تاریخ انتشار
يکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۶:۱۹
۰
کد مطلب : ۷۶۶۲
چهره سیاسی

درباره قابوس بن سعید

درباره قابوس بن سعید
لقب رسمی او در عربی جلالة السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید است که به معنی: اعلی‌حضرت سلطان بزرگ قابوس فرزند سعید از خاندان سعید است. قابوس در ۱۸ نوامبر سال ۱۹۴۰ میلادی در شهر صلاله زاده شد. وی چهارده‌امین فرد در زنجیره مستقیم «سلاطین خاندان آل‌‌بوسعید» است.

سلاطین آل‌بوسعید
خاندان «سلاطین آل بوسعید» در سال ۱۷۴۱ میلادی به‌ دست امام احمد بن سعید تأسیس شد. امام احمد بن سعید در میان عمانی‌ها احترام ویژه‌ای دارد زیرا وی پس از یک جنگ طولانی با شورشیان توانست در کل کشور عمان امنیت واستقرار بر قرار نماید.

مراحل زندگی قابوس بن سعید
سلطان قابوس دوران کودکی را در زادگاه خود شهر صلاله پشت سرگذاشت ومراحل اولیه تعلیم خود نیز دراین شهر آغاز کرد. در سن ۱۶ سالگی به دستور پدرش سلطان سعید بن تیمور به انگلستان فرستاده شد و به مدت دو سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی «سندهرست» آموزش دید.

در مرحله دوم و در یک مسافرت گردشی و آموزشی در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد.

سپس در مرحله سوم در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی نیز خدمت کرد. پس از برگشت از آلمان و در مرحله چهارم دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلستان گذراندند. سپس به زادگاه خود باز گشت. پس از بازگشت به عمان در مدت شش سال به خواندن درباره تاریخ و تمدن سرزمین عمان و دین اسلام پرداخت.

قابوس بر تخت
در سال ۱۹۷۰ میلادی و پس از برکناری پدرش سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید از پادشاهی، قابوس به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان گرفت و از شهر صلاله به مسقط نقل مکان کرد. پدر سلطان قابوس در سال ۱۹۷۲ میلادی درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما