برگزاری نشست بنیاد رشد و توسعه رسانه‌های دینی

2 آبان 1388 ساعت 15:06

مناسک-خیمه: نشست بنیاد رشد و توسعه رسانه‌های دینی (بنیاد برتر) با حضور نمایندگان رسانه‌ةای دینی کشور و به همت مرکز مطالعات راهبردی خیمه در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.


حجت‌الاسلام مرتضی وافی، مسئول مرکز مطالعات راهبردی خیمه و نخستین سخنران این نشست، مهمترین هدف از این شست را احساس نیاز به نوعی همگرایی و ساختارسازی شبکه‌ای در روند فعالیت رسانه‌های دینی عنوان کرد.

وی گفت: «بسیاری از مدیران فرهنگی هنوز دغدغه و ضرورت یک حرکت جمعی را برای انتقال پیام‌های دینی و دین‌های رسانه‌ای حس نکردند».

وافی بنیاد برتر را تشکلی خودجوش و غیروابسته به دولت دانست که مجموعه‌ای از تجربه‌ةای موفق در حوزه دین را پوشش می‌دهد.

دکتر یونس نوربخش، رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی و استادیار دانشگاه تهران نیز در نشست گفت: «دین رسانه‌ای دین را به شکلی نمایش دهیم که قابل ارائه در رسانه شود، دینی که به وسیله رسانه بازتولید شده باشد.»

به گفته وی دین در جامعه امروز به عنوان یک نهاد سنتی میان توده‌های مردم شکل گرفته است و دینی که از رسانه پخش می‌شود و توسط یک عالم دینی ارائه نمی‌شود با صورتی از دین که در گذشته درک می‌شد متفاوت است.

سومین سخنران این نشست دکتر علی جعفری، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات و دین دانشکده معارف اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) بود.

وی نیز با بیان اینکه تلقی عمومی این است که مذهبی‌ها به رسانه دینی بیشتر توجه می‌کنند، تصریح کرد: «رسانه می‌تواند کاملا دور از موضوع دین باشد ولی رویکرد دینی داشته باشد.»

جعفری با اشاره به اینکه رسانه دینی در کشور ، خیلی باز است و همه شبکه‌های تلویزیون رویکرد دینی دارند، گفت تمام رسانه‌های عمومی کشور دارای یک بخش دینی هستند.

به نظر این استاد دانشگاه، رسانه‌های دینی اروپایی زیر نظر کلیسا و یا محلی به عنوان تبلیغ کلیسا هستند.

عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) افزود: «رسانه‌های اختصاصی دینی غیر از رقابت با هم در حوزه مشخص باید به دنبال این باشند که جهت‌گیری دینی را در رسانه‌های دیگر فراگیر کنند تا عرصه برای رسانه‌های بی‌تفاوت دینی باز نشود.»


کد مطلب: 9630

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/9630/برگزاری-نشست-بنیاد-رشد-توسعه-رسانه-های-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir