خروج نيروهاي آمريکايي در ميان شادي مردم عراق

14 تير 1388 ساعت 12:37

جهان-خیمه: «آمريکا به ماجراجويي‌هاي خود در عراق پايان داد و بخشي از نيروهاي نظامي اين كشور در ميان فريادهاي شادي، رقص، آواز و پايکوبي مردم عراق، به حضور خود در اين کشور پايان دادند. البته انتظار نمي‌رود که کسي از آمريکا به دليل حضور چند ساله‌اش در عراق سپاسگزار باشد، چرا که آمريکا، تنها امنيتي که خود ادعاي آن را دارد براي عراق به ارمغان آورد.»


روزنامه‌ آلماني زوددويچه ضمن انتشار مطلب فوق،‌ در تحليلي که به قلم توماس آوناريوس نگاشته شده است، با اشاره به خروج نيروهاي آمريکايي از عراق و شادماني مردم اين کشور آورده است: در حالي که بسياري از سربازان آمريکايي از کانزاس، اوهايو و تنسي نظاره‌گر شادي و آتش‌بازي عراقي‌ها بودند از اين کشور خارج شدند.

مطمئنا سربازان آمريکايي با ديدن اين صحنه‌ها، براي خود اين سوال را مطرح مي‌کنند که به چه علت بيش از چهارهزار و سیصد تن از آن‌ها مجبور بوده‌اند روزهاي زیادی از زندگي خود را در بغداد، فلوجه، موصل و ديگر شهرهاي عراق سپري کنند؛ حضوري که پايان آن با شور و شوق مردم کشور ميزبان همراه بوده است.

زود دويچه در ادامه آورده است: مطمئنا انتظار نمي‌رود که دولت يا مردم عراق از آمريکا به دليل حضور چند ساله‌اش در عراق تشکر کنند؛ به‌ويژه وقتي که عراقي‌ها به ياد بياورند که حضور ارتش آمريکا به ظن مقامات آمريکايي تنها امنيت نسبي را براي عراق به ارمغان آورده است.

زود دويچه ارمغان حضور نيروهايي آمريکايي را که هرگز از زبان مقامات نظامي اين کشوراز آن سخني به ميان نيامد، اين گونه مطرح کرده است: از مارس ۲۰۰۳ تاکنون، ده‌ها هزار عراقي در اين کشور کشته شده، هزاران تن دستگير شده و تعداد بي‌شماري نيز شکنجه شده‌اند.

در پي حضور نيروها و درگيري‌هاي ناشي از آن، عراق آسيب‌هاي زيادي متحمل شد و جنگ‌هاي مذهبي و قومي اين کشور نيز به دنبال حضور نظاميان آمريکايي گسترده‌تر شد و در پايان اين همه حوادث ناخوشايند، خروج نيروهاي آمريکايي به اين ادعا صحه گذاشت که جنگ عراق، جنگي اشتباه بود. حقيقتي که آمريکا اکنون به آن رسيده است.

نويسنده در پايان تحليل خود در زود دويچه آورده است: مطمئنا آمريکا با تصميم براي خروج نيروهايش از عراق به اين نتيجه رسيده است که نخواهد توانست ثبات کشوري همچون عراق را بلندمدت تضمين کند، از اين رو به ماجراجويي‌هاي مسخره‌اش که بهاي آن جان عده‌ي بسياري انسان، صدها ميليارد دلار و همين طور بي‌ثباتي منطقه خاورميانه بود، پايان داد.


کد مطلب: 7411

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7411/خروج-نيروهاي-آمريکايي-ميان-شادي-مردم-عراق

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir