نصرالله راه امام‌موسی‌صدر را می‌رود

نویسنده: رعنا الموسوی (لبنان)

middle east online , 16 خرداد 1388 ساعت 10:13

جهان- مترجم: برهان محمودی؛ شیعیان لبنان معتقدند امام موسی صدر و نصرالله شیعیان را از حاشیه به متن آوردند.


«مها» یکی از شیعیان مقیم جنوب است. او از حزب‌الله برای کمک به بازیابی غرورش سپاسگزار است: «پیش‌تر ما هیچ نبودیم؛‌ اما حالا می‌توانیم با سرهای افراشته قدم برداریم.»

بیشتر شیعیان لبنان که تقریبا ۳۰درصد جمعیت ۴/۱میلیونی لبنان را تشکیل می‌دهند، حزب‌الله را به‌خاطر آنکه آنها را از سایه به میانه سیاست آورده است، می‌ستایند. در انتخابات پارلمانی پیش‌رو در روز یکشنبه که ائتلاف شیعیان به رهبری حزب‌الله در برابر جریان اکثریت پارلمان قرار گرفته‌اند، تقریبا همه شیعیان ساکن جنوب هم‌پیمان شده‌اند تا به گروه تحت رهبری حسن نصرالله رأی دهند.

«مهما» که در فروشگاهش در شهر جنوبی «الناقوره» نزدیک مرز اسرائیل نشسته است، می‌گوید: «من مطمئنا به حزب‌الله رأی می‌دهم. او بود که سبب شد ما با افتخار شیعه بودنمان، جنوبی بودنمان و لبنانی بودنمان را بیان کنیم.»

پس از بازپس‌گیری جنوب لبنان از نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۰ که ۲۲ سال در آنجا حضور داشتند، جنگ ویران‌گر اسرائیل با حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ روی داد که سبب بیرون راندن مجدد اسرائیلی‌ها از جنوب شد، حزب‌الله به عنوان یک شکننده ابرقدرت‌ها به شدت محبوب شد.

«علی عطیه» ۴۸ ساله ساکن روستای قانا می‌گوید: «۱۰۰درصد ساکنان جنوب پشتیبان حزب‌الله هستند. حزب‌الله از وطن ما دفاع کرد و وحشت را در دل اسرائیلی‌ها انداخت.»

اسرائیل تخمین زده که حزب‌الله حدود ۴۲هزار موشک دارد که می‌تواند تا عمق مرزهای اسرائیل نفوذ کند.
مسئله خلع سلاح حزب‌الله یکی از مسائل مورد مناقشه در گفت‌وگوهای صلح منطقه است. رهبران گروه‌های سیاسی رقیب تلاش می‌کنند تا حزب‌الله را متقاعد کنند که تجهیزات نظامی‌اش را به نیروهای اتحاد ملی لبنان تحویل دهد. گروه اکثریت حاکم بر لبنان اصرار دارد که تنها ارتش می‌تواند مسلح باشد.

بیشتر کسانی که AFP با آنها مصاحبه کرده می‌گویند حزب‌الله توانایی حاکمیت بر لبنان را دارند؛ نه تنها در امور دفاعی و نظامی که حتی در مسائل رفاه اجتماعی و اقتصادی نیز این قدرت را داراست.
مانند بسیاری از احزاب طایفه‌ای و دینی در لبنان،‌ حزب‌الله نیز شبکه‌ای از مدارس و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سازمان‌های خیریه که امکانات و تسهیلات دراختیار شیعیان می‌گذارد، در اختیار دارد.

«علی» یکی از ساکنان روستای قانا می‌گوید: حزب‌الله برای ما از دولت مفیدتر است. اگر مریض شویم، حزب به ما کمک می‌کند تا در بیمارستان پذیرش شویم.

حزب‌الله راهی را که امام موسی صدر در سال ۱۹۷۰ پیمود تا شیعیان در مجموعه پیچیده سیاست در لبنان صاحب سمت و جایگاه کلیدی باشند، با قدرت ادامه می‌دهد. صدر که جنبش امل را تأسیس کرد، توانست ریاست پارلمان در لبنان را منحصرا در اختیار شیعیان قرار دهد.

او خود این سمت را پذیرفت. اما پس از سفرش به لیبی توسط قذافی ربوده شد. پس از این قضیه تا کنون «نبی بِری» ریاست پارلمان را عهده‌دار است. شیعیان و لبنانی‌ها هنوز هم از این روحانی با احترام یاد می‌کنند.

«حسین بیتار» مدیر یک بانک در الطیره می‌گوید: «شیعیان پیش از آنکه صدر و در ادامه نصرالله رهبری آنها را به عهده بگیرند،‌ به شدت از سوی مسیحیان، مارونی‌ها و سنی‌ها مورد ظلم واقع می‌شدند.»

حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد. ولی برای نخستین‌بار در سال ۲۰۰۵ اعضای آن وارد کابینه شدند.


کد مطلب: 6997

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/6997/نصرالله-راه-امام-موسی-صدر-می-رود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir