چهره‌ سیاسی

درباره عبدالله گل

28 تير 1388 ساعت 12:45

جهان-خیمه:عبدالله گل (به ترکی: Abdullah Gül) (متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۵۰) یازدهمین رییس جمهور کشور ترکیه است. او در ۲۸ آگوست ۲۰۰۷ به دفتر ریاست جمهوری ترکیه پا گذاشت. پیش از نیز از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و ۲۰۰۳ از تا ۲۰۰۷ به عنوان وزیر امورخارجه ترکیه خدمت کرده بود.


عبدالله گل (به ترکی: Abdullah Gül) (متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۵۰) یازدهمین رییس جمهور کشور ترکیه است. او ۲۸ آگوست ۲۰۰۷ به دفتر ریاست جمهوری ترکیه پا گذاشت. پیش از نیز از ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و ۲۰۰۳ از تا ۲۰۰۷ به عنوان وزیر امورخارجه ترکیه خدمت کرده بود.

نامزدی او برای ریاست‌جمهوری در ابتدا با واکنش دادگاه قانون اساسی ترکیه مواجه شد. این دادگاه معتقد بود نظریات اسلام‌گرایانه پیشین عبدالله گل و روسری همسرش «خیرالنسا گل» اصول ترکیه سکولار را به چالش می‌کشد.

انتخاب او به عقیده بسیاری فصل نوینی درعرصه سیاسی ترکیه به شمار می‌آید.

زندگی شخصی

او در قیصریه به دنیا آمد. پدرش احمد حمدی گؤل و مادرش عدویّه هر دو اهل قیصریه‌اند.

عبداللّه پس از اتمام تحصیلات دورهٔ متوسطه در قیصریه، برای ادامهٔ تحصیل به دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه استانبول رفت تا اقتصاد بخواند. سپس برای تحصیل عازم لندن شد و سرانجام در سال ۱۹۸۳ مدرک دکترای خود را از دانشگاه استانبول دریافت کرد. او در دانشگاه‌های مختلف به عنوان استاد فعالیت‌کرده است و از بنیان‌گذاران دپاتمان مهندسی صنایع در دانشکده فنی دانشگاه ITU ترکیه است.

عبدالله گل در آگوست ۱۹۸۰ با «خیرالنسا اوزیروت» متولد ۱۹۶۵، - او نیز از قیصریه- ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند پسر و یک دختر است.

زندگی سیاسی

گل عضو حزب عدالت و توسعه است . پس از پیروزی حزب او «عدالت و توسعه» درانتخابات عمومی سال ۲۰۰۲ از آنجایی که رجب طیب اردوغان، رهبر حزب، اجازه فعالیت سیاسی نداشت از طرف حزب به نخست‌وزیری انتخاب شد. پس از رفع ممنوعیت فعالیت سیاسی اردوغان او در مارس ۲۰۰۳ به سمت معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ترکیه انتخاب شد.

او پس از احراز این پست تلاش زیادی برای عضویت ترکیه در اروپا کرد. او روابط با سوریه را بهبود بخشید و سعی کرد هم با غرب و هم با کشورهای اسلامی دور جدیدی از روابط را آغاز کند.

در ابتدا تصور می‌شد خود رجب طیب اردوغان نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شود اما او عبدالله گل را برای این منظور پیشنهاد کرد.

پس از بحث و جدل بسیار سرانجام او در آگوست ۲۰۰۷ به مقام ریاست جمهوری ترکیه رسید. انتخاب او به عنوان رییس جمهور بحث‌های زیادی را در ترکیه ایجاد کرد.

ریاست‌جمهوری او هرگز آرام و به دور جنجال نبوده است عموم این بحث‌ها به سبب سابقه اسلام‌گرایی وی است که به عقیده عده‌ای در تضاد با قانون‌اساسی سکولار ترکیه است. حجاب همسر وی نیز جنجال زیادی را در ترکیه به راه انداخت. چرا که او اولین همسر محجبه یک رییس‌جمهور در تاریخ این کشور است. اما سفر او به ارمنستان به عنوان اولین سفر رییس‌جمهور ترکیه به این کشور- ترکیه و ارمنستان به دلیل سابقه نسل‌کشی ارامنه توسط عثمانی همواره روابط تیره‌ای داشته‌اند- نیز خالی از جنجال نبوده است.


کد مطلب: 7557

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7557/درباره-عبدالله-گل

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir