نقد و بررسی سایت‌های مذهبی

درباره پایگاه اینترنتی آیت‌الله مکارم شیرازی

7 تير 1388 ساعت 11:54

رسانه-خیمه: پایگاه اینترنتی آیت لله مکارم شیرازی را می‌توان یکی از جامع ترین وب سایت‌های مراجع تقلید عنوان کرد.


این سایت با طراحی و نقش و نگارهای اسلیمی ماهیتی مذهبی به چهره خود داده است و به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی طراحی شده است.

زندگینامه، تالیفات، اخبار، دروس، استفتائات، سوالات شیعی، اشعار و اندرزها، مباحث اخلاقی، دروس، وجوهات، مقالات و کتابخانه محتوای این پایگاه را تشکیل می‌دهند.

متن فرآن کریم با ترجمه و تفسیر همراه با تلاوت آیات، متن کامل نهج البلاغه با ترجمه، شرح آیات به ضمیمه فهرستی از موضوعات، متن کامل دعاها، زیارت‌ها و اعمال ماه‌های اسلامی بر اساس کتاب مفاتیح جدید و فهرستی از موضوعات مطرح شده از توضیح‌المسائل و مناسک حج از دیگر بخش‌های محتوایی این پایگاه هستند.

تعامل؛ پررنگ‌تر از همیشه
یکی از ویژگی‌های بارز سایت آیت‌الله مکارم شیرازی تعاملی بودن این فضا است. به طوری که امکان پاسخگویی به سوالات مراجعین از سه طریق پاسخگویی به سوالات با ارسال فرم، پاسخگویی به مسائل شرعی از طریق اس.ام.اس (سامانه ارسال سوالات از طریق ارسال پیام کوتاه) و پاسخگویی از طریق مسنجر فراهم شده است.

پاسخگویی به سوالات از طریق مسنجر نمود آنلاین بودن پاسخگویی است؛ به طوریکه کارشناسان دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی در روزها و ساعات مشخص شده حاضر به جوابگویی به سوالات هستند.
وجود بخش‌هایی مانند دفتر میهمانان، که متن نظرات کاربران را ثبت می ‌کند، امکان ارسال مطالب برای دوستان و امکان عضویت در خبرنامه از دیگر امکانات تعاملی این وب سایت است.
همچنین آدرس دفاتر آیت الله مکارم شیرازی و شماره تلفن و فکس در شهرهای مختلف در سایت قید شده‌است.

کاربرها می‌پسندند
این سایت از ویژگی هایی برخوردار است که فعالیت کاربر را در سایت آسان تر می کند و موجب رضایت او می‌شود.

وجود بخش جستجو ، نقشه سایت ،امکان برگشت به صفحه اصلی در هر لحظه ،چند زبانه بودن و وجود نسخه چاپی از جمله بخش هایی هستند که به کارگیری آنها در طراحی سایت می ‌تواند موجب سهولت کار مخاطب شود. همچنین فراهم کردن امکان جستجوی استفتائات بر اساس حروف الفبا از دیگرامکانات کارپسندی این سایت است.

خدماتی که آنلاین ارائه می‌شود
یکی از خدماتی که در این سایت ارائه می‌شود پرداخت وجوهات است. این امور شامل پرداخت کفارات، خمس، رد مظالم، صدقه و... می‌شود. به طوریکه امکان محاسبه خمس و زکات نیز وجود دارد. با وجود این امکان پرداخت‌ها به صورت آنلاین فراهم نیست و باید فیش بانکی را به صورت سنتی پرداخت و شماره فیش را در فرم انجام امور خیریه وارد کرد.

ارائه نسخه فشرده کتاب‌ها و فراهم‌کردن نسخه پی.دی.اف آنها در بخش تالیفات از دیگر خدماتی است که در این سایت ارائه می‌شود.

درپایگاه مذکور چهار نرم‌افزار ارائه می‌شود. سه نرم افزار استفتائات‌، سوالات شیعی و معارف اسلامی امکان برقراری ارتباط کاربر بدون نیاز به اینترنت را فراهم می‌کند. نرم افزارهای احکام همراه نیز با قابلیت نصب بر موبایل نیزدراینجا ارائه می‌شود.

صوت و تصویر به کمک هم می‌آیند
وجود فایل‌های صوتی دروس ارائه شده از سوی آیت الله مکارم شیرازی یکی دیگر از مزایای این سایت محسوب می‌شود. همچنین یک لینک خارجی به سایت eshia.ir وجود دارد که امکان ارتباط با عالمان دینی فراهم شده است که می‌توان به دروس آیات عظام حوزه علمیه قم دسترسی داشت.

پیشنهادات
این سایت که از Page Rank پنج در موتور جستجوگر گوگل برخوردار است، می‌تواند قابلیت‌های خود را افزایش دهد.

فراهم کردن امکان نظردهی برای اخبار، ایجاد فیدخوان و امکان به اشتراک‌گذاری محتوا در دیگر سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و فراهم کردن آرشیو بر اساس زمان، می ‌تواند به بهبود محتوا و خدمات این سایت کمک کند.

در این سایت بخشی تحت عنوان کتابخانه عمومی طراحی شده که صرفا عناوین مجموعه‌ای از کتاب‌ها و موضوعات مختلف از علما را نام برده است. می‌توان چکیده ای از این آثار را به این بخش افزود. همچنین دو بخش توضیح المسائل و مناسک حج فقط فهرستی از موضوعات مطرح شده را به خود اختصاص داده اند و قابلیت افزایش محتوای این دوبخش برای جذب مخاطب وجود دارد.

پیوندهای خارجی سایت نیز بسیار محدود هستند. در حالیکه می‌توان به وب سایت دیگر مراجع تقلید و موسسات و مراکز دینی جهانی ونظایر اینها لینک داد. افزودن فیلم و کلیپ های تصویری به صوت و تصویر نیز می‌تواند بر جذابیت بصری و محتوایی سایت بیفزاید. همچنین در بخش پرداخت خمس و زکات و... می‌توان با انعقاد قرارداد با یکی از بانک‌ها امکان پرداخت آنلاین وجوهات شرعیه را فراهم کرد.


تاریخ بررسی : 12/3/88
نشانی سایت : http://www.makaremshirazi.org/


کد مطلب: 7316

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7316/درباره-پایگاه-اینترنتی-آیت-الله-مکارم-شیرازی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir