علمای شیعه

درباره آیت‌الله زین‌العابدین قربانی گیلانی

14 مهر 1388 ساعت 12:31

فرهنگ-خیمه: آيت‌ا‌لله قربانی در سال ۱۳۱۲ه.ش در يک خانواده مذهبی و کشاورز در روستای پنجاه (از روستاهای سابق لاهيجان)، ديده به جهان گشود.


آيت‌ا‌لله قربانی در سال ۱۳۱۲ه.ش در يک خانواده مذهبی و کشاورز در روستای پنجاه (از روستاهای سابق لاهيجان)، ديده به جهان گشود.

در پنج سالگی از نعمت وجود پدر محروم شد و تحت حمايت و سرپرستی مادر، مقطع ابتدايی را در زادگاهش، با موفقيت طی کرد و در سال ۱۳۲۷برای تحصيل علوم دينی و حوزوی، به لاهيجان عزيمت کرد و در مدت دو سال، تا سيوطی، مغنی و حاشيه را فرا گرفت. از آنجايي‌که هوش سرشار و استعداد کمال طلب ايشان، ميدان وسيع‌تری را جستجو می‌کرد‌، در سال ۱۳۲۹ به حوزه علميه قم عزيمت کرد‌.

پس از فراگيری دروس مقدماتی و سطح از محضر اساتيد بزرگوازی چون امام موسی صدر، آيت‌الله.مشکينی، آيت‌الله سلطانی، آيت‌الله آقارضا صدر بهره‌مند شد.

درس خارج فقه واصول را ،از آيت‌الله بروجردی و امام خمينی(ره) (۱۰سال) و فلسفه و تفسير را از علامه طباطبايی (8سال) فراگرفت و به مدارج کمال و اجتهاد نائل گرديد و دارای اجازاتی از آيات عظام امام خمينی، خويی، ميلانی، نجفي مرعشی، گلپايگانی، اراکی، بهجت، حکيم، شاهرودی و سيداحمد خوانساری و... هستند.

دوران فعاليت سياسی ، اجتماعی و مبارزاتی
آيت‌الله قربانی از سال ۱۳۲۱ با پيوستن به جمع طاغوت ستيز فدائيان اسلام به رهبری شهيد سيد مجتبی نواب صفوی وارد مبارزات سیاسی شد.

در سال ۱۳۳۲ با مرحوم شهيد نواب صفوی و برادران شهيد واحدی، از نزديک آشنا و مرتبط شد، پس از بازداشت آنها، مدتی را در اختفا بسر برد و در آن ايام با مقام معظم رهبری و شهيد هاشمی‌نژاد آشنا گرديد‌.

قربانی مبارزه با طاغوت را از سال ۱۳۴۰به رهبری امام خمینی (ره) آغاز کرده و در ايام تبعيد امام راحل، به دليل سخنراني‌های ضد رژيم بارها دستگير و زندانی شد.

فعالیت‌های پس از انقلاب اسلامی
آیت‌الله قربانی از سوی حضرت امام(ره) امامت جمعه لاهيجان را بر عهده داشت و پس از آن نیز امام جمعه رشت شد. بیش از دو سال رییس دادگاه‌های انقلاب اسلامی استان گیلان بود و در دوره‌ دوم نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بود. آیت‌الله قربانی همچنین مدت ۱۳ سال است که نمايندگی مردم گيلان در مجلس خبرگان رهبری (تا کنون) را بر عهده دادرد. ایشان سابقه تدریس در دانشگاه‌های اما صادق و تهران را دارند و هم اکنون استاد دانشگاه آزاد اسلامی شرق گیلان هستند. آیت‌الله قربانی همچنین با ابلاغ مقام معظم رهبری (ریاست جمهوری وقت) در سال ۱۳۶۴ به عضویت شورای فرهنگ عمومی کشور درآمدند.


کد مطلب: 9159

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/9159/درباره-آیت-الله-زین-العابدین-قربانی-گیلانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir