نقد و بررسی سایت‌های مذهبی

درباره پایگاه اینترنتی آیت الله شاهرودی

9 تير 1388 ساعت 12:09

رسانه-خیمه: آيت الله حاج سيد محمد حسينى شاهرودى ، در ماه جمادى الاول سال ۱۳۴۴ هجرى قمرى، در نجف اشرف ديده به جهان گشودند. در نجف به تحصیلات خود ادامه دادند و درجه اجتهاد را کسب کردند. بی‌تردید بهره‌مند‌شدن از دروس و سخنرانی‌های ایشان در دنیای واقعی با دشواری‌هایی همچون دشواری دسترسی به دلیل فاصله جغرافیایی همراه است. لذا پایگاه اینترنتی ایشان می‌تواند دریچه‌ای برای بهره‌مند شدن از علم ایشان و رفع نیازهای مراجعه کنندگان باشد، و همانگونه که طبیعت اینترنت اقتضا می‌کند بر بعد زمان و مکان چیره شوند.


چندزبانگی
پایگاه اینترنتی آیت الله شاهرودی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی طراحی شده است.

تعامل
شماره تلفن، فکس، آدرس و فرم الکترونیکی در بخش «ارتباط با ما»ی این سایت قرار دارد. اما امکان ارتباط اینترنتی به تفکیک بخش‌ها مانند مدیر سایت‌، کارشناس دینی و... وجود ندارد. همچنین امکانات تعاملی دیگری مانند ارسال برای دیگری و امکان کامنت گذاشتن برای مطالب در طراحی این سایت لحاظ نشده است.

کتابخانه دیجیتال
رساله عملیه و کتاب استفتائات محتوای کتابخانه دیجیتالی این سایت را تشکیل می‌دهند. با وجود این امکان دانلود محتوای این دو کتاب یا دستری به نسخه پی.دی.اف در این پایگاه فراهم نشده است و فقط امکان دسترسی به بخش‌هایی از رساله عملیه وجود دارد.

استفتائات
در بخش طرح استفتائات امکان رویت پرسش و پاسخ های پیشین و جستجوی موضوعی در میان پر سش و پاسخ‌ها وجود دارد. همچنین می‌توان براساس زمان سوالات را دسته بندی کرد.

امکانات صوتی و تصویری
امکانات صوتی و تصویری جایگاه پررنگی در پایگاه اینترنتی آیت‌الله شاهرودی ندارد. به طوری‌که هیچ محتوای صوتی و تصویری‌ای در این بستر مجازی قرار نگرفته و تنها آلبومی از تصاویر ایشان در دسترس است.

محتوا
پرسش و پاسخ، مقالات اخبار، پایگاه‌های اسلامی‌، مناسبت‌ها‌، عضویت‌، آلبوم عکس‌، زندگینامه‌، احکام‌، عقاید و حدیث روز محتوای منوی اصلی سایت را تشکیل می‌دهند. همچنین استفتائات و رساله عملیه در منوی اصلی این سایت قرا ر گرفته‌اند. در بخش پایگاه‌های اسلامی نشانی دیگر سایت‌های مرتبط قید شده که از تنوعی نسبی برخوردار است. در بخش عضویت امکان ورود اعضا به سایت وجود دارد.

اما ورود به سایت از طریق شناسه کاربری با ورود به صورت عادی هیچ تفاوتی با هم ندارند و محتوا در هر دو صورت یکی است، احتمالا این بخش در برنامه توسعه سایت در قرار می‌گیرد.
بخش جستجو، امکان بازگشت به صفحه نخست، نقشه سایت و نمایشگر اوقات شرعی از دیگر امکانات این سایت است.

پیشنهادها
پایگاه اینترنتی آیت‌الله حاج سید محمد حسینی شاهرودی طراحی نسبتا شلوغی دارد که می‌تواند موجب سر در گمی مخاطب در دسترسی به محتوا شود. استفاده از تصاویری با تحرک زیاد زیبایی بصری را از سایت گرفته است. بنابراین توجه بیشتر به طراحی سایت و انسجام تصاویر می‌تواند بر کیفیت بصری این پایگاه بیفزاید.

در این سایت بخشی تحت عنوان «درباره سایت» درنظر نظر گرفته شده که خالی از محتواست و می‌توان اطلاعات مورد نیاز را در این بخش قرار داد.

قرار دادن فایل پی.دی.اف رساله هم می‌تواند پاسخگوی نیاز بخشی از مخاطبان باشد. تا با در اختیار داشتن این فایل و ذخیره آن بتوانند نیاز خود را بدون دسترسی مکرر به سایت رفع کنند.
استفاده از کلیپ‌های تصویری و صوتی و قرار‌دادن فایل‌های صوتی سخنرانی‌ها‌ی ایشان از دیگر اقدامات مطلوبی است که بر کیفیت این پایگاه می‌افزاید. همچنین می‌توان امکانات تعاملی سایت همچون برقراری ارتباط آنلاین و.. را فراهم کرد.


نشانی سایت: http://www.shahroudi.com
تاریخ بررسی : ۳/ ۶/ ۸۸


کد مطلب: 7328

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7328/درباره-پایگاه-اینترنتی-آیت-الله-شاهرودی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir