نهادهای اسلامی

درباره مرکز اسلامی انگلستان

http://www.ic-el.org , 20 مهر 1388 ساعت 14:51

جهان-خیمه: مرکز اسلامی انگلستان با هدف برپایی شعائر دینی و نشر و تبلیغ معارف اسلامی در سال ۱۳۷۷ در لندن افتتاح شد.


اسلام در بريتانيا 

در حال حاضر تقريبـاً سه ميليون مسلمان در بريتانيا زندگي مي‌کنند که بزرگترين اقليت مذهبي را در بريتانيا تشكيل مي‌دهند. 

مسلمانان نخستين بار در سال ۷۱۰ ميلادي از شمال آفريقا وارد اروپا شدند. تاريخ حضور بارز مسلمانان در انگلستان و برخي کشورهاي ديگر اروپا به اوايل قرن نوزدهم ميلادي باز مي‌گردد، زماني که دانشجويان مسلمان از بعضي کشورها جهت تحصيل به اروپا اعزام شدند و تقريبا همزمان گروه‌هايي از مسلمانان کارگر براي کار در بنادر و کارخانجات در پي دوران استعماري، وارد اين کشورها شدند. 

در نيمه اول قرن بيستم مسلمانان از شبه قاره هند به بريتانيا مهاجرت كردند. دامنه اين مهاجرت در دهه‏هاى پنجاه و هفتاد گسترش يافت. ضمنا اين دوران، شاهد مهاجرت‌هايى از جزاير هند غربى و درياى كارائيب (آمريكاى مركزى) بود. در ميان آنها، تعدادى از مسلمانان كشورهايى مانند جامائيكا آمده بودند و به همين جهت درصد مهمى از جامعه بريتانيايى را امروزه غير سفيدها تشكيل مى‏دهند. 

عده‏اى از مسلمانان به طور طبيعى، براى اداى فريضه نماز، نمازخانه‏ها و مساجدي برپا کردند.
در کنار آن مساجد که به عنوان مراكزى براى اجتماعات و انجام مراسم عبادي و ديني و احيانا گذران اوقات فراغت ‏مورد استفاده قرار مي‌گرفتند، به تدريج نهادهاي فرهنگي ديگري نيز از قبيل سازمانها و مراکز اسلامى، مدارس اسلامى، مؤسسات و هيات‌هاى خيريه تاسيس گرديد که در حال حاضر تعداد آنها در کل انگلستان در حدود ده هزار مسجد، مؤسسه، مرکز و مدرسه می‌باشد و از اين تعداد قريب دو هزار تاي آن در شهر لندن مستقر هستند. 

شايد اولين تلاش جدى براى جمع آورى آراى مسلمانان، در سال ۱۹۹۷ بود; به طورى كه تلاش چهره‌هاى سرشناس مسلمان از تمامى گرايشات و وابستگي‌ها به ثمر نشست و در ۲۳ نوامبر ۹۷، تشكيل پارلمان اسلامى بريتانيا اعلام شد. 

طى سال‌هاي اخير، مسلمانان در صحنه سياسى بريتانيا، به صورت فعال‌تري ظاهر شده‌اند. اين فعاليت در گذشته بيشتر به شوراهاى شهردارى و محلى محدود مى‏شد، اما اكنون تعد‏ادى از آنها به پارلمان راه يافته‏اند و به عضويت مجلس عوام و اعيان (لردها) درآمده‌‏اند.

تاريخچه مرکز

با توجه به حضور بيش از سه ميليون نفر مسلمان در انگلستان که نيازمند توجه ويژه‌اي هستند و با نظر به شرايط عاطفي، فرهنگي و اجتماعي موجود براي خانواده‌هاي مسلمان در جوامع غربي تأسيس و گسترش مراکز فرهنگي براي جبران کاستي‌هاي موجود در سرزمين‌هاي غيراسلامي ضروري مي‌نمايد. مرکز اسلامي انگليس براي اداي وظيفه خود در جبران بخشي از اين کاستي‌ها در لندن تاسيس شد.
 
اين مرکز محلي براي عبادت و برپايي شعائر ديني، منبري براي نشر و تبليغ معارف اسلامي، جايگاهي براي آموزش و تربيت علاقه‌مندان آموزه‌هاي اصيل اسلامي، مکاني براي گردهمايي علمي و فرهنگي و نيز پايگاهي براي تجمع خانواده‌ها به منظور تقويت روابط اجتماعي است. 

اين مرکز همزمان با روز مبعث و با حضور مسئولان و شخصيت‌هاي فرهنگي و اجتماعي ايرانی و انگليسی و ساير کشورهاي اسلامي و همچنين اقشار مختلف مردم در سال ۱۳۷۷ هجري شمسي برابر با ۱۴۱۹ هجري قمري و مصادف با ۱۹۹۸ ميلادي رسما به عنوان يک موسسه خيريه آغاز به کار کرد.  

این مرکز برنامه‌های مذهبی مختلفی شامل کلاس‌های قرائت قرآن، تجوید و مراسم دعای ندبه و توسل و کمیل را به صورت هفتگی برای مسلمانان مقیم منطقه تربیت می‌دهد و در کنار آن می‌توان از خدمات و امکانات عمومی دیگر  مرکز نیز استفاده کرد. 

امكانات عمومي در ساختمان مركز اسلامي 

مركز اسلامي انگليس در راستاي انجام فعاليت‌هاي مذهبي- اجتماعي فرهنگي براي هموطنان ايراني و ساير مسلمان مقيم انگلستان با تمام امكانات از جمله سالن‌هاي اجتماعات و ساير فضاهاي عمومي  بمنظور برگزاري مراسم و ارايه خدمات متنوع ديگر تاسیس شد.

اين امکانات عبارتند از سه سالن شامل سالن اجتامات اصلی، سالن کتابخانه، سالن مهد کودک، کيوسک کتابفروشی و گالری.

سالن اصلی
سالن اصلي که به آن سالن شماره یک يا سالن اجتماعات هم مي‌گويند، در طبقه همكف و مقابل درب ورودي مركز واقع گرديده است. اين سالن برای برگزاری نمازهای جماعت، اجتماعات دينی، کنفرانس‌ها و همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و نمايش فيلم مورد استفاده قرار می‌گيرد. 

مساحت اين سالن ۳۲۵ متر مربع بوده و از دو قسمت تشکيل شده است : صحن مياني با مساحت ۲۲۵ متر مربع و ايواني که مسلط بر صحن مياني بوده و مساحت آن ۱۰۰ متر مربع است. ظرفيت اين سالن در قسمت مياني ۴۵۰ صندلي بوده و با اضافه نمودن قسمت ايواني (بدون صندلي) ميتوان ظرفيت سالن را ۵۵۰ نفر افزايش داد. 

گچ كاري بسيار زيباي ديوارها و سقف اين سالن در كنار معماري اصيل اسلامي كه در كاشي‌كاري‌هاي سن جلوه نموده به همراه چلچراغ ها و لوسترهاي نور افشان و ديگر ادوات نوري و پروژکتوري در اطراف سالن، به آن زيبائي خيره‌كننده و استثنائي‌اي بخشيده است.

در اين سالن كليه امكانات لازم با استفاده از تجهيزات و ادوات مدرن نوري، صوتي، تصويري، جهت برگزاري مراسم و مناسبت‌ها تدارك ديده است. 

سالن اصلي داراي امكانات اختصاصي صوتي و تصويري همراه با بلند گوهاي قوي و دستگاه مخصوص «اكو» و وسائل ضبط و پخش تصاوير از طريق دوربين‌هاي منصوب در زواياي سالن و يا دوربين‌هاي فيلمبرداري متحرك ميباشد. 

سالن کتابخانه
اين سالن که به سالن شماره دو معروف است، در طبقه اول و در محوطه كتابخانه مركز اسلامي انگليس واقع و مساحت آن صد متر مربع است.
 
اين سالن عموماً براي برگزاري سخنراني‌ها و اجتماعات اختصاصي مناسب بوده و داراي امكانات لازم از قبيل تريبون و ميكروفون، پرده پخش فيلم و ويدئو پروژكتور سقفي است. 

سالن مهد كودك:
سالن مهد كودك يا سالن شماره ۳ در طبقه اول و مجاور سالن كتابخانه بوده و به سالن شماره ۲ متصل است. از اين سالن برای نگهداری خردسالان و اجرای برنامه‌های ويژه آنان در زمان اجرای برنامه‌های بزرگسالان استفاده می شود.
 
مساحت اين سالن۵۰ متر مربع بوده وداراي امكانات ويژه آموزشي (از قبيل تخته سفيد و ويدئو پروژکتور سقفي) جهت تشکيل کلاس و برگزاري جلسات آموزشي و ارشادي براي مجموعه‌هاي كوچك است. ظرفيت اين سالن ۵۰ نفر مي باشد. 

کيوسک کتاب فروشی: اين کيوسک در قسمت محوطه ورودی مرکز قرار داشته و کتاب‌های دينی و برخی محصولات فرهنگی (مانند نوار کاست ، ويدئو و سی دی ) را به متقاضيان عرضه می‌کند. 

گالری: راهرو کنار ساختمان مرکز به عنوان نمایشگاه دايمی کتاب و محل برگزاری گالری عکس و نمايشگاه‌های مختلف هنری و صنايع دستی در مناسبت‌ها مورد استفاده قرار می‌گيرد .

امور خانواده 
بخش خانواده مرکز اسلامی انگليس برای اعضا و مسلمانان این مرکز مشاوره‌های خانوادگی و ازدواج ترتیب داده و در عین حال افراد می‌توانند برای دسترسی به این بخش با شماره تلفن 02076045524 تماس بگیرند.


کد مطلب: 9241

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/9241/درباره-مرکز-اسلامی-انگلستان

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir