نهادهای اسلامی

درباره مرکز اسلامی واشنگتن

19 تير 1388 ساعت 3:42

جهان-خیمه: در نوامبر سال ۱۹۴۴ اندیشه ساخت مسجدی در واشنگتن به دمبال مذاکره ابو اَل حوا(Aboo Al Hawa) و سفیر کشور مصر در آمریکا، محمود حسن پاشا (Mahmood Hassan Pasha) شکل گرفت. به زودی تنی چند از دیپلمات‌ها و آمریکایی‌های مسلمان مقدمات ساخت مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن را فراهم کردند.


اعضای این بنیاد به سرعت افزایش پیدا کرد و نمایندگانی از تمام ملت‌های مسلمان جهان و شهروندان آمریکایی را در خود جای داد. آنها توانستند سرمایه کافی جهت خرید زمینی که هم اکنون ساختمان مرکز اسلامی واشنگتن در آن واقع شده را تهیه کنند. زمین مورد نظر در آوریل ۱۹۴۶ خریداری شد و ساخت بنا در سال ۱۹۴۹ آغاز شد. پروفسور ماریو روسیProf. Mario Rossi یکی از معماران سرشناس ایتالیایی که مساجد متعددی در کشور مصر ساخته است، معماری این بنا را بر عهده گرفت.

چلچراغ باشکوهی از جنس برونز و فرش‌های نفیس ایرانی زینت بخش مسجد این مرکز هستند. با تکمیل بنای مسجد و مرکز اسلامی، مراسم وقف آن در ۲۸ژوئن ۱۹۵۷برگزار شد که رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا، آیزنهاور(Dwight D.Eisenhower) در آن مراسم سخنرانی کرد. او در بخشی از سخنرانی خود گفت: آمریکا با تمام توان خود تلاش می کند که مسلمانان به حق خود برای داشتن عبادتگاه و پرستش آنچه بدان اعتقاد دارند برسند.

مدیریت

هم اکنون این مرکز توسط هیئت مدیره‌ای متشکل از همه سفرای کشورهای اسلامی در آمریکا اداره می‌شود که ریاست این هیئت بر عهده رابل اولهای (Roble Olhaye) سفیر جمهوری جیبوتی
Republic of Djibouti در آمریکا است.

فعالیت‌ها

برخی از فعالیت‌های مرکز اسلامی واشنگتن بدین شرح است:
آموزش رایگان دروس اسلامی و زبان عربی به مسلمانان و غیر مسلمانان
برگزاری کلاس‌های کامپیوتر و سمینارهای متنوع با موضوع اسلام
چاپ و توزیع کتابچه‌هایی جهت معرفی اسلام به همه اقشار جامعه
برگزاری مراسم دعا

همچنین ارسال نوارهای کاست و ویدئویی حاوی آموزش نمازقرآن و قواعد اسلامی به افراد، سازمان‌ها و همه کسانی که علاقه‌مند به آشنایی با اسلام هستند‌، بخش دیگری از فعالیت‌های این مرکز محسوب می‌شود. تدارک برنامه‌‌هایی برای سیاستمدارانی که از سوی دولت آمریکا مأموریت سفر به کشورهای اسلامی را دارند، نیز از جمله فعالیت‌های خاص مرکز اسلامی واشنگتن است.

عبادت

مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن با هدف تبدیل به مکانی که مسلمانان واشنگتن بتوانند در آن وظایف دینی و عبادت خود را انجام دهند تأسیس شده است. ورود به مسجد و مرکز اسلامی واشنگتن و عبادت در آن برای عموم افراد آزاد است. درهای مسجد از سی دقیقه قبل از اذان صبح باز شده و یک ساعت بعد از نماز عشا بسته می‌شوند. مرکز اسلامی نیز همه روزه از ساعت ده صبح آغاز به کار می کند.

ارتباط با مرکز

آدرس سایت مرکز اسلامی واشنگتن: http://www.theislamiccenter.com/
پست الکترونیکی مرکز: information@theislamiccenter.com
تلفن تماس با مرکز: (202) 332 – 8343
فکس: (202) 234 - 5035


کد مطلب: 7439

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7439/درباره-مرکز-اسلامی-واشنگتن

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir