نوبسنده سریال الأسباط از تلاش برای تبرئه معاویه خبر داد

گزارشی از مخالفت‌ها با سریال الأسباط

24 ارديبهشت 1388 ساعت 14:33

خاورمیانه-برهان محمودی: درحالی که کارگردان سریال الاسباط مدعی است که برای نشان‌دادن مظلومیت اهل‌بیت این سریال را می‌سازد، نویسنده آن اعتراف کرد که به دفاع از شخصیت معاویه پرداخته است.


«محمد العنزی» کارگردان کویتی سریال الأسباط می‌گوید هدف نهایی سریال فرونشاندن آتش فتنه میان شیعه و سنی و تقویت برادری است. ولی منتقدین این اثر معتقدند که هدف سریال، تبرئه معاویة‌بن‌ابی‌سفیان مؤسس سلسله امویان، از رفتارهایش علیه امام علی و امام حسن(ع) است.

العنزی همچنین گفته است که در برخی قسمت‌های سریال به مظلومیت اهل‌بیت(ع) پرداخته‌ایم؛ هرچند ممکن است در بخشی از فیلمنامه معاویه را صحابی صالح پیامبر خوانده باشیم.

دو کارگردان سریال («محمد العنزی» کویتی و «عبدالباری ابوالخیر» سوری) روش جدیدی را در ساخت سریال درباره معصومین(ع) بنا نهاده‌اند. آنها قصد دارند تا نقش‌های امام حسن و امام حسین(ع) را به دو بازیگر حرفه‌ای همراه با نشان دادن چهره‌های آنها بسپارند. این مسئله با فتاوای غالب علمای شیعه در تضاد است.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی می‌گوید: بر اساس آنچه مطلعان به من گفته‌اند، این سریال در تعارض با اصول شیعه و در پی تبرئه معاویه است. مسئله‌ای که حتی با مستندات تاریخی هم متعارض است. ایشان افزوده‌اند که بعید نیست که هدف ساخت سریال برافروختن آتش فتنه میان شیعه و سنی باشد. شاید دست‌هایی از سوی دشمنان وحدت مسلمانان در کار است که با ساخت سریال الأسباط به اهداف خود می‌رسند.

آیت‌الله نوری همدانی نیز با تأیید تحریم سریال می‌گوید از آنجا که دین ناب اسلام در حال گسترش در تمامی نواحی جهان است، اعداء و دشمنان اسلام با اینگونه ترفندها در پی اختلاف افکنی میان مسلمانان هستند تا جلوی گسترش آن را بگیرند. سریال الأسباط ادامه همان راهی است که با کاریکاتور علیه پیامبر اسلام(ص) و ساخت فیلم علیه ایشان و قرآن شروع شده‌است.

«ازهر الخفاجی» مورخ عراقی می‌گوید متن سریال با استفاده از کتب تاریخی‌ای نوشته شده که توسط حکمای جور اموی و عباسی تهیه شده است. آنها با تهیه این کتاب‌ها می‌خواستند تا دست حاکمان زمان را از آلوده بودن به خون امامین حسنین(ع) تبرئه کنند.

بنابراین این کتاب‌ها و درنتیجه مستندات تاریخی این سریال هیچ ارزشی ندارد و جز تحریک احساسات شیعه و سنی نسبت یه مقطع حساس تاریخ اسلام یعنی دوره پس از قتل عثمان، فایده دیگری ندارد.

الخفاجی اضافه می‌کند که تلاش الأسباط برای تبرئه معاویه کار احمقانه و بیهوده‌ای است؛‌چراکه متون تاریخی ما دلالت بر دستور مستقیم معاویه به حرب با امام علی(ع) و قتل حسن‌بن‌علی(ع) دارد.

«دکتر محمد عبدالستار» وزیر اوقاف و امور دینی سوریه می‌گوید: «ما نمی‌توانیم در مورد نشان دادن چهره امامین حسنین(ع) یا خلفای راشدین و یا امهات‌المؤمنین در سریال الأسباط کوتاه بیاییم.»

ما در این مورد از «الشیخ محمد سعید رمضان»، مفتی سوریه استفتا کردیم و او گفت که از آنجا که ممکن است نشان دادن چهره اهل‌بیت(ع) موجب برافروختن آتش اختلاف میان اهل سنت و شیعیان شود و همچنین مقدمه‌ای باشد بر نشان دادن چهره رسول‌الله(ص) در آثار بعدی، لذا انجام این فعل حرام است.

«فرج الخضاری»، دبیرکل جمعیت شیعیان کویت از وزیر فرهنگ کویت درخواست کرده‌‌است تا جلوی تولید و پخش سریال گرفته شود؛ چراکه «الأسباط» جفای بزرگی در حق اهل‌بیت(ع) و نیز تاریخ بوده و قصد دارد تا وجود شخصیتی خیالی و غیرواقعی(عبدالله‌بن‌سبأ) را در تاریخ بگنجاند و به شخصیت روحانی و قدسی ائمه(ع) توهین نماید.

شبکه خبری نهرین‌نت اعلام کرد که الأسباط اولین سری از آثاری است که قرار است با هزینه برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایجاد تفرقه میان اهل سنت و تشیع همت گمارد. گویا هزینه ساخت الأسباط نیز از سوی شبکه تلویزیونی «ام‌بی» سعودی پرداخت می‌شود.


کد مطلب: 6664

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/6664/گزارشی-مخالفت-ها-سریال-الأسباط

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir