گزارشی از غرفه‌های عتبات عالیات در نمایشگاه کتاب تهران

زیارت عتبات در نمایشگاه

23 ارديبهشت 1388 ساعت 19:27

فرهنگ-خیمه: آستان‌های مقدس امام حسین(ع)، ابالفضل‌العباس(ع)، امامین عسکریین(ع)، و امام علی(ع) در نمایشگاه کتاب تهران درسالن کتب عربی ولاتین، غرفه‌های جداگانه‌ای برای خود دارند.


امسال برای نخستین‌بار بخش‌های فرهنگی آستان‌‌های مقدس ائمه(ع) در عراق در نمایشگاه کتاب شرکت کرده‌اند؛ برای تهیه گزارش از غرفه عتبات به نمایشگاه رفتیم. امسال هم دور‌ترین سالن موجود در مصلی را به بخش کتاب‌های عربی و لاتین اختصاص داده‌اند.

به سختی توانستیم غرفه عتبات را بیابیم؛ غرفه‌های امام حسین(ع)، امامین جوادین(ع) و عباس بن علی(ع) در کنار هم هستند. اما غرفه علی بن ابیطالب(ع) کمی از این سه غرفه دورتر است؛ حال‌وهوای غرفه‌‌های عتبات تفاوت چندانی با غرفه‌های دیگر ناشران عرب ندارد. حداقل بازدیدکننده را به یاد حرم ائمه(ع) نمی‌اندازد.

فعالیت‌های فرهنگی آستان‌های مقدسه،‌ با توجه به اینکه عراق چند سالی است که از زیر یوغ دیکتاتور سابق رها شده و این چند ساله هم با حملات تروریست‌ها روبرو بوده، فعالیت روبه‌رشدی بوده‌است؛ خصوصا بخش فرهنگی حرمین عسکریین، واقعا بازوی فرهنگی رشد و تعالی زوار و نیز معرفی کارهای عمرانی و تبلیغی این آستان مقدس است؛ در این میان عتبه مقدسه عباسیه(ع) فعالیت‌های خود را به شکل گسترده‌تر و عمیق‌تری پی می‌گیرد.

این آستان مقدس با راه‌اندازی سایت «الکفیل» (www.alkafeel.net) فعالیت‌های تبلیغی خود را با تعداد مخاطب بیشتری انجام می‌دهد. این سایت که به ابزار چندرسانه‌ای مجهز است، رادیو و تلویزیون حرم مطهر را پوشش اینترنتی می‌دهد و بیننده می‌تواند مستقیما حرم ابالفضل العباس(ع) و امام حسین(ع) را آنلاین زیارت کند؛ در این سایت هرروز گزارش تصویری از غرفه عتبات در نمایشگاه کتاب تهران به بینندگان وبگاه ارائه می‌شود.

در غرفه عباس بن علی(ع) تعدادی از کتب منتشر شده از سوی انتشارات حرم عرضه شده است؛ غرفه امام حسین(ع)‌ نیز با عکس‌هایی از کربلا و حرم تزیین شده و البته تعداد نزدیک به ۳۰ کتاب منتشره از سوی حرم اباعبدالله(ع) هم در آن ارائه شده است.

مهمترین کتاب آن ، کتاب زندگی امام حسین(ع) به زبان عربی و به قلم یکی از فضلای حوزه نجف است که در ۳ مجلد به چاپ رسیده است. کتاب زندگی ابوطالب(ع) نیز که در سال جاری میلادی منتشر شده، از دیگر آثار قابل تأمل است که از طرف بخش فرهنگی حرم به چاپ رسیده است.

مجله «منبرالجوادین»، تنها اثر فرهنگی است که توسط بخش فرهنگی امامین جوادین ارائه می‌شود؛ این آستان مقدس توان مالی و امکاناتی بالایی برای چاپ کتاب ندارد و تنها به انتشار نشریه ماهانه منبرالجوادین بسنده می‌کند. این غرفه هم مانند دیگر غرفه‌های عتبات، با عکس‌هایی از حرم مطهر به تزیین غرفه پرداخته و البته با عکس‌ها و زیارت‌نامه‌هایی به استقبال از بازدیدکنندگان می‌روند.

در زمینه نشر کتاب حرم امام علی(ع) بسیار قوی‌تر از دیگران عمل می‌کند. چراکه به دلیل در دسترس بودن حوزه نجف و ارتباط با علمی حوزه و هم مسبوق به سابقه بودن صنعت چاپ و نشر در شهر نجف، راحت‌تر می‌تواند به نشر علوم آل‌محمد(ص) اقدام کند.

با این همه تولیت‌های کربلا و نجف و کاظمین هنوز در آغاز راه تبدیل شدن به قطب نشر کتب دینی و شیعی در رعاق و منطقه هستند و به قول مدیر غرفه عتبات،‌در این راه باید از تجربیات گرانقدر ایران و اماکنی چون آستان قدس رضوی(ع) و آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) استفاده کنند.


کد مطلب: 6660

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/6660/زیارت-عتبات-نمایشگاه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir