تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۵۶
۰
کد مطلب : ۷۲۱۰

وضعيت نگران‌کننده غذا و بهداشت زائران در عراق

وضعيت نگران‌کننده غذا و بهداشت زائران در عراق
بسياري از زائران ايراني از غذايي كه در طول اين سفر مجبورند، استفاده كنند، ناراضی‌اند؛ در ميان زائران كاروان‌ها، افراد كهن‌سال و بيمار بسياري وجود دارند كه به رژيم خاص غذايي نياز دارند؛ اما همه‌ آن‌ها مجبورند، از يك نوع غذا استفاده كنند و از رژيم غذايي در اين سفر خبري نيست.

مهدي‌ شكر‌آرا، نماينده‌ سازمان حج و زيارت در عراق، در این باره با بيان اين‌كه ايران در هريك از شهرهاي كربلا و كاظمين، دو آشپزخانه‌ متمركز دارد كه در قرار‌دادي با شركت‌هاي عراقي ايجاد شده‌اند، و در آن‌ها از آشپز‌هاي ايراني استفاده مي‌شود وی در توضیح این موضوع گفت البته امكانات اين آشپزخانه‌ها نسبت به آشپزخانه‌هاي متمركز ايران در عربستان كم‌تر است.

طول مدت ارائه‌ سرويس پذيرايي در سه وعده‌ غذايي به زائران، بيش‌تر از دو ساعت نيست؛ این در حالی است که به گفته‌ نمايندگان سازمان حج و زيارت و شمسا در عتبات عاليات، اين غذاها كه توسط گاري حمل مي‌شوند، در مسير آن‌قدر كنترل مي‌شوند كه تقريبا سرد به هتل مي‌رسند، البته به مديران هتل‌ها، نحوه‌ي گرم كردن غذا آموزش داده شده است؛ اما برخي هتل‌ها در اين‌باره كوتاهي مي‌كنند.

رضا ارجمند‌زاده ، نماينده‌ سازمان حج و زيارت در نجف، نيز در اين‌باره گفت: غذا در عتبات عاليات عراق تحت نظارت شمسا است؛ اما اين بخش با مشكل حمل‌ونقل مواجه است، چون آشپزخانه‌ها معمولا خارج از سيطره‌ها و محل استقرار هتل‌ها قرار دارند و امكان تردد وسايل نقليه در اين حريم‌ها وجود ندارد. بنابراين مجبوريم از گاري براي حمل غذا استفاده كنيم.

زائر ديگري كه از استان گلستان به عتبات عاليات عراق آمده است، در اين‌باره گفت:‌ وضعيت غذا در نجف بهتر از كربلا است، شايد چون در آشپزخانه‌ي مركزي پخت مي‌شود.

معاون عتبات عاليات عراق و سوريه سازمان حج و زيارت ـ نيز اظهار كرد: «اين آشپزخانه‌هاي متمركز در يك پروسه‌ سه‌ساله و پس از مذاكره‌هاي فراوان با عراقي‌ها راه‌اندازي شده‌اند.»

به گفته‌ حسین اکبری، در شهر نجف، دو آشپزخانه‌ متمركز وجود دارند كه يكي از آن‌ها روزانه براي سه‌هزار نفر و ديگري براي چهارهزار نفر غذا تهيه مي‌كند.

وي افزود: «عراقي‌ها حتی به‌سختي مجوز طبخ غذا مي‌دهند و با اين موضوع، مشكل دارند و معتقدند كه ما با راه‌اندازي آشپزخانه‌هاي متمركز، مانع اشتغال‌زايي در عراق مي‌شويم. اين درحالي است كه ما با شركت عراقي قرار‌داد بسته‌ايم و از نيرو‌هاي عراقي استفاده مي‌كنيم؛ اما آشپز‌ها ايراني‌اند.

این در حالی است که نماينده‌ شمسا در نجف، نيز موضوع غذا را مسئله‌اي اساسي در عتبات عاليات عراق دانست و گفت: «شرايط پخت غذا اكنون بهتر از گذشته است، البته تهيه‌ غذا در شهرهاي كاظمين، نجف و كربلا متفاوت از يكديگرند. گاهي خود هتل‌ها آشپزخانه دارند و غذا از اين محل طبق برنامه‌ ابلاغ‌شده تأمين مي‌شود يا غذاي زائران را از آشپزخانه‌ي مركزي تهيه مي‌كنيم. وي ادامه داد: تا زماني كه وضعيت حفاظتي و امنيتي عراق به شكل كنوني باشد، يعني سيطره و بازرسي وجود داشته باشد، همين وضعيت در بخش غذا برقرار است.»

حمید سفیددشتی درباره سرد بودن غذا بیان کرد: «ما به هتل‌دارها در عراق آموزش داده‌ايم كه پيش از سرو غذا، آن را در محل مناسب و گرم نگه دارند، حتی نحوه‌ گرم كردن را آموزش داده‌ايم؛ اما برخي اين كار را نمي‌كنند. در اين هتل‌ها، مديران ثابت ايراني مانند عربستان مستقر نيستند كه روي اين مسائل نظارت مستقيم داشته باشند.»

رستوران‌هاي شهري در عراق نيز چندان وضع مطلوبي ندارند و توصيه‌ همواره‌ي مديران كاروان‌ها به زائران اين است كه به اين اماكن مراجعه نكنند، چون سطح رعايت بهداشت در اين رستوران‌ها مشخص نيست.

نگرانی‌های بهداشتی نیز از دغدغه‌های مهم ایرانی‌های زائر است.ظرف‌هايي كه معمولا در اين رستوران‌ها استفاده مي‌شوند، خوب شسته نمی‌شوند و لازم است، يك‌بار ديگر شسته شوند. برخي زائران نيز مجبورند چندبار اين ظرف‌ها را با دستمال پاك كنند تا شايد اثرات آلودگي آن، كم‌تر شود. روي ليوان‌ها نيز لكه‌هايي به چشم مي‌خورند كه نوشيدن آب را در اين ظروف مشكل مي‌كند و توصیه می‌شود، زائرايران دست كم ليوان خود را در اين سفر همراه داشته باشند.

اين شرايط بهداشتي درحالي برقرار است كه نمايندگان سازمان حج و زيارت در عتبات عاليات عراق مي‌گويند، وضعيت بهداشتي رستوران هتل‌هاي محل اقامت زايران ايراني و غذا، در گذشته بدتر بوده است.

حسين فضلي ، نماينده‌ هلال احمر و مركز پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق ،درباره‌ بهداشت غذايي زائران گفت: «كارشناسان بهداشت هر روز از مرحله‌ي تهيه‌ي مواد غذايي تا پخت را كنترل مي‌كنند؛ اما با اين حال، غذا توسط گاري تا هتل‌ها حمل مي‌شود. ما در اين‌باره پيشنهادهايي را داده‌ايم، ولي از نظر امنيتي نمي‌توان كار زيادي انجام داد.»

در بازارهايي كه زائران ايراني عموما در آن‌ها رفت‌وآمد مي‌كنند نيز دست‌فروش‌ها در فضاي آزادي كه از گزند حشرات موزي در امان نيست، شيريني‌هايي را مي‌فروشند، البته زائران از خريد اين شيريني‌ها منع مي‌شوند؛ اما گاهي ديده مي‌شود كه برخي زائران مشغول خريد اين شيريني‌ها و خوراكي هستند كه به گفته‌ نماينده‌ مركز پزشكي حج و زيارت در عتبات عاليات عراق، اين افراد در بيشتر مواقع مسموم مي‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما