گروه اسلامی

درباره حزب‌ الله

19 خرداد 1388 ساعت 11:23

حزب‌الله لبنان یک سازمان سیاسی ‌نظامی در لبنان است. گروه حزب‌الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰و با ایدئولوژی اسلام سیاسی در لبنان ظهور کرد


حزب‌الله لبنان یک سازمان سیاسی ‌نظامی در لبنان است. گروه حزب‌الله در اوایل سال‌های ۱۹۸۰و با ایدئولوژی اسلام سیاسی در لبنان ظهور کرد.

حزب‌الله در ابتدا محو آثار امپریالیستی غربی در لبنان، مجازات فالانژهای لبنان و برپایی حکومت اسلامی در لبنان را به عنوان آرمان‌هاي خود اعلام کرد.

هسته اولیه حزب‌الله و ساختار تشکیلاتی آن متشکل از اسلام گرایان، نیروهای حزب الدعوه به رهبری علامه سید محمد حسین فضل‌الله، شاخه دانشجویی حزب الدعوه، مسوولان جنبش امل، اعضای جنبش فتح به رهبری ابوجهاد (خلیل الوزیر) و تمام گروه‌ها و جریان‌هایی که از انقلاب اسلامی در ایران تاثیر گرفته بودند شکل گرفت.

از جنبش فتح نیز شمار زیادی از نیروها به حزب‌الله پیوستند که عماد مغنیه از چهره‌های برجسته امنیتی حزب و ابوحسن سلامه مسئول امنیتی و نظامی حزب که در سال ۱۹۹۱ توسط اسرايیل کشته شد از جمله این افراد بودند.از حزب کمونیست نیز عبدالهادی حماده که از چهره‌های فعال امنیتی حزب‌الله به شمار می‌آید، به این جنبش پیوست.

در حال حاضر سيد حسن نصرالله دبيرکل اين حزب است اما پيش از او صبحي طفيلي، سيد عباس موسوي عهده‌دار اين مقام بوده‌اند. حزب‌الله در حال حاضر يکي از مهمترين فراکسيون‌هاي مجلس لبنان را رهبري مي‌کند و بيش از پيش بر ماهيت سياسي خود پافشاري مي‌کند.


کد مطلب: 7071

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7071/درباره-حزب-الله

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir