نهادهای اسلامی

مرکز اسلامی ایرواینگ

6 مهر 1388 ساعت 14:53

این مرکز که در ایالت تگزاس و در مرکز دالاس واقع است هم اکنون بیش از ۱۷۰۰ مسلمان را تحت پوشش خود دارد.


مرکز اسلامی ایرواینگ یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۱ تنها با همیاری سه برادر بنا نهاده شد و پس از آن با سرعت رو به گسترش نهاد. بگونه ای که هم اکنون بیش از هشتصد نمازگزار تنها برای نماز جماعت روز جمعه در این مرکز حاضر می شوند.

این مرکز که در ایالت تگزاس شهر دالاس امریکا واقع است مدارسی نیز برای آموزش اعضا دایر کرده است که شامل مدرسه اسلامی، مدرسه قرآنی و کلاس‌هایی برای روزهای یکشنبه و ایام تابستان دارد. 

ایده تاسیس
ایده تاسیس این مرکز به دهه۸۰ میلادی باز می‌گردد. زمانی که عده‌ای از برادران مسلمان نماز جماعت روز جمعه را در منازل خود با یکدیگر اقامه می‌کردند. آنها به زودی با کمبود فضای لازم برای نماز مواجه شده و لذا تصمیم به گسترش آن فضا برای گنجایش ۷۵ نفری که در آن زمان برای خواندن نماز گرد هم می آمدند گرفتند. خانه ای بزرگتر که بتوانند به عنوان مسجد از آن استفاده کنند.

دیری نگذشت که نه تنها فضای خانه که حیات منزل نیز از نمازگزاران اشباع شد و باد و سرما و آفتاب مانع از برگزاری مناسب مراسم آنان می شد. همچنین مدارس آموزشی کودکان نیز ضرورت پیدا کرد.

پس از آنکه سال‌ها نمازگزاران برای اقامه ی نماز خود از این مکان به مکان دیگر جا به جا می‌شدند،
بالاخره در سال ۱۹۹۴ آنها یک انبار بزرگ را برای ۳۰۰نمازگزار مرد و ۱۰۰نمازگزار زن اجاره کردند. با این همه در سال ۱۹۹۷آنها به دلیل افزایش جمعیت نمازگزار مجبور به اجاره فضایی بزرگتر و متناسب‌تر شدند تا بتوانند شرایط بهتری را برای ۷۰۰تن نمازگزار که تا پایان ۱۹۹۹ به آنها اضافه شده بود فراهم کنند. همچنین آنها برای حل مساله پارکینگ خودروهای نمازگزاران مجبور به خرید مکانی در نزدیکی آن محل شدند. 

امام جمعه
امام شیخ ضیاءالحق امام جمعه این مرکز بوده که از طریق وبسایت خود به سوالات شرعی و مسائل نمازگزاران رسیدگی می کند. وی که از شانزده سالگی حافظ قرآن است، در سال ۱۹۹۴ پس از ۱۲ سال مطالعه در زمینه علوم فقهی و احادیث و گذراندن دروس آن، فارغ‌التحصیل شد؛ با این همه هنوز هم مطالعات خود را ادامه می دهد و با مسائل روز حوزه در ارتباط است.

خدمات

هم اکنون در این مرکز به غیر از اقامه نمازهای پنجگانه روزانه، خدماتی نظیر مدارس اسلامی، تدریس قرآن و آموزش زبان عربی و انجام عقد ازدواج نیز انجام می‌شود. دوره‌های سواد‌آموزی‌، کمک به آوارگان و مشاوره‌های خانوادگی، آموزش مشاغل و آموزش کامپیوتر و امور مالی به بزرگسالان نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز برای اعضا است. شنیدن سخنان امام شیخ ضیاء از طریق این سایت امکان پذیر است و ارائه ساعات شرعی و عضویت در مرکز از دیگر خدمات این سایت است.

http://www.irvingmasjid.org


کد مطلب: 9051

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/9051/مرکز-اسلامی-ایرواینگ

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir