چهره‌ سیاسی

درباره ملک ‌عبدالله

3 تير 1388 ساعت 13:05

ملک عبدالله بن عبدالعزیز شش‌امین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزند «عبدالعزیز آل سعود» بنیان‌گذار عربستان جدید است. وی پس از مرگ برادر ناتنی‌اش فهد بن عبدالعزیز در سال ۲۰۰۵ پادشاه عربستان شد.


ملک عبدالله که در عربی تحت عنوان «خادم الحرمين الشريفين الملك عبدالله بن عبد العزيز آل سعود» نامیده می‌شود در اول آگوست ۱۹۲۴ در ریاض، مرکز عربستان، به دنیا آمد. او که یکی از ۳۷ فرزند ملک عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان، است و پس از برادرش به مقام پادشاهی عربستان رسید. تخمین زده می‌شود او با حفظ موازین اسلامی در طول زندگی‌اش با سی زن ازدواج کرده است و بیش از ۳۵ فرزند دارد.

او علاوه بر مقام پادشاهی کشور عربستان عهده‌دار مقام‌های نخست‌وزیری و فرماندهی گارد ملی عربستان نیز است. او که با مرگ براد ناتنی‌اش ملک فهد در سال ۲۰۰۵ به مقام پادشاهی رسید در عمل از سال ۱۹۹۵ و پس از سکته ملک فهد مسئولیت اداره امور در عربستان را به دست گرفته بود.

او به رسم خاندان آل‌سعود روابط گرم دیپلماتیک با دولت‌های غربی به ویژه آمریکا دارد و از آنجایی که مانع فعالیت‌های گسترده گروه‌های اسلامی رادیکال در عربستان شده است مورد نفرت طرفداران این قرائت بنیادگرا از اسلام است.


کد مطلب: 7270

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7270/درباره-ملک-عبدالله

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir