نهاد‌های اسلامی

درباره مرکز اسلامی انگلیس

10 تير 1388 ساعت 13:33

فرهنگ-خیمه:‌مرکز اسلامی انگلیس در سال ۱۳۷۷ هجری‌شمسی ،۱۹۹۸ میلادی، به عنوان یک مرکز خیریه در لندن تاسیس شد.‌ مرکز اسلامی انگلیس در حال حاضر یک مؤسسهٔ فرهنگی و غیردولتی است که در شهر لندن، پایتخت انگلستان، توسط آیت‌الله محسن اراکی* تأسیس و شروع به فعالیت کرد، ریاست این مجموعه به عهده حجت‌الاسلام والمسلمین معزی است.


‌به عقیده موسسان این مرکز، نظر به شرايط عاطفي، فرهنگي و اجتماعي موجود براي خانواده‌هاي مسلمان در جوامع غربي، تاسيس گسترش مراکز فرهنگي براي جبران کاستي‌هاي موجود در سرزمين هاي غيراسلامي ضروري است و در همین راستا مرکز اسلامي انگليس براي جبران بخشي از اين کاستي‌ها در لندن تاسيس شد.

اين مرکز محلي براي عبادت و برپايي شعائر ديني، منبري براي نشر و تبليغ معارف اسلامي، جايگاهي براي آموزش و تربيت شيفتگان آموزه هاي اصيل اسلامي و مکاني براي گردهمايي علمي و فرهنگي و نيز پايگاهي براي تجمع خانواده‌ها براي تقويت روابط اجتماعي است. هم اکنون حجت‌الاسلام والمسلمین معزی ریاست آن را بر عهده دارد.

اهداف
آن‌طور که در وب‌سایت این مرکز آمده است، مرکز اسلامی انگلیس اهداف هشت‌گانه بلند‌مدت و میان‌مدتی را برای خود تعریف کرده است.

۱. فراهم‌آوردن فضای مناسب و امکانات لازم برای گردهمایی مسلمانان و به ویژه ایرانیان جهت تقویت روح مشترک جمعی و تبادل احساسات‌دوستانه و محبت‌آمیز و همیاری در حل مشکلات یکدیگر.
۲. تعمیق و گسترش فرهنگ دینی مسلمانان و آموزش معارف اسلامی در میان اقشار مختلف مهاجرین مسلمان به ویژه نونهالان و جوانان با بهره‌گیری از منبع قرآن و معارف اهل بیت (ع).
۳. بزرگداشت مناسبت‌های دینی و مذهبی و ملی با برپاداشتن برنامه‌های متنوع و پربار و با مشارکت فعال مردمی در اجرای برنامه‌ها.
۴. برقراری ارتباط با مؤسسات علمی و فرهنگی غرب با هدف معرفی و نشر و ترویج اندیشهٔ اسلامی و نیز آشنایی با تحولات و تفکرات نوین اندیشمندان غربی درپیشبرد اهداف اسلام.
۵. همکاری با مراکز و مؤسسات اسلامی و نهادهای خیریه با هدف ایجاد هماهنگی و افزایش روحیهٔ تعاون و انتقال تجارب برای خدمات‌رسانی بیشتر و با کیفیت بهتر .
۶. ایجاد زمینهٔ مناسب برای معرفی اسلام به غیر مسلمانان با ارایهٔ چهره واقعی اسلام با راهنمایی و پاسخ‌گویی به سوالات و شبهات آنان.
۷. کمک در بهبود شرایط زندگی هموطنان و به طور کلی مسلمانان به طرق مختلف و در حد توان.
۸. گسترش معارف دینی به وسیلهٔ چاپ و نشر کتاب‌ها و جزوات سودمند.


برنامه‌ها
در همین راستای این اهداف برنامه هایی برای مسلمانان انگلیس تنظیم شده است که به عنوان نمونه می‌توان بهم.ارد زیر اشاره کرد:

برگزاري برنامه‌هاي مختلف ديني در طول سال نظیر: نمازهاي روزانه ظهر و عصر و مغرب و عشاء به جماعت؛ مجالس جشن و سرور در اعياد و مجالس عزاداري در سوگواري‌ها؛ برنامه هاي ثابت هفتگي به زبان هاي مختلف در ايام هفته: جمعه‌ها (به زبان عربي) و شنبه‌ها (به زبان فارسي)و يکشنبه‌ها (به انگليسي و اردو) ؛ برگزاري دعاي کميل در شب‌هاي جمعه و دعاي ندبه در صبح هاي جمعه ، ويژه برنامه هاي ماه مبارک رمضان و ماههاي محرم و صفر و ايام فاطميه.

برگزاري کلاس‌هاي آموزشي با موضوعات مختلف براي زنان و مردان درسطوح مختلف سني مانند

کلاس‌هاي حفظ و قرائت قرآن کريم؛ کلاس‌هاي ويژه تعطيلات تابستاني؛ کلاس‌هاي آموزش احکام ؛

کلاس‌هاي ويژه خردسالان در زمان اجراي برنامه‌هاي خاص بزرگسالان.

برگزاري مسابقات به مناسبت‌هاي مختلف همراه با اعطاي جوائز و هداياي ارزشمند، مانند مسابقات دوره‌اي حفظ و قرائت قرآن کريم در ماه مبارک رمضان و مسابقات ويژه در مناسبت هاي مهم.
برگزاري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي فرهنگي مانند نمايشگاه‌هاي کتاب يا عکس و جشنواره فيلم در برخي مناسبت‌ها.

برگزاري کنفرانس‌ها و سمينارهاي علمي و جلسات بحث‌وگفتگو در زمينه مباحث مورد توجه و مطرح روز در موضوعات مختلف فرهنگي ، ديني و اجتماعي.
تشکيل جلسات و نشست‌هاي صميمي با هم‌وطنان در حضور مسوولين نهادهاي جمهوري اسلامي در انگلستان.

 هماهنگي براي تامين مکان مناسب ورزشي براي استفاده خانواده‌ها در تعطيلات آخر هفته.
 برگزاري اردوهاي فرهنگي، تفريحي در داخل و خارج انگلستان.

* آیت‌الله محسن اراکی ،عضو سابق مجلس خبرگان رهبری در جمهوری اسلامی ایران، مؤسس مرکز اسلامی انگلیس و مجمع اندیشهٔ اسلامی قم، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‎بیت و یکی از اساتید دروس عالی فقه و اصول در حوزهٔ علمیهٔ قم و نیز موسس مرکز اسلامی لندن است.


کد مطلب: 7365

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7365/درباره-مرکز-اسلامی-انگلیس

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir