امام حسین در عصر حاضر - نشست هفتم

تثبیت تربیت دینی با امامت امکان‌پذیر بود

16 خرداد 1388 ساعت 18:17

اندیشه-خیمه: هزاوه ای استاد کلام اسلامی معتقد است که تثبیت تربیت اسلامی بعد از پیامبر اعظم در صدر اسلام نیاز به حضور امامت داشت.


هزاوه‌ای در هفتمین نشست از سلسله بحث های امام حسين(ع) در عصر حاضر که در دفتر مرکز مطالعات راهبردي خيمه برگزار شد به تشریح دلایل عقلی اثبات ضرورت وجود امامت پرداخت.

این استاد دانشگاه در سخنان خود راه اثبات امامت را به دو بخش عقلی و نقلی تقسیم کرد و با اشاره به وجود چهار دلیل عقلی افزود: خاتمیت باید وحی جاودانه را منتقل کند و همیشه در میانمردم وجود داشته باشد و انساني که کلامش حجت و فصل‌الخطاب است کسی است که قدرت دریافت این وحی جاودانه را دارد و با توجه به فانی بودن پیامبر این امر در طول طمان به وسیله امام منتقل می شود.

هزاوه‌ای پیغمبر اسلام را دریافت کننده وحی جاودانه خواند و تاکید کرد که تحقق این شریعت تنها با سپردن به پیامبر محقق نمی‌شود؛ به این معنی که دریافت شریعت از سوی حضرت محمد شرط لازم است اما شرط کافی نیست چرا که پیامبر عمر جاودانه ندارد و اسلام باید ادامه پیدا کند.

این استاد کلام اسلامی همچنین با اشاره به حاثه غدیر خم و انتخاب حضرت علی به جایگزینی پیامبر، امامت را ادامه دهنده و تحویل گیرنده این شریعت واحد و جاودانه می‌داند. همچنان که بعد از پیامبر اکرم به عنوان تحویل گیرنده شریعت جاودان شخص دیگری به عنوان پیامبر مبعوث نشده است.

هزاوهای دلیل دوم خود را در قالب این بحث که نبود پیامبر و وحی جاودانه امکان ایجاد اختلاف در دین را پدید می آورد پی گرفت و اضافه داشت: اگر بعد از پیامبر کسی که کلامش حجت باشد و فصل الختام بحث ها باشد وجود نداشته باشد نگاه به دین بدبینانه می شود و دین از نگاه مقلدین می افتد.

وی به بیان اختلافات مختلف درباه خداوند، پیامبر، قیامت و عدالت پرداخت و گفت: اگر کسی نباشد که تحقق ختم اختلافات باشد اسلام در چهره خراب می شود و اما کسی که برای این مسولیت تعیین می شود باید از سوی خداوند باشد و این نقش را بازی کند.

او در تذکری یادآور شد که اتحاد بین شیعه و سنی به معنای صرف نظر از پرداختن به عقاید نیست و کسانی که ضرورت وحدت را منوط به تسامح می دانند را تقبیح کرد.

وی در ادامه بحث خود به سومین دلیل اثبات عقلی امامت پرداخت و گفت: دلیل سوم بحث تثبیت ارزش های اخلاقی و اسلامی است. در صدر اسلام بعد از 23 سال تربیت انسانی و دینی نهادینه نشده بود و نیزا داست برای تثبیت این موضوع کسانی باشد که راه پیامبر اسلام را ادامه دهند.

وی با مطرح کردن مثالی درباره دموکراسی در غرب که پس از سال ها همچنان نهادینه نشده و با مشکل مواجه است اضافه داشت: چگونه می شود که بعد از تنها ۲۳ سال تبلیغ پیامبر ارزشهای اخلاقی و دینی در جامعه عقب‌مانده و خرافاتی آن زمان نهادینه شود. اگر قرار است ارزش‌های جدید تثبیت شود باید قاریان که از سنخ خود پیامبر باشند منصوب شوند تا این ارزش‌ها در طول زمان در جامعه تثبیت شود.

همچنین وی باردیگر با اشاره به بحث تامیم امام در نظر و عمل که قابل انجام نیست نیز افزود: این بحث موجبات رشد اجتماعی را در جوامع اسلامی ایجاد می‌کند. پیش از این هزاوه‌ای در این باره گفته بود که امامت تنها از سوی خداوند قابل طرح است و امامت به معنای انتصاب یک امر عام نیست، به معنای شایستگی تام نیست و از نگاه نظری وعملی قابل تعمیم نیست. چرا که از نظر عملی امامت قابل تکرارنیست. امامت امام تنها و تنها از سوی خود امامان قابل طرح است. طرح مسئله امامت به معنای الگوی آن و اجرای آن از سوی جامعه بشری نیست بلکه به یک معنا الهم بخش شاخص‌ها است که تا حدودی به اسلام نزدیک بشویم و از این شاخص‌ها استفاده کنیم. امامت نظام فکری است که جهت گیری به سوی یک جامعه ایده آل را مشخص می‌کند.

در پایان این جلسه نیز مانند جلسات گذشته استاد محمدرضا هزاوه‌ای به نقد و پرسش حاضرین در جلسه پیرامون بحث پاسخ داد.

سلسله نشست‌هاي امام حسين(ع) در عصر حاضر به همت مرکز مطالعات راهبردي خيمه، هر چهارشنبه از ساعت ۱۵ الي ۱۶ در دفتر اين مرکز داير است. علاقه‌مندان براي حضور در اين نشست‌ها مي توانند با شماره ۸۸۹۲۴۹۷۰ تماس حاصل کنند.


کد مطلب: 7031

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7031/تثبیت-تربیت-دینی-امامت-امکان-پذیر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir