در مراغه؛

دسته‌هاي «شاخسه‌ي واخسه‌ي» به استقبال محرم رفتند

2 دی 1387 ساعت 11:19

دسته‌هاي «شاخسه‌ي واخسه‌ي» به معناي «شاه حسين، واي حسين» در مراغه با تزئين محلات براي عزاداري به استقبال ماه محرم رفتند.


به گزارش خیمه، نوشتن پارچه‌هايي در ذکر مصائب اهل بيت(ع)، سياه‌پوش کردن محله‌ها و تشکيل دسته‌هاي عزاداري از فعاليت‌هاي عزاداران مراغه‌اي براي استقبال از ماه محرم است.

دسته‌هاي عزاداري «شاخسه ي واخسه ي» بنابر يک سنت ديرينه در مراغه هر سال از دهه آخرماه ذيحجه عزاداري خود را در محلات آغاز و براي عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) با حمل علم، بيرق، طوق و شال از محله‌اي به محله ديگر مي‌روند.

دسته‌هاي عزاداري در اين روزها با شعارهاي «شاه حسين، واي حسين» که در زبان محلي «شاخسه ي واخسه ي» گفته مي‌شود در گروه‌هاي ده‌ها نفري چند ساعتي از شب در محله‌ها عزاداري مي‌کنند.

آيين «شاه حسين، واي حسين» در مراغه تا يک روز مانده به تاسوعا ادامه داشته و تمامي اين هيات‌ها با رفتن به حسينيه حاجي غفار اين مراسم را به اتمام مي‌رسانند.

هيات‌هاي «شاه حسين، واي حسين» محلات دروازه، چهل پا و حاجي غفار از قديمي‌ترين و مشهورترين هيات‌‌هاي عزاداري مراغه بوده و صفوف دسته‌هاي عزاداري آنها به دهها متر مي‌رسد.

در آيين عزاداري «شاخسه‌ي واخسه‌ي» در مراغه، عزاداران با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگي خود درمقابله با دشمن، حمايت از اهل بيت(ع) و زنده نگه داشتن حماسه حسيني به صورت زنجيروار حرکت مي کنند.

مراغه از شهرهاي مهم مذهبي در شمال غرب کشور بوده و بنابر روايات در روزگاران گذشته مراسم ماه محرم در اين شهر به مدت چهل روز انجام مي‌شد.

هم اکنون حدود 140 هيات حسيني و 326 مسجد شهري و روستايي در اين شهرستان وجود دارد.

 شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعيت در 147 کيلومتري جنوب تبريز مرکز آذربايجان شرقي واقع است.


کد مطلب: 4174

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/4174/دسته-هاي-شاخسه-ي-واخسه-ي-استقبال-محرم-رفتند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir