تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۰۶
۰
کد مطلب : ۸۰۸۱
گروه اسلامی

درباره مجلس اعلای اسلامی عراق

درباره مجلس اعلای اسلامی عراق
آیت‌الله محمدباقر حکیم تا زمان ترور و شهادتش در شهریورماه سال ۱۳۸۲ رهبری این گروه سیاسی را بر عهده داشت. پس از او نیز عبدالعزیز حکیم برادر وی نیز رهبری مجلس اعلاء را بر عهده داشت. عبدالعزیز در شهریورماه ۱۳۸۸ به دنبال یک دوره بیماری ریوی در تهران درگذشت.

مجلس اعلای اسلامی عراق بیشترین تعداد کرسی‌ها در مجلس نمایندگان عراق به خود اختصاص داده است و برزگترین حزب سیاسی عراق است.

این حزب در سال ۱۳۸۶ اعلام کرد که نام خود را تغییر می‌دهد. به دلیل سقوط رژیم بعث کلمه «انقلاب» از نام این حزب حذف شد. سخنگویان حزب گفتند که آنها خواهان تغییراتی در عراق بوده‌اند که یکی از آنها انقلاب بوده است و با سقوط رژیم بعث این خواسته برآورده شده است و به همین دلیل آن را از نام خد حذف کردند. رهبران این گروه شیعی معتقدند سایر عناصری که در عنوان این گروه قرار دارد اهداف جاری مجلس اعلای اسلامی هستند.

تاریخچه
این گروه سیاسی در سال ۱۹۸۲ به دنبال انحلال حزب‌الدعوه الاسلامیه شکل گرفت. حزب‌الدعوه به دنبال تلاش نافرجام برای ترور صدام حسین با فشار شدید دولت عراق روبرو شد.

مجلس اعلاء در این سال‌ها در ایران و به رهبری مرحوم محمدباقر حکیم فرزند مرجع شیعه آیت‌الله محسن حکیم، به فعالیت علیه دولت وقت عراق پرداخت. حکیم نخستین هدف مجاس اعلاء را حذف رژیم بعث عراق می‌دانست.

بعد از سقوط صدام، مجلس اعلا در کنار دیگر احزاب شیعه فعالیت‌های گسترده‌ای را سامان داد و به حزبی فراگیر در عراق تبدیل شد. این حزب مانند سایر گروه‌های اسلامی در کشورهای دیگر به فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه نیز روی آورد.

اندکی پس از مرگ عبدالعزیزحکیم، رهبران این مجلس فرزند او سید عمار حکیم را به سمت ریاست مجلس اعلای اسلامی عراق انتخاب کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما