تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۴۰
۰
کد مطلب : ۷۰۶۵
پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام

امسال قیروان؛ ۲۰۱۲ نجف

امسال قیروان؛ ۲۰۱۲ نجف
آیسیسکو شهر تریم استان حضرموت یمن را برای سال ۲۰۱۰، شهر تلمسان الجزایر را برای سال ۲۰۱۱ و شهر نجف عراق را برای سال ۲۰۱۲به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی کرده است؛ اسکندریه در سال ۲۰۰۸پایتخت فرهنگی جهان اسلام بود و امسال نیز قیروان در تونس است، نخستین شهری که اعراب مسلمان در تونس بنا نهادند.

مسئولان این شهر گفته‌اند که حدود دو میلیون دلار برای تزئین برجسته‌ترین اثر تاریخی شهر قیروان اختصاص داده‌اند تا طی طرح‌های مختلف، زمینه بازدید بازدید کنندگان را فراهم کنند.

تاریخ قیروان به سال ۵۰هجری ( ۶۷۰میلادی) بازمی‌گردد. از این رو یکی از قدیمی‌ترین شهرهای اسلامی به شمار می‌رود. قیروان در اصل کلمه‌ای فارسی است که وارد زبان عربی شده و به معنای جای اسلحه، ارتش و مکان جمع شدن مردم در جنگ است.

ساخت شهر قیروان در آغاز تاریخ تمدن اسلامی انجام شد که نقش مهمی در جهاد و اشاعه اسلام به عهده داشت. قیران در ۱۶۰کیلومتری تونس پایتخت تونس قرار دارد که مسجد عقبه ابن نافع از قدیمی‌ترین آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

فرصتی برای شیعیان
انتخاب نجف به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۲فرصتی برای تبیین جایگاه حقیقی حضرت علی(ع) است؛ با توجه به اینکه حضرت علی(ع) منبع الهام انسانی است، سعی می‌شود طی این انتخاب کرامتها و فضایل امیرالمؤمنین به جهانیان شناسانده شود.

را‌ه‌اندازی نشریه نجف پایتخت فرهنگی ۲۰۱۲، خدمات اینترنتی برای استقبال از پیشنهادات، همکاری با برخی از شبکه‌‌های ماهواره‌‌ای به خاطر معرفی ابعاد مختلف نجف، تشکیل مرکز پیشرفته اطلاع‌‌رسانی، تأسیس شبکه ویژه استان نجف، اطلاع‌‌رسانی و آماده‌کردن شهروندان نجف برای این مناسبت، تشکیل گروه‌های ویژه استقبال از هیئت‌های رسمی در آینده، از اقداماتی هستند که به این مناسبت انجام می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما