تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۶
۰
کد مطلب : ۷۳۵۲
نقد و بررسی سایت‌های مذهبی

درباره پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی

درباره پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی
پراکندگی دامنه جغرافیایی رجوع‌کنندگان به ایشان سبب شده‌است آیت‌الله سیستانی دلایلی برای حضور پررنگ در عرصه مجازی و بهره‌گیری از فضای صفرها و یک‌ها باشد.حضوری که می‌تواند فاصله فیزیکی را محو و دایره ارتباطی او را با مراجعه‌کنندگان به خصوص نسل جوان افزایش دهد.

نگاه کلی
پایگاه اینترنتی آیت‌الله سیستانی که به شش زبان انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی، اردو و فرانسوی طراحی شده رتبه شش را در موتور جستجوگر گوگل به خود اختصاص داده است.

نخستین صفحه از پایگاه اینترنتی آیت‌الله سیستانی با تصاویری پراکنده در چهارگوشه صفحه طراحی شده و آیه «انمایخشی الله من عباده العلماء» نقطه ثقل طراحی صفحه اول محسوب می‌شود با ورود به صفحه بعدی از میزان پراکندگی کاسته می‌شود و تمرکز بر محتوا بیشتر می‌شود.

ویژگی‌های تعاملی این سایت محدود است. امکان پرسش و پاسخ آنلاین وجود ندارد و امکان ارسال سوالات تنها از طریق فرم الکترونیکی و به صورت آفلاین وجود دارد. همچنین فضایی برای کامنت گذاشتن مخاطب در نظر گرفته نشده است.

از امکانات چند رسانه‌ای سایت می‌توان به عکس‌هایی طبقه‌بندی شده از آیت‌الله سیستانی‌، عتبات عالیات و مراکز و موسسات آموزشی اشاره کرد. همچنین سه فیلم در این سایت قرار گرفته که محتوای دو فیلم چند ثانیه‌ای مربوط به بستری شدن آیت‌الله سیستانی در بیمارستان است.

آشنایی با آیت‌الله سیستانی و زندگی‌نامه او، سوالات و جواب‌ها و تالیفات سه بخش اصلی محتوای این سایت هستند. در بخش معرفی ولادت‌، دستاوردهای فکری و معنوی‌، روش تدریس‌،‌ مرجعیت و... ذکر شده است. سوالات و جوابها بر حسب موضوع و الفبا طبقه‌بندی شدند و در همان بخش امکان ارسال سوالات نیز وجود دارد.

بخش تالیفات نیز شامل توضیح‌المسائل آیت‌الله سیستانی‌، مناسک حج‌، ملحقات و فقه برای غرب‌نشینان می‌شود. محتوای این کتب به صورت بخش بخش و جداگانه قابل دسترس است.

می‌توان گفت پایگاه اینترنتی آیت‌الله سیستانی کاربر‌پسند است به طوریکه روند حرکت مخاطب در سایت را آسان می‌کند. مثلا امکان تغییر اندازه قلم وجود دارد تا مخاطب بتواند فونت دلخواه خود را انتخاب‌کند. همچنین امکان ارسال مطالب به دوستان‌، بازگشت به صفحه اصلی، تهیه نسخه چاپی و جستجو در میان محتوای سایت وجود دارد.

وجود بخش پیوندها نیز یکی از مزایای این پایگاه محسوب می‌شود در این بخش اسامی سایت‌های مراکز اسلامی معرفی و به آنها لینک داده شده‌است.

ارتباط با مرجعیت نیز از طریق شماره تلفن و فکس، نشانی و پست الترونیکی در ایران، عراق و سوریه امکان‌پذیر است.

پیشنهادات
برای بهبود کیفیت این پایگاه اینترنتی می‌توان مواردی را لحاظ کرد. می‌توان طراحی را منسجم کرد مثلا در صفحه اول از تصاویری بسیار پراکنده استفاده شده است، در صورتیکه می توان از تصویر واحد و جذابی استفاده کرد که بر مخاطب تاثیرگذارتر باشد.

افزایش محتوای صوتی و تصویری مانند پخش صوتی سخنرانی ها و دروس تدریس شده آیت الله سیستانی همچنین فراهم‌کردن برقراری ارتباط آنلاین از دیگر خصایصی است که می‌تواند بر کیفیت سایت بیفزاید. فراهم‌کردن فیدخوان برای به اشتراک‌گذاری محتوای سایت‌، قراردادن نرم‌افزارهایی برای قابلیت استفاده از محتوا بر موبایل‌، نظرسنجی در مورد طراحی و محتوای سایت، قراردادن اوقات شرعی و قراردادن نقشه سایت هر کدام مواردی هستند که توجه به آنها می‌تواند محتوا و ساختار سایت را غنی‌تر کند.


تاریخ بررسی سایت: ۳/۲۱ /۸۸
نشانی: http://www.sistani.org
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما