فاطمه‌زهرا(س) همان کوثر است؟

26 ارديبهشت 1388 ساعت 20:35

اراده و خواست خداوند اینست که نسل نبی(ص) را از طریق فرزند دخترش در طول تاریخ و ازمنه مستدام گرداند.


مفسران در باب شأن نزول سوره کوثر می‌گویند: روزی عاص‌بن‌وائل یکی از سران مشرکان مکه، پیامبر(ص) را مقابل باب مسجدالحرام می‌بیند و به صحبت با ایشان می‌پردازد. عاص پس از اتمام صحبتش با پیامبر(ص)، در میان جمع دوستان مشرکش در مسجدالحرام حاضر می‌شود؛ آنها از او می‌پرسند با چه کسی صحبت می‌کردی؟ و او جواب می‌هد با آن «ابتر» صحبت می‌کردم و در این حال به پیامبر(ص) اشاره می‌کند! به این معنا که نسلی از پیامبر باقی نمی‌ماند.

در همین حال سوره کوثر نازل می‌شود تا ردی باشد بر کنایه‌های مشرکان و خصوصا عاص‌بن‌وائل.

در تفسیر رازی آمده است: 
«کوثر اولاد پیامبر است. چراکه این سوره نازل شده در رد سخنان کنایه‌آمیز کسی که پیامبر را بدون اولاد خواند. خداوند به او نسلی داد که با گذشت تمام زمان‌ها باقی مانده است. بنگرید در طول زمان چقدر از اولاد و ذریه نبی را به قتل رسانده‌اند و حال آنکه همچنان نسل ایشان تا قیامت باقی است. اما آیا از نسل بنی‌امیه کسی مانده است؟»

مفسران در معنای کوثر کلمات دیگری هم آورده‌اند: علم، نبوت، قرآن، شفاعت، شرف بهشت، حوض و سایر معانی دیگر؛ اما همه آنچه در معانی کوثر آمده، تحت معنای خیر کثیر است؛ بنابراین تناقضی میان این ۲۶ معنی کوثر نیست.

ابن عباس در تفسیرش کوثر را به خیر کثیر معنا کرده که سعید بن جبیر به او می‌گوید در افواه مردم کوثر نام نهری است در بهشت؛ ابن عباس هم جواب ‌می‌دهد آن هم یکی از معانی خیر کثیر است. بهترین تفسیری که منطبق با تمامی معانی ذکر شده است، فراوانی ذریه و نسل رسول است که این معنا با شأن نزول سوره نیز مطابقت دارد.

این تعداد بی‌حساب ذریه رسول همگی از نسل فرزندان فاطمه(س) هستند که آیه به همین مسأله اشعار دارد. در حقیقت آیه برای نشان دادن اشتباه بودن تعریضی است که عاص‌بن‌وائل به نبی نسبت داد  و معنای زیاد بودن نسل و ذریه نبی با این معنا ارتباط تنگاتنگ دارد.

در حقیقت سوره نازل شده تا دو مطلب را گوشزد کند:
۱. فرزند دختر از حیث امتداد نسل و ذریه مانند پسر است.
۲. اراده و خواست خداوند اینست که نسل نبی(ص) را از طریق فرزند دخترش در طول تاریخ و ازمنه مستدام گرداند.

در ادامه آیه می‌خوانیم «إن شانئک هو الأبتر» یعنی آنکه به تو(پیامبر) کنایه می‌زند، خودش مقطوع‌النسل است. در مستندات تاریخی آمده عاص‌بن‌وائل در این زمان ۱۰ پسر داشت که پس از نزول آیه در مدت کمی هر ۱۰ پسرش درگذشتند در حالی که از هیچ‌کدام فرزندی باقی نمانده بود.


کد مطلب: 6677

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/6677/فاطمه-زهرا-س-همان-کوثر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir