استقبال دسته‌هاي عزاداری "شاخسه‌ي واخسه‌ي" مراغه از ماه محرم

خبرگزاری ايرنا , 11 دی 1386 ساعت 18:14

دسته‌هاي "شاخسه‌ي واخسه‌ي" (شاه‌حسين واي‌حسين ) مراغه در استقبال از ماه محرم و با تزيين محلات به عزاداري پرداختند.


به گزارش خیمه، دسته‌هاي "شاخسه‌ي واخسه‌ي" (شاه‌حسين واي‌حسين ) مراغه در استقبال از ماه محرم و با تزيين محلات به عزاداري پرداختند. 

نوشتن پارچه‌هايي در ذكر مصائب اهل بيت(ع) ، آذين بندي ، چراغاني و سياه پوش كردن محله‌ها و تشكيل دسته‌هاي عزاداري از ديگر فعاليت‌هاي عزاداران مراغه‌اي براي استقبال از ماه محرم است.

دسته‌هاي عزاداري شاخسه‌ي واخسه‌ي بنابر يك سنت ديرينه در مراغه هر سال از دهه آخرماه ذيحجه عزاداري خود را در محلات آغاز و براي عزاداري اباعبدالله الحسين(ع) با حمل علم ، بيرق ، طوق و شال از محله‌اي به محله ديگر مي‌روند.

دسته‌هاي عزاداري در اين روزها با شعارهاي شاه‌حسين واي‌حسين كه در زبان محلي "شاخسه‌ي واخسه‌ي " گفته مي‌شود در گروه‌هاي ده‌ها نفري چند ساعتي از شب در محله‌ها عزاداري مي‌كنند.

آيين شاه‌حسين واي‌حسين در مراغه تا يك روز مانده به تاسوعا ادامه داشته و تمامي اين هيات‌ها با رفتن به حسينيه حاجي غفار اين مراسم را به اتمام مي‌رسانند.

هيات‌هاي شاه‌حسين واي‌حسين محلات دروازه ، چهل‌پا و حاجي غفار از قديمي‌ترين و مشهورتريت هيات‌هاي عزاداري مراغه بوده و صفوف دسته‌هاي عزاداري آن‌ها به دهها متر مي‌رسد.

در آيين عزاداري شاخسه‌ي واخسه‌ي در مراغه عزاداران با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگي خود در مقابله با دشمن، حمايت از اهل بيت عصمت(ع) و زنده نگه‌داشتن حماسه حسيني به صورت زنجيروار حركت مي‌كنند.

مراغه يكي از شهرهاي مهم مذهبي در شمال غرب كشور بوده و بنابر روايات در روزگاران گذشته مراسم ماه محرم در اين شهر به مدت چهل روز انجام مي‌شد.

هم‌اكنون حدود ‪ ۱۴۰‬هيات حسيني و ‪ ۳۲۶‬مسجد شهري و روستايي در اين شهرستان وجود دارد.

كهن شهرستان مراغه با ‪ ۲۵۰‬هزار نفر جمعيت در جنوب غربي آذربايجان شرقي واقع است.


کد مطلب: 803

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/803/استقبال-دسته-هاي-عزاداری-شاخسه-ي-واخسه-ي-مراغه-ماه-محرم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir