گنجینه نسخه‌های خطی درباره امام حسین (ع) – ۶

درباره نسخه خطی مجالس الاحزان

18 مرداد 1388 ساعت 16:02

فرهنگ - پیمان اسحاقی: این کتاب شامل پنجاه مجلس در سیرة امام حسین (ع) و داستان شهادت آن حضرت در کربلا و مقدمات آن و اسارت اهل بیت (ع) به کوفه و شام، با قصاید و اشعار مناسب موضوعات است که برای وعاظ و خطباء تنظیم شده است.


مجالس الاحزان

نویسنده
: نامعلوم
دوره تألیف: قرن سیزدهم ه. ق.

درباره نسخه: این کتاب شامل پنجاه مجلس در سیرة امام حسین (ع) و داستان شهادت آن حضرت در کربلا و مقدمات آن و اسارت اهل بیت (ع) به کوفه و شام، با قصاید و اشعار مناسب موضوعات است که برای وعاظ و خطباء تنظیم شده است. تألیف این کتاب در دوازدهم ذی‌الحجه سال ۱۲۸۲ ق. به پایان رسیده است. این کتاب «مجالس الأحزان» اردبیلی مذکور در ذریعه جلد ۱۹ ص ۳۵۷ و «مجالس الأحزان» واسطی مذکور در التراث العربی جلد ۴ ص ۴۳۶نیست. نام مؤلف کتاب در مقدمه و پایان کتاب، پا شده و نام کتاب را چنانکه ذکر شد، سقازاده واعظ تبریزی بدان نسبت داده است. این نسخه به زبان عربی است و به شماره ۴۱۳ فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیا میراث اسلامی شده است.

آغاز نسخه: «نحمدک اللهم یا من لایحتجب عن خلقه الا ان تحجبهم الامال و لا یباعد متیمه عن دارالوصال و اسفر لهائمیه عن انوار الجمال خماره»
پایان نسخه: «و اسال الله ان یغفر لی و لوالدی و من ساعدنی علی تحریر لغاته و للمؤمنین و المؤمنات...»
نوع خط: نسخ و حواشی نستعلیق
کاتب: نامعلوم
تاریخ کتابت: در عصر مؤلف
ویژگی‌های نسخه: عناوین و نشانی‌ها شنگرف، قبل از کتاب فهرست تفصیلی مجالس در چند صفحه آمده و پشت برگ اول حاج سقازاده واعظ تبریزی کتاب را در ۲۳ جمادی‌الاول ۱۳۷۳ ق. به حاج سید محمدباقر (کشفی) بروجردی تهرانی اهداء کرده است.
ابعاد نسخه: ۲۱/۵ × ۱۳ سانتی‌متر
جلد نسخه: تیماج قهوه‌ای بدون مقوا
تعداد صفحات: ۱۶۴ برگه ۲۰ سطری

منبع:
فهرست نسخه‌های خطی مرکز احیاء میراث اسلامی، جلد دوم خطی، نوشته سید احمد حسینی اشکوری، قم، مرکز احیای میراث اسلامی، ۱۳۷۷، صفحه ۱۲

آدرس محل وجود نسخه:
قم، بلوار امین، جنب اداره راهنمایی و رانندگی، پلاک ۸۱، مرکز احیا میراث اسلامی، تلفن ۲۹۳۶۳۱۱-۰۲۵۱


کد مطلب: 7902

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/7902/درباره-نسخه-خطی-مجالس-الاحزان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir