هنر دینی

درباره فیلم بازمانده

6 مرداد 1388 ساعت 15:05

فرهنگ - خیمه: فیلم بازمانده به نویسندگی و کارگردانی سیف الله داد،‌ در باره اشغال فلسطین ساخته شد.


این فیلم ۱۲۰ دقيقه‌ای ساخت ایران است و شهر تحت اشغال حيفا فلسطين در سال ۱۹۴۸ را روایت می‌کند.

داستان فيلم بازمانده از روي قصه‌اي از غسان كنفاني، داستان‌نويس فلسطيني برداشت شده است كه البته تغييرات فراواني به هنگام نگارش فيلمنامه روي داستان اصلي داده شد.

این اثر در سال ‪ ۱۳۷۴‬در شهرهای لاذقیه و دمشق تولید شد.

در خلاصه این فیلم آمده است: دكتر سعيد به همراه همسرش لطيفه و نوزادشان فرهان در اين شهر زندگي مي‌كنند. دكتر سعيد، شمعون، همسايه و همبازي يهودي دوران كودكي خود را حين بمب‌گذاري در يك قطار مي‌بيند. اما مطلع كردن پليس، آغاز دردسرهاي او و خانواده‌اش است. مشعون با تهديد از او مي‌خواهد شهر را ترك كند اما سعيد امتناع مي كند. صفيه، مادر سعيد، براي تشويق فرزندش به ترك شهر، به حيفا مي‌آيد. اما صبح روزي كه قرار است خانواده دكتر سعيد شهر را ترك كنند، حيفا مورد تهاجم صهيونيست‌ها قرار مي‌گيرد و از اين خانواده، تنها صفيه و فرهان زنده مي‌مانند.

خانه دكتر سعيد به زن و شوهري يهودي مي‌رسد و آنها سرپرستي فرهان را كه در خانه تنها مانده، به عهده مي‌گيرند.

صفيه كه مي‌خواهد تنها يادگار خانواده‌اش را حفظ كند، به عنوان دايه فرهان وارد خانواده يهودي مي‌شود. از سوي ديگر، همسر صفيه كه درگير مبارزه با صهيونيست‌هاست نقشه انفجار بمب در يك قطار حامل صهيونيست‌ها را طرح‌ريزي مي‌كند. صفيه مي‌پذيرد تا چمدان حاوي بمب را حمل كند.

شمعون، زن و شوهر يهودي، صفيه و نوه او نيز از مسافران قطار هستند. درست در لحظه‌اي كه هويت صفيه در حال لو رفتن است، او با فرهان از قطار بيرون مي‌پرد و انفجار روي مي‌دهد. صفيه به شدت آسيب مي‌بيند و فرهان زنده مي‌ماند.

«بازمانده» برنده جایزه ویژه هیئت داوران از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر شد و در همین دوره نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول زن شده بود و در پنجمین جشنواره فیلم کشورهای غیرمتعهد پیونگ یانگ، کره شمالی در سال ‪ ،۱۹۹۶‬عنوان بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد.

بازیگران این فیلم عبارتند از:
سلما مصري، بسام كوسا، جمال سليمان، جيانا عيد، صباح بركات، علاء كوكش، هاني سعدي، فيلد اسمور، هناء نصور، حسن عويتي، عصام عبجي و ...

دیگر عوامل فیلم


تهيه كننده: منوچهر محمدي، منوچهر عسگري نسب، سيف‌الله داد
فيلمبردار: عليرضا زرين دست
عكس: شهاب الدين عادل
تدوين: سيف‌الله داد
آهنگساز: احمد پژمان
صداگذاري و ميكس: محسن روشن
جانشين مدير توليد: پيمان جعفري

برخی شبکه‌های خارجی ازجمله تلویزیون سوریه اقدام به پخش این فیلم کرده بودند.


کد مطلب: 7745

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7745/درباره-فیلم-بازمانده

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir