برنامه‌هاي متنوع خيمه عاشورا در تئاتر شهر

16 دی 1387 ساعت 12:17

امسال پنجمين سالي است كه پيش از فرارسيدن آغاز مراسم عزاداري و همزمان با پايان يافتن موقت اجراهاي معمول آثار نمايشي تئاتر شهر، خيمه بزرگ عاشورا در محوطه باز تئاتر شهر برپا مي‌شود.


به گزارش خیمه، ديگر چند سالي است عادت كرده‌ايم شاهد برپايي اين خيمه بزرگ در قلب تئاتر كشورمان باشيم.

امسال، آيين‌هاي نمايشي پنجمين همايش سراسري آيين‌هاي عاشورايي با اجراي 10 مجلس پرده‌خواني و بيش از 25 آيين سوگواري از شهرهاي مختلف كشور در خيمه‌گاه بزرگ تئاتر شهر و براي عموم علاقه‌مندان اين آيين‌ها و عزاداران حسيني اجرا مي‌شود و كارگروه‌هاي نمايشي از چند شهرستان در نخستين روز آغاز نمايش‌هاي اين همايش، از نهم دي‌ماه در اين خيمه تشكيل شده‌اند.

مراسم اجراي آيين‌هاي نمايشي عاشورايي، از دهم دي‌ماه سال جاري با آيين‌هاي مختلفي چون چاووشي، علم‌گرداني، عماري، اسپند دود، مجمع گرداني، علم دست گرداني، گلاب‌پاشون، گهواره، نان و ماست، سينه‌زني، نوحه‌خواني، سنج و رمام، تشت گذاري، شبيه‌خواني، علم و كتل، شير و كتل و... آغاز شده است.

اين آيين‌ها از ساعت 16 و 30 دقيقه هر روز در محوطه تئاتر شهر اجرا مي‌شوند و پس از اذان مغرب نيز بهترين نقالان و پرده‌خوانان كشور، آيين‌هاي پرده‌خواني را در خيمه‌گاه عاشورا اجرا خواهند كرد.

طي روزهاي آغازين اين همايش در هفته گذشته، مرشد محسن ميرزاعلي، مرشد حاجي‌قمي، مرشد احمدي، مرشد ابوالحسن ميرزاعلي، مرشد ترابي و مرشد احدي پرده‌هايي از واقعه عاشورا را براي عزاداران حسيني اجرا كرده‌اند.

حسين پارسايي، دبير همايش آيين‌هاي عاشورايي، برگزاري اين همايش در ماه محرم را يك اتفاق مهم در تئاتر كشور مي‌داند و مي‌گويد:«دليل اين برداشت آن است كه همايش تا به اين حد مورد توجه هنرمندان تئاتر قرار گرفته است.»

امروزه و پس از پنج سال برگزاري همايش آيين‌هاي عاشورايي، شاهد آن هستيم كه آيين‌ها و خرده‌نمايش‌هاي معنوي، خود را به عنوان برنامه‌هاي مهم و تأثيرگذار در تئاتر كشور معرفي مي‌كنند.

پارسايي همچنين همزماني برگزاري اين آيين‌ها با ايام محرم را سبب استقبال پرشور مخاطبان و عزاداران حسيني از اجراهاي نمايشي مي‌داند و مي‌افزايد:«طي اين سالها شاهد بوده‌ايم خيل عظيمي از مشتاقان اين همايش را افرادي تشكيل مي‌دهند كه در تكيه‌ها و دسته‌هاي عزاداري امام حسين (ع) نيز مشاركت مي‌كنند و اين پيوند هنر و معنويت، بسيار جاي فخر و مباهات دارد.»

وي توجه به برنامه‌هاي سراسري و اجراي آيين‌هاي نمايشي را از رويكردهاي تازه اين همايش در پنجمين دوره آن معرفي مي‌كند و مي‌گويد: «در اين دوره براي نخستين بار علاوه بر اجراي آثار نمايشي در بخش مسابقه، شاهد اجراي عمومي آنها در سراسر شهرهاي استان گلستان نيز خواهيم بود.»

پيش از آغاز بخش مسابقه، در دهه اول محرم، آيين‌هاي سنتي و مراسم تعزيه در محوطه تئاتر شهر اجرا مي‌شود و در ادامه برنامه‌هاي همايش، به همت مراكز ارشاد سراسر استان‌ها و گروه‌هاي فعال اين استان‌ها در شهرستان‌هاي استان خود به اجراي مجالس متفاوت تعزيه اقدام خواهند نمود.

دبير پنجمين همايش آيين‌هاي عاشورايي افزود: «آيين‌هاي عاشورا تئاتر هستند، اما رويكرد آنها به مسائل مذهبي و به‌ويژه مسأله عاشورا و حماسه كربلاست. به صورت كلي بايد گفت، رويكرد موضوعي به مفاهيم تئاتر در كشور ما امري ضروري است؛ زيرا امروزه فرهنگ ما نيازمند آن است و اگر در اين مسير به كندي پيش برويم، به آسيب‌پذيري خود و فرهنگ جامعه‌مان دامن زده‌ايم.»

اين نياز كه تئاتر ديني و عاشورايي را به متن جامعه ببريم و مفاهيم آن را به گونه اي طراحي كنيم كه انسان معاصر بتواند با آن ارتباط برقرار كند، ايده‌آل است؛ ولي رسيدن به اين مهم نيازمند بررسي و تحقيق و گذر زمان است كه نگاهي فراتر از اين همايش را مي طلبد.

در واقع، مسؤولان با برگزاري نشست‌هاي تخصصي در كنار اين همايش، سعي دارند به نوعي نگاه خلاق معاصر همراه با رنگ و بوي عاشورايي برسند.

گزارش از: آي سان نوروزي


کد مطلب: 4622

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/4622/برنامه-هاي-متنوع-خيمه-عاشورا-تئاتر-شهر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir