سوگواري تركمن‌هاي اهل سنت خراسان‌شمالي براي امام حسين(ع)

23 دی 1387 ساعت 9:28

هموطنان تركمن اهل سنت خراسان شمالي همه ساله همزمان با ايام محرم آيين‌هاي ويژه‌اي به منظور سوگواري در ماتم شهادت امام حسين(ع) برپا مي‌كنند.


به گزارش خیمه، تركمنان شهرستان‌هاي بجنورد و مانه و سملقان در ايام محرم به حرمت شهادت ذريه پاك حضرت رسول(ص) و فرزندان و يارانش، همه آيين‌هاي شاد خود را تا سپري شدن كامل ماه محرم به تاخير مي اندازند.

آنها همچنين در اين ماه از نقل مكان به خانه نو خود امتناع كرده و بر اين باورند كه با شكستن حرمت امام حسين(ع) و يارانش، سعادت از زندگي رخت بربسته و شقاوت و تيره‌روزي بر روزگار حرمت شكنان آن حضرت مستولي خواهد شد.

يك روحاني تركمن در بجنورد مي‌گويد: «تركمن‌ها همانند شيعيان در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني اقدام به برگزاري مراسم عزاداري و سوگواري نيز مي‌كنند.»

آخوند بايرام محمددهش افزود: «تركمن‌ها با تجمع در مساجد علاوه بر اطعام مستمندان، در سوگ حضرت امام حسين (ع) مرثيه‌سرايي مي‌كنند.»

وي بیان کرد: «تركمن‌ها همچنين در مساجد اين سامان براي رفتگان خود دعاكرده و قرآن تلاوت مي‌كنند.»

تركمن‌هاي اهل سنت در خراسان شمالي در ايام محرم اقدام به پختن نان‌هاي خاصي موسوم به «قتلمه» كرده و آن را بين عزاداران حسيني(ع) توزيع مي‌كنند.

يك زن تركمن ساكن دهستان جرگلان بجنورد هم گفت: «زنان و دختران تركمن در اين ماه به احترام امام حسين (ع) از بافت قالي و قاليچه دست مي‌كشند.»

نوربيكه كوهي افزود: «برخي از اين زنان شب‌هاي پنجشنبه و جمعه اقدام به پختن غذا و اطعام مستمندان مي‌كنند.»

وي بیان کرد: «در اين آيين‌ها از روحانيان تركمن نيز دعوت مي شود تا ضمن مرثيه‌سرايي در سوگ سرور و سالار شهيدان، براي رفتگان آنها دعا كنند.»

این زن ترکمن تصریح کرد: «اطعام شوندگان پس از برخاستن از پاي سفره اطعام با خواندن دعاهايي آرزوي قبولي نذر و ياري رساني امام حسين(ع) به اطعام كننده را در همه كارهايش مي كنند.»

سركشي از خانواده افرادي كه در محرم سال قبل يكي از بستگان خود را از دست داده اند، از ديگر آداب و رسوم تركمنها در ايام محرم است.

حدود 10 درصد از جمعيت 811 هزار نفري خراسان شمالي را هموطنان تركمن سني مذهب تشكيل مي دهند كه عمدتا در مناطق مرزي شهرستان‌هاي بجنورد و مانه و سملقان زندگي مي‌كنند.


کد مطلب: 4656

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/4656/سوگواري-تركمن-هاي-اهل-سنت-خراسان-شمالي-براي-امام-حسين-ع

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir