چهره

درباره محمدحسين رفيعي

12 مرداد 1388 ساعت 9:31

فرهنگ: دکتر محمدحسين رفيعي فنود در سال ۱۳۲۴ در روستاي «فنود»، در جنوب استان خراسان چشم به جهان گشود.


دکتر محمدحسين رفيعي فنود، تحصيلات اوليه خود را در زادگاه سپري نمود و براي ادامه تحصيلات به تهران آمد و دردانشگاه تهران در رشته شيمي شروع به تحصيل نمود.

وی در سال ۱۳۵۰ ليسانس شيمي خود را از دانشگاه تهران اخذ نمود؛ سپس راهي آمريكا شد و در سال ۱۳۵۵ فوق ليسانس خود را از دانشگاه لاكوتاي جنوبي آمريكا دريافت كرده و براي اخذ دكترا به انگلستان رفت.

در خلال همين سالهاي اوج گيري نهضت مردمي عليه حكومت پهلوي با شركت در راهپيمايي‌ها و تجمع‌هاي اعتراض آميز در خارج از كشور در مقابل رژيم شاه تلاش فراوان كرد.

همزمان با ورود امام به پاريس به ديدن ايشان رفت و با رها كردن تحصيل خود در روزهاي اول انقلاب با اولين امكان پرواز همراه چند تن از دوستان خود به ايران بازگشت تا دانش و تجربه خود را در اختيار انقلاب اسلامی ايران قرار دهد؛ در بهار ۱۳۵۸ مجددا با چند تن از دوستان خود به خارج از كشور رفت و انجمن دانشجويان مسلمان خارج از كشور را تاسيس كردند.

پس از تحصیل وي براي مشاركت و سازندگي ملي به ايران بازگشت و با روحيه اي استقلال طلبانه و با اعتقاد به حركت در راستاي خود كفايي ملي در حوزه تخصصي خود كه شيمي و صنايع شيميايي بود، تا آنجا كه ممكن بود به فعاليت پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ به انگلستان مراجعت كرد تا تحصيلات نيمه تمام خود را كامل كند و دكتراي پليمر از امپريال كالج دانشگاه لندن را دريافت نمود و در بازگشت به ايران به عنوان عضو هيئت علمي دانشگاه تهران شروع به كار كرد.

در سال ۱۳۷۸ با به كاربردن تجربيات علمي و دغدغه هاي ملي و اجتماعي با اخذ مجوز رسمي از وزارت ارشاد جمهوري اسلامي ايران دست به انتشار ماهنامه «شيمي و توسعه» با رويكردي كارشناسي ملي در مسائل و تحولات اجتماعي و اقتصادي زد.

دكتر رفيعي در تمام سالهاي بعد از انقلاب به پيگيري فعاليتهاي علمي و اجتماعي از طريق دانشگاه و كانونهاي علمي اهتمام ورزيد.

وی در سالهای جوانی با شركت در كلاسها و سخنراني هاي مذهبی (از جمله جلساتی که در حسینیه ارشاد برگزار می شد) در پی یافتن پاسخ سوالات و دغدغه‌های دینی خود بود و ادامه تحصیل در رشته شیمی مانع از این نشد تا تحقیقات فردی خود را در زمینه مذهب متوقف کند، تا جایی که هم اکنون او از جمله متعلقین به جریان روشنفکری دینی محسوب شده و سخنرانی‌های زیادی را زمینه ایراد کرده است.

کتب
* نقدي و طرحي براي توسعه ايران 
* شيمي و توسعه ايران

سوابق
* عضو هيئت مديره شركتهاي صنعتي كيميدارو
* مشاور شركتهاي لاستيك سازي ، شيميايي و داروسازي -در سالهاي پس از 1365

موضوع سخنران ایشان در برنامه چهل منزل تا اربعین «عرفان حسینی» بود.


کد مطلب: 7810

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7810/درباره-محمدحسين-رفيعي

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir