مجموعه‌های عاشورایی-۱

کرمانشاه را دارالمؤمنین می‌کنیم

معرفی هیئت و کانون امام عصر(ع)

23 ارديبهشت 1388 ساعت 13:24

نشریه خیمه؛ مناسک: هیئت و کانون امام عصر(عج)، کانونی خود تأسیس است که وابستگی تشکیلاتی به گروه، حزب، ارگان یا جریان خاصی ندارد. این کانون، مؤسسه‌ای غیردولتی (مردم‌نهاد)، غیرسیاسی، غیرتجاری و غیرانتفاعی است که با موضوع فرهنگی ـ مذهبی تحت مدیریت روحانیت و هدایت علمای دینی فعالیت می‌کند.


مسئول هیئت و کانون امام عصر(عج)، حجت‌الاسلام والمسلمین سجاد کسایی، هدف کلی کانون را «ترویج اسلام» معرفی مي‌كند و می‌گوید: «در عصر حاضر همین که اسلام عزیز را آن‌طور که هست به خود و دنیا معرفی کنیم و احکامش را جاری سازیم، زمینه‌ساز ظهور امام عصر(عج) شده‌ایم و به همین دلیل کانون را بدین اسم نامیده‌ایم. پاکی روح، نماز، زکات، روزه، عدل و انصاف، حاکمیت اسلام، مهربانی و رحمت، رعایت حقوق همگان، امر به معروف و نهی از منکر و در یک کلام توحید را ندا می‌دهیم و بر فراگیر شدن آنها پای می‌فشاریم و امید قطعی داریم، اعمال ناقابلمان مقبول درگاه حضرت حق افتد و دعا می‌کنیم، این تلاش ناچیز، شام ما را به صبح حکومت جهانی مهدی فاطمه (عج) نزدیک‌تر گرداند.»

پیشینه و فعالیت‌های کانون
کانون امام عصر(عج) در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده و مجوز خود را به شمارة اعتبارنامة ۴۵۹/۶۷۸۹/م از وزارت کشور دریافت کرده است. این کانون تا به حال اعضای زیادی را پذیرفته و برنامه‌های متنوعی اجرا کرده که بخشی از آن به شرح ذیل است:

۱. آموزش و توانمندسازی
الف) طرح بزرگ مدیرسازی قرآنی مهد
ب) برگزاری کلاس‌های فرهنگی، هنری و علمی
ج) برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی، فرهنگی و سیاسی

۲. نشریات
نشریة دعاي ندبه، نشریة شهیدانه، ویژه‌نامة جنوب، نشریة دسته‌چکی شهدای مرصاد و دهة سوم محرم

۳. سایت اینترنتی
الف) نشریة اینترنتی به آدرس:
www.sobhenazdik.com
ب) وبلاگ خواهران:
www.Kanonparvareshe.blogfa.com

که محتوای آن احکام، عضوگیری و مهدویت است.

همچنین کانون اقدام به برگزاری همایش‌هایی با عناوین: دروغ بزرگ، دلم برای خدا تنگ شده، از اون دنیا چه خبر، رد پاها، آنچه نگفته‌اند و ... کرده است و در طول سال، هر جمعه، بین‌الطلوعین در حسینیة شهداء واقع در مزار شهداء دعای ندبه برگزار می‌شود که از جمله برنامه‌های آن اجرای سخنرانی و مداحی مداحان مطلع و برتر کشوری است.

حجت‌الاسلام كسايی، با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای باعث صرفه‌جویی و بازدهی مضاعف است، با ذکر این مثال که در سال، هزاران میلیارد تومان به خاطر مسئلة اعتیاد به کشورمان زیان اقتصادی وارد ‌شده و بخش عمده‌ای از این زیان به هزینة مبارزة مستقیم با اعتیاد و پیشگیری از آن، به منظور تأمین امنیت و سلامت مربوط می‌شود، پیشنهاد می‌كند که بخشي از اين هزینه‌ در فعالیت‌های فرهنگی-مذهبی برای مردم، به‌خصوص خانواده‌ها و کودکان مستعد اعتیاد صرف شود، چراکه «خودکنترلی» بهترین شیوة جلوگیری از خطاست و بهترین روش ایجاد خودکنترلی، دین‌داری و مذهبی بودن است.

او با تأکید بر اینکه نباید با بهانه‌هایی همچون صرفه‌جویی اقتصادی، در امر تبلیغ دین که یک وظیفه و تکلیف الهی است، کوتاهی کرد، گفت: «منظور من این است که حتی اگر با یک دید صرفاً اقتصادی هم به مسئله تبلیغ دين نگاه كنيم، آن را با صرفه‌ترين راهكار رفع مشكلات مي‌يابيم.»

كسايی، با اشاره به برخی فعالیت‌های کانون در زمینه‌های قرآن، حدیث، اخلاق، عرفان، تاریخ، اقتصاد، حکومت، دفاع مقدس، یهودشناسی و .. می‌افزاید: «کارهای خیریه و توانمندسازی اعضاء در زمینه‌های مالی، تحصیلي، ازدواج، شغل و ... نیز تا حد توان در دستور کار کانون وجود داشته که ما برای موفقیت در کار فرهنگی دو ویژگی را ضروری دانسته و آن را در پی گرفته‌ایم؛ «تخصصی بودن» و «حرفه‌ای بودن».

فعالیت فرهنگی باید تخصصی باشد: یعنی هدفمند، روشمند و علمی بوده، همچنین باید حرفه‌ای باشد: یعنی به فراخور و برحسب نیاز، تعدادی نیروی تمام‌وقت، نیمه‌وقت و پاره‌وقت به صورت مداوم تحت یک مدیریت واحد در آن فعالیت كنند و بازدهی آنها مورد نقد و بررسی قرار گیرد. روش کار ما «تخصص‌محوری» و «حرفه‌اي»‌ است.

بخش‌های تشکیل‌دهنده کانون
۱- اتاق فکر: متشکل از مجموعه‌ای از عناصر خوش‌فکر و اهل مطالعه، در موضوعات کاری کانون است. اتاق فکر، زیر نظر روحانیت، برنامه‌ها را از نظر نوع محتوا وسطح علمی کنترل كرده و بازدهی آنها را مورد سنجش قرار می‌دهد. همچنین برای پیشبرد و اصلاح برنامه‌ها، پژوهش‌های تخصصی و محافلِ بحث و بررسیِ کارشناسی، ترتیب داده و نتایج را تدوین می‌کند.

۲- مدیریت: برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و سازماندهی نیروها، برای انجام برنامه‌ها را به عهده دارد.

۳- اجرایی: تهیه و تدارک امکانات مورد نیاز هر برنامه و اجرای برنامه‌ها را به عهده دارد.

۴- مالی: بودجه‌های عمومی مورد نیاز کانون را جذب می‌کند.

۵- حسابرسی: ورود و خروج پول و اموال کانون را ثبت کرده و حساب‌ها را تسویه و اموال را محافظت می‌کند.

۶- دفتری: امور دفتری و ثبت مشخصات اعضاء و ارتباط با آنها را برعهده دارد.

۷- روابط عمومی: تبلیغات برنامه‌ها و ارتباط کانون با اشخاص حقیقی و حقوقی (غیر از اعضاء) را برعهده دارد.

مخاطبان کانون
مسئول کانون، با اشاره به اینکه چالش‌های فراروی کار فرهنگی-مذهبی در استان کرمانشاه، متنوع و تاحدی متفاوت از دیگر استان‌هاست، دربارة مخاطبان کانون می‌گوید: «عموم مردم مخاطب برنامه‌‌های کانون هستند، اما برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان به صورت خاص برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

مسئول هیئت و کانون امام عصر (عج) گفت: «شعار ما، نمایانگر طرز تفکر ما دربارة چگونگی ترویج دین در عصر غیبت است. شعار ما این است:

انتظار، پویاست و انتظار صحیح، انتظاری است که موانع زمانی و مکانی ظهور را به تدریج هموار ساخته، آن‌قدر پویا باشد که تغییر شرایط و محیط، آن را ناکارآمد و خارج از رده نکند. در واقع تصور ما از انتظار، باید چیزی فراتر از عبادت شخصی و خصوصی باشد.»

وی، چشم‌انداز ۹ ساله کانون را به سه نمای ۳ ساله و ۹ برنامه یک‌ساله تقسیم می‌کند و با اشاره به اینکه روند این چشم‌انداز از ابتدای سال ۱۳۸۷تا انتهای سال    ۱۳۹۵در نظر گرفته شده، امیدوار است که حداکثر تا سال ۱۳۹۵کانون به اهداف زیر رسیده باشد:
۱- بهره‌برداری از یک مجموعه خاص آموزشی مهد کودک، ابتدایی، راهنمای و دبیرستان (جهت پرورش نخبگان)

۲- تأسیس مجموعة فرهنگی «مهدیة امام عصر(عج)» در شهر کرمانشاه

۳- تربیت علمی 50 نفر از نخبگان به صورت کاملاً تخصصی در رشته‌های مختلف، در زمینة موضوعات مورد نظر کانون براي تدریس و پژوهش و ارائة مطلب در محافل علمی

۴- تأسیس دفتر پاسخگویی به سؤالات شرعی و اخذ وجوه در کرمانشاه

۵- تأسیس بنیاد ازدواج در کرمانشاه

۶- فرستادن 50 نفر از افراد نخبه و مستعد طلبگی به حوزه علمیه و برنامه‌ریزی و تربیت آنها در مسیر اهداف فرهنگی.

۷- ایجاد نمایندگی کانون در تمامی شهرستان‌های کرمانشاه و جذب صدهزار نفر عضو مرتبط

۸- انجام ده‌ها برنامة مفید و پرمحتوای دینی در استان و تولید ده‌ها محصول فرهنگی ـ مذهبی مانند فیلم، نرم‌افزار و نشریه

۹- ارائة ده‌ها نظریة کارشناسی برای رفع معضلات استان، به‌ويژه معضلات فرهنگی به مسئولان استان

۱۰- تدوین و ترویج طرح جامع امر به معروف و نهي از منكردر استان

۱۱- تأسیس کتابخانه و بانک نرم‌افزار تخصصی در زمینة عقاید شیعة امامیه و موضوعات مربوط به اهداف کانون.

۱۲- تأسیس صندوق قرض‌الحسنة خیریه، جهت رسیدگی به اشخاص و خانواده‌های مستعد پیشرفت

منابع مالی
بودجـة کانـون از چهار منبع: 1- کمک‌های دولتی، 2- کمک‌های مردمی، 3- وجوه شرعی و 4- درآمدزایی تأمین ‌می‌شود و با توجه به اینکه کمک‌های دولتی برای انجام یک سری فعالیت‌های خاص که قابلیت هزینه کردن از بودجه‌های دولتی را داراست، به کار می‌رود و محدودیت دارد.

وجوه شرعی پس از کسب اجازه از دفاتر مراجع معظم تقلید، مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین استفاده از منبع درآمدزایی فعلاً معطل مانده و در صورت وجود سرمایه، عملیاتی خواهد شد؛ بنابراین استفاده از کمک‌های مردمی، برای تهیة امکانات دائمی مورد نیاز کار فرهنگی، بیشتر از منابع دیگر حائز اهمیت است.

مسئولان کانون، با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) كه خطاب به علی ابن ابی‌طالب (ع) می‌فرماید: «ای علی! به خدا سوگند، اگر خداوند شخصی را به دست تو هدایت کند، برایت بهتر است از همة آنچه آفتاب بر آن طلوع و غروب می‌کند.»

می‌گویند: «ما برای همکاری و مساعدت با کانون از هیچ کس خواهش نمی‌کنیم، بلکه فقط وظايف شرعی احتمالاً فراموش‌شده را گوشزد می‌کنیم که اگر در خانه کس است، یک حرف بس است.

این بیرق هم‌اکنون به دست ما افراشته شده است و ما تکلیف نگه داشتن آن را از شما کفایت کرده‌ایم. اما اگر تندبادی بلند در نوردد و صفحة بیرق را نگستراند، افراشتن آن بیهوده است. یاران! آن تندباد شمايید. وزیدن که یادتان نرفته است؟!»


کد مطلب: 6631

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/6631/کرمانشاه-دارالمؤمنین-می-کنیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir