گزارش تفصیلی مجله تایم

دولت پاکستان به دنبال رهبر طالبان

27 خرداد 1388 ساعت 13:39

جهان-خیمه: «هيچ كس به اندازه بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاكستان به بروز ناآرامي‌هاي جدي در اين كشور طي سالهاي اخير كمك نكرده است. اين رهبر شبه نظاميان از پايگاه خود در وزيرستان جنوبي نظاره‌گر كشتار بيش از 1200 غيرنظامي و چند صد سرباز از طريق ابزارهاي وحشيانه‌اي همچون حملات انتحاري، آدم ربايي و سر بريدن افراد بوده است.» این بخشی از گزارش تایم است.


«هيچ كس به اندازه بيت‌الله محسود، رهبر طالبان پاكستان به بروز ناآرامي‌هاي جدي در اين كشور طي سال‌هاي اخير كمك نكرده است. اين رهبر شبه نظاميان از پايگاه خود در وزيرستان جنوبي نظاره‌گر كشتار بيش از ۱۲۰۰غيرنظامي و چند صد سرباز از طريق ابزارهاي وحشيانه‌اي همچون حملات انتحاري، آدم ربايي و سر بريدن افراد بوده است.» این بخشی از گزارش تایم درباره این رهبر طالبان است.

 مجله تايم در گزارشي در رابطه با طالبان نوشته است: بيت‌الله محسود رهبر طالبان در پاكستان، همچنين به طراحي ترور بي‌نظير بوتو، نخست وزير فقيد پاكستان متهم است. تنها طی هفته اخير وي مسووليت پنج حمله تروريستي جداگانه از جمله انفجار در هتل مجلل در پيشاور و كشته شدن يك روحاني ضد طالبان در لاهور را بر عهده گرفته است. 
 
آمريكا، بيت‌الله محسود را به عنوان «پيش‌برنده مهم اهداف القاعده» معرفي كرده است و در اواخر ماه مارس، واشنگتن اعلام كرد كه پنج ميليون دلار براي اطلاعاتي كه منجر به دستگيري محسود ‌شود، پاداش تعيين كرده است.

تایم در ادامه به استراتژی دو طرفه مخاصمه اشاره می‌کند و می‌گوید: اكنون پاكستان در حال انجام اقداماتي براي كشاندن حملات گسترده در مقرهاي شبه نظاميان به مناطق كوهستاني است و دولت دستور گسترش عمليات‌هاي فعلي عليه شبه نظاميان طالبان در دره سوات را صادر كرده است.

اويس قاني، فرمانده ايالت سرحد شمال غربي اعلام كرده كه دولت از ارتش خواسته است تا عمليات‌هاي نظامي تمام عياري براي نابودي بيت‌الله محسود و حدود دو هزار نيروي‌اش ترتيب بدهد. اين عمليات‌ها ممكن است سخت‌ترين عملياتي باشد كه ارتش پاكستان طي سالهاي اخير در اين كشور با آن روبرو بوده است.

تايم مي‌افزايد: همچنين تصميم اسلام‌آباد براي انجام عمليات‌هاي گسترده عليه بيت الله محسود، نشان از جديت دولت پاكستان براي نابودي شبه نظاميان دارد. پيشتر ارتش پاكستان در سه مقطع جداگانه، بيت‌الله محسود را هدف قرار داده بود (در سالهاي 2004، 2005 و 2008) اما در هر زماني محسود پس از امضاي توافقنامه صلحي كه فقط به نفع خود او بود، از مهلكه گريخت.

اما به نظر مي‌رسد كه ارتش پاكستان در حال حاضر براي دستگيري و يا كشتن بيت‌الله محسود مصمم است. اين درحالي است كه دولت پاكستان نيز از اقدامات ارتش براي دستگيري و يا كشتن رهبر طالبان در پاكستان و حاميانش حمايت كرده است.

در ادامه اين گزارش آمده است: تحليل‌گران نظامي معتقدند كه درگيري در وزيرستان جنوبي آسان نخواهد بود و اينكه دولت بايد براي كنترل و هدايت يك جنگ كامل آماده باشد. حسن اصغري رضوي، يك تحليل‌گر نظامي به مجله تایم مي‌گويد:«اين جنگ سخت‌تر از عمليات‌ها در دره سوات خواهد بود.

شبه نظاميان طالبان با جديت سنگر مي‌گيرند و با مقاومت زياد به اين مبارزه خواهند آمد و تلاش مي‌كنند تا با ابزارهاي مختلف از جمله كمين كردن به ارتش ضربه بزنند.»

تايم در بخش ديگري از اين گزارش تحليلي آورده است: اين موضوع نيز مشخص نيست كه ارتش پاكستان تا چه حد توانايي انجام درگيري همزمان در دو جبهه را دارد. در حالي كه اعلام كرده كه موفقيت‌هاي زيادي را در دره سوات و دو منطقه اطراف آن بدست آورده اما هنوز پيروزي كامل حاصل نشده است.

مولانا فضل الله و ديگر اعضاي حامي وي هنوز به طور كامل از بين نرفته‌اند. سال گذشته زماني كه درگيري‌ها عليه شبه نظاميان در منطقه قبيله‌نشين باجور تشديد شد، اقدامات ارتش در دره سوات با تزلزل همراه بود.

بر عكس حملات پيشين در وزيرستان جنوبي، نشانه‌هايي مبني بر همكاري‌هاي نزديك‌تر ميان اسلام‌آباد و واشنگتن وجود دارد. فقط چند ساعت پيش از اعلام فرماندار سرحد شمال غربي، هواپيماي بدون سرنشين سازمان سيا در نزديكي ماكين، زادگاه محسود، چند موشك شليك كردند كه طي اين حمله پنج شبه نظامي كشته شدند.

اين بيستمين حمله در سال جاري توسط هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بوده است. از ماه فوريه، آمريكا حملات خود عليه بيت‌الله محسود و هم‌پيمانانش را افزايش داده است و برد اهداف هواپيماهاي بدون سرنشين را در كمربند مناطق قبيله‌نشين گسترش داده است.

در انتهاي اين گزارش مي‌خوانيم: ارتش پاكستان همچنين ممكن است از جنگ سالاران رقيب بيت‌الله محسود درخواست كمك كند. در روزهاي اخير، قاري زين‌الدين، يك عضو قبيله محسود، به شدت عليه هم قبيله‌يي خود سخن گفت و وحشيگري‌هاي او را رد كرد و قول داد كه انتقام كشته شدن وابستگانش را از محسود بگيرد.

زين‌الدين و يك گروه ديگر به رهبري تركستان بيتاني، از حمايت سرويس امنيتي پاكستاني برخوردارند؛ اصغري رضوي مي‌گويد "در گذشته اين افراد از تقابل با بيت‌الله محسود مي‌ترسيدند، چون هيچ كس نبود كه از آنها محافظت كند و زمان مناسبي است كه ارتش از آنها حمايت كند.

بيت‌الله محسود كه با حملات تمام عيار ارتش پاكستان روبرو خواهد شد، ‌احتمالا درگيري‌ها را به فراتر از مناطق قبيله‌نشين مي‌كشاند و احتمالا حملات مرگبارتري را در مناطق مهم پاكستان انجام مي‌دهد.


کد مطلب: 7175

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7175/دولت-پاکستان-دنبال-رهبر-طالبان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir