می‌د‌هد، نشان کردن و جذب افراد ساده‌دل و زودباور، گفتن دروغ‌های بزرگ برای جذب تک‌تک مریدان به طور جداگانه، اخاذی پنهان از مریدان، پنهان‌کاری در روابط خود با مریدان، صدور فتوی و دستورات فقهی برای مریدان بدون ارجاع دادن ایشان به مراجع تقلید و وادار کردن آنها به انجام روش‌های خرافی و غیراخلاقی، از جمله ترفندهای افرادی است که ادعای ارتباط با امام زمان (عج) را دارند.

مقام معظم رهبري نيز در ديداري كه روز نيمه شعبان امسال با مسئولان آموزش و پرورش داشتند، تاكيد كردند:«مردم در مقابل دروغگوياني كه«انتظار» را مايه سودجويي و دكانداري قرار داده‌اند، هوشيار باشند.»

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: «ادعاي رؤيت، ارتباط، تشرف، دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتداي به آن حضرت در نماز، ادعاهايي حقيقتاً شرم‌آور و پيرايه‌هاي باطلي است که ممکن است حقيقتِ روشن انتظار را در چشم و دل انسان‌هاي پاک نهاد، مشوب کند.»

ايشان خاطرنشان کردند: «البته ممکن است انسان سعادتمندي، اين ظرفيت را پيدا کند که چشم دلش به نور جمال مبارک حضرت حجت روشن شود، اما چنين کساني اهل ادعا و بازگو کردن اين مسائل نيستند؛ همانگونه که بزرگان و برجستگان نيز چنين ادعاهايي نکرده‌اند.»

ايشان تلاش براي زدودن پيرايه‌ها، خرافه‌ها، ادعاهاي دروغين، کج فهمي‌ها و بدفهمي‌ها را از عقايد روشن و مستدل تشيع، از وظايف مجموعه‌هاي فرهنگي در داخل و خارج دانستند و خاطرنشان کردند: «اگر اين عقايد، درست منتقل شود، خردمندان و انديشمندان عالم، آنها را تصديق و تأييد مي‌کنند.»

هر روز در گوشه کنار شهرهای بزرگ و به‌ويژه در اطراف تهران نامی از پیدایش این‌گونه افراد شنیده می‌شود که با سوءاستفاده از احساسات مذهبی مردم، ادعای خدایی، پیامبری، مهدویت، ملاقات با امام زمان(عج)، داشتن علم غیب، انرژی‌های مافوق انسانی، شفابخشی، چشم برزخی و از این دست موارد می‌کنند که در موارد بسیاری توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) و نیروی انتظامی پیگیری و دستگیر شده‌اند، اما مطمئنا هنوز مدعیانی هستند که شناسایی نشده‌اند و یا مدعیانی که هنوز بستر جامعه را برای ادعاهای خود مناسب ندیده‌اند.

حال با این شرایط، جای اين پرسش اساسي باقی می‌ماند که آیا تنها شناسایی و دستگیری این مدعیان دروغین بعد از تفتیش عقاید مردم کافی است؟ و آیا نباید در زمینه هوشیاری و مستحکم‌تر کردن باورهای مذهبی افراد و به‌ويژه جوانان اقدامی اساسی صورت بگیرد تا ناخودآگاه راه برای این مدعیان دروغین بسته شود؟


کد مطلب: 377

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/377/سامری-های-هزاره-سوم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir