گزارش سایت آینده از مشکلات پیش‌روی یک مداح پیشکسوت

غربت عجیب شاعر اهل بیت

سایت خبری آینده , 24 مهر 1388 ساعت 22:38

مناسک:‌ به رغم اعتراض‌های علما و مراجع در مورد اشعار سطح پایین و ضعیفی كه توسط برخی مداحان استفاده می‌شود و همچنین تاكید رهبر انقلاب در استفاده از اشعار قوی با مضمون‌های ارزشمند، شاعر مشهور اهل بیت در كشورمان روزهای سختی را برای فروش دیوان ارزشمند خود می‌گذراند.


به گزارش آینده، حاج مهدی خرازی كه سال‌هاست عمر و زندگی خود را وقف جمع آوری دیوانی مشتمل بر اشعاری مرتبط با ائمه اطهار كرده است، حالا كه با جدیت و پشتكار فراوان توانسته نخستین دیوان اشعار مذهبی را كه در مدح و عزای ائمه اطهار سروده و تالیف كند، حمایتی از دستگاه‌های فرهنگی كشور را در كنار این پروژه ارزشمند ندید.

سرانجام پس از اینكه دستگاه‌های فرهنگی متولی توسعه فرهنگ مذهبی و سیره اهل بیت توجهی به این دیوان نكردند، با سختی فراوان و به هزینه شخصی خود و بدون هیچ‌گونه حمایتی برای چاپ، كاغذ یا توزیع آن را منتشر كرد.

این دیوان كه شامل بالاترین سطح اشعار مرتبط با ائمه اطهار و خانواده عصمت و طهارت است، دامنه و انعطاف جالبی دارد، به حدی كه حتی به موضوعاتی كه پیش از این به دلیل نبودن اشعار به سادگی از كنار آن عبور می شد، توجه خاصی كرده است.

از غنای این دیوان ارزشمند همین بس كه استاد حسین آهی بازبینی تخصصی روی آن داشته تا كمك معنوی ارزشمندی در انتشار این اثر ماندگار داشته باشد.
با این وجود نه تنها وزارت ارشاد توجهی به این اثر ارزشمند نداشت و حمایتی از آن نكرد، بلكه سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی، مجمع جهانی اهل بیت و حوزه هنری نیز به این حركت ارزشمند كه بارها بارها از سوی علما و رهبر انقلاب مورد تاكید قرار گرفته توجه شایانی نكردند و شاید اگر این گزارش منتشر نمی‌شد، تا سال‌های دیگر هم از انتشار این دیوان ارزشمند اطلاعی نداشتند.

از ذوق و قریحه توانای این شاعر ارزشمند همان بس كه در برهه حساس تاریخی كشورمان حضورش موجب زنده شدن اشعاری ارزشمند و موثر در محرم سال 1357 و روزهای پیروزی انقلاب شد كه تا سال‌ها از یادها نخواهد رفت و رهبری هم به دلیل رعایت اصول فنی، صحت اخبار و احادیث، زنده كردن سبكهای قدیمی و دوری از اغواگری از او تقدیر كرده بودند.
حاج مهدی خرازی به رغم اینكه سال 84 به دلیل زنده كردن سبك‌های اصیل مداحی و اشعار غنی مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت ولی با این وجود نه تنها وزارت ارشاد، بلكه دیگر دستگاه‌های فرهنگی كه مدعی حمایت از هنرمندان متعهد و چهره‌های شاخص در توسعه فرهنگی سیره خاندان عصمت طهارت هستند نیز هیچ گونه حمایتی از این اثر جالب نكردند.

به نظر می‌رسد وقتی در سال میلیاردها تومان خرج نمایشگاه‌ها، كنفرانس‌ها و محصولات نمایشی و شعاری در گسترش فرهنگ مذهبی كشورمان هزینه می‌شود، اما هیچ یك از این دستگاه‌های فرهنگی توجهی به این اثر ارزشمند نمی‌كنند و شاعر آن مجبور است با كمك دوستان خود تیراژ محدود 5000 نسخه‌ای را دست به دست و سینه به سینه تبلیغ كرده و به دست مداحان جوان و تشنه اشعار غنی و ارزشمند برساند، آیا می‌توان ادعای خدمت به فرهنگ معنوی و مذهبی كشورمان داشت؟
گر حمایت مناسبی از این اثر ارزشمند صورت می‌گرفت و تیم های حرفه ای در بخش طراحی، گرافیك، چاپ و توزیع مراحل مختلف انتشار تا فروش را به عهده می‌گرفتند، این دستاورد مذهبی و هنری بی‌شك تاثیر و نفوذ بی‌اندازه‌ای در میان نسل جوان و علاقه‌مندان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت داشت.


کد مطلب: 9387

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/9387/غربت-عجیب-شاعر-اهل-بیت

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir