تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۰۰
۱
۰
کد مطلب : ۱۵۲۸
ديدگاه آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر(ره) درباره قمه‎زنی؛

چرا علمای بزرگ قمه نمی زنند؟

چرا علمای بزرگ قمه نمی زنند؟
به گزارش خیمه، قمه‌زنی اگر چه در جامعه امروزی ايران در حال منسوخ شدن است اما باز هم در گوشه و كنار شنيده می‌شود كه چنين عمل ناپسندی از سوی برخی هيئت‌ها انجام می‌شود.

 شهيد آيت‌الله سيدمحمدباقر صدر در كتاب «شعائر الحسينيه بين الوعی والخرافه» ص119-127 در ردّ بدعت‎های عزاداری و قمه‎زنی می‌نويسد: «از آنجا كه هدف ما بازگشت به اهل‎بيت(ع) است و آن بزرگواران آگاه‎ترين افراد بر شريعت اسلام و بر آنچه در خانه رسول رخ داده و می‎دهد و مسائل مربوط به آن می‎باشند، با اين حال چيزی از آنها به دست ما نرسيده كه بتواند ربطی به اين امور منفی كه هم اكنون در عزاداری‎ها صورت می‎گيرد داشته باشد. به گونه‎ای كه نه در زمان ائمه اطهار عليهم السلام و نه در بعد از آن مردم با اين امور منفی آشنائی نداشتند و اين شيوه‎های عزاداری در زمان‎های معاصر ايجاد و رواج يافته‎اند و اگر چيزی از اين امور می‎توانست در خدمت به اهداف نهضت حسينی مفيد و سودمند واقع شود حتماً اهل‎بيت عليهم السلام اولين كسانی بودند كه به آن سفارش می‎نمودند و يا حداقل بايد اهل‎بيت عليهم السلام در اين مورد حرفی می‎زدند و يا اين كه تشويق و حمايتی از اين امور می‎نمودند در حالی كه می‎بينيم آن بزرگواران حتی در احاديث ضعيفشان نيز هيچ گونه اشاره‎ای به اين امر نكرده‎اند.

اين در حالی است كه اهل‎بيت مثلاً هنگامی كه در موضوع زيارت امام حسين عليه السلام از زيارت پياده آن حضرت و مشكلات و سختی‎های راه آن سخن می‎گويند به بيان هر اجری كه زائر در هر قدمش كسب می‎كند پرداخته و ريزترين امور را متذكر می‎شوند. پس می‎بينيم كه چگونه اين بزرگواران از اين مسائل كوچك سخن گفته‎اند اما هيچ اشاره‎ای به اين اشكال عزاداری ننموده‎اند.

همچنين می‎توان در تأكيد اين موضوع به صورتی واضح به سيره علمای بزرگ در طول تاريخ از زمان ائمه تاكنون اشاره نمود؛ به گونه‎ای كه می‎بينيم علمای اعلام با اين كه تنها در پی عمل به واجبات شرعيه نبوده، بلكه به مستحبات و سفارشات رسيده از جانب شرع كه وسيله قرب به خداوند متعال می‎باشند نيز اهميت خاصی می‎دادند و خويش اولين كسانی بودند كه به آنها عمل می‎نمودند، با اين حال در تمام طول تاريخ و حتی تاريخ معاصر شاهد نبوده‎ايم كه يكی از مراجع تقليد و يا يكی از علمای معروف مثلاً اين گونه اعمال منفی را انجام داده باشند. در صورتی كه اگر اين اعمال از مقربات الهی بود اين علماء اولين كسانی بودند كه قيام به آن می‎نمودند.

پس اگر عالمی وجود دارد كه بر انجام شدن اين گونه اعمال اصرار دارد و آن را مستحب می‎داند پس اعتقاد دارم كه او بايد خود اولين كسی باشد كه قمه می‎زند و آن را نيز هميشه ادامه دهد تا مردم نيز بر او اقتدا نمايند.

از طرفی نيز روشن است كه در شريعت اسلام، تمام مردم مخاطب احكام شرعی هستند و وجهی وجود ندارد كه بگوئيم احكامی نزد ما وجود دارد كه مخاطب آن مثلاً فقط علماء هستند و يا اين كه احكامی باشند كه مخاطب آن فرد جاهل بوده باشد؛ به گونه‎ای كه بعضی از احكام مخصوص علماء و بعضی مخصوص جهلا باشد يا مثلاً اين حكم مخصوص فرد آبرومند و اين حكم مخصوص فرد فرومايه باشد و ... پس بايد گفت كه همه احكام شرعی مشترك بين مسلمانان است؛ چه واجب و چه مستحب. پس اگر عمل مورد نظر ما نيز مستحب باشد برای همه مردم مستحب است چه آنها عالم باشند و چه عامی. با اين حال شاهد نبوده‎ايم كه هيچ يك از علماء در طول تاريخ اقدام به اين عمل كنند كه اين بدان معناست كه آنها اين اعمال را مستحب و مقرب كننده نزد خداوند نمی‎دانسته‎اند و بنده شخصاً هيچ عالمی را تاكنون نمی‎شناسم كه اصرار بر انجام اين صورت‎های عزاداری داشته باشد و شاهد نبوده‎ام كه مثلاً عالمی قمه بزند. پس اگر عالمی وجود دارد كه بر انجام شدن اين گونه اعمال اصرار دارد و آن را مستحب می‎داند پس اعتقاد دارم كه او بايد خود اولين كسی باشد كه قمه می‎زند و آن را نيز هميشه ادامه دهد تا مردم نيز بر او اقتدا نمايند.

و من خويش شاهد اين حقيقت بودم كه مرجع كبير آيت الله العظمی سيد محسن حكيم (ره) دائماً می‌فرمودند: «همانا قضيه قمه‎زنی، اندوه و غصه‎ای در گلوی ماست» پس ايشان با اين ديد به قمه‎زنی نگاه می‌نمودند ولی در جواب سوالات نيز می‎نوشتند: اگر قمه‎زنی باعث ضرر به بدن يا هتك حرمت به مذهب اهل‎بيت و شيعيان گردد، حرام است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما

به نام حضرت حق
باسلام
چه خوب است انسان در همه حال ودر همه جا درست وبه جا قضاوت كند و افراط و تفريط ننمايد زيرا خداوند كريم شاهد براعمال ما مي باشد
اولا آيا واقعا تمام مشكلات ما در جامعه اسلامي حل شده است مگر ما در قرآن كريم چندين آيه راجع به مسئله حجاب نداريم چرا مراجع بزرگوار تقليد هيچ تذكر يا بيانيه اي در اين مورد صادر نمي كنند با اين وضعيت حجاب كه در فيلمهاي ايراني مشاهده مي شود بد حجابي در جامعه كه نتنها در شهرها بلكه به روستاها نيز سرايت كرده است و همه شاهد آن مي باشند و مي بينيم حتي با حضور گشت ارشاد و عزيزان نيروي انتظامي متاسفانه تغئيري در پوشش بد حجاب ها پيش نيامده بلكه هر چه به فصل تابستان مي رويم بدتر نيز شده چرا براي بي بند و باري در بعضي از فيلمهاي سينمائي كه دين را به شدت مورد تهاجم فرهنگي قرار مي دهند و موسيقي و لهو و لعب كه به عنوان نغل و نبات بعضي محافل شده است و گرفتن و دادن نزول(ربا) كه متاسفانه در بازار مسلمين به عنوان يك موضوع عادي مطرح مي شود كه يك گناه بسيار بزرگ و باعث خانمان سوز شدن مسلمين مي گردد يادر خصوص ازداواج جوانان تذكر نمي دهند از باب اينكه شرايط رابراي يك جوان به كمك دولت فراهم آورند كه يك جوان در اثر نتواستن ازدواج كردن اعم از دختر و پسر به گناه كبيره روي آورند و دنيا و آخرت خود را تباه كنند يا در مورد اعتياد اين بلاي خانمان سوز كه يك جواني كه مي تواند آينده ساز مملكت باشد را به نكبت و بدبختي و هلاكت مي كشاند و موارد ديگر كه شاهد آن هستيم ...وارد عمل نمي شوند و قلم در دست نمي گيرند ....چه بسيار از جوانان من جمله خود بنده در همين مراسمات عزاداري از كسافات و گناهان نجات پيدا كرده ام آيا بايد در اين مسئله اينقدر تشكيك بيندازند كه در محرم امسال در مسجدي در شمال تهران به جوانان اجازه در آوردن پيراهن ندهند به علت اينكه اگر سينه بزنيد و ودر اثر سينه زدن بدنتان سرخ بشود اشكال شرعي دارد كه بعضي از جوانان دلخور بشوند و بگويند چرا تابحال ايراد نداشته و حالا اشكال شرعي دارد و از مسجد بيرون بروند يا چند نوجوان كه اول ماه محرم پول يكديگر را روي هم گذاشته اند و رفته اند مثلا يك تمثال حضرت عباس عليه السلام را خريده اند و نصب كرده اند سر درب هيئت بايد بيايند و به طرز بسيار بدي عكس را پاره كنند و ببرند يا به بهانه جمع كردن علامت آن را با بي ادبي داخل كاميون پرت كنند آيا نمي توان فرهنگسازي كرد آيا نمي توان جلوي چاپ اوليه آن عكس را گرفت تا به دست آن نوجوان نرسد آيا نمي توان با فرهنگسازي و گرفتن علامت از هيئتها و اهداي بيرق يا دستگاه صوتي و...اين فرهنگ را در جوانها نهادينه كرد آيا با باتون و زدن و بازداشت يك نوجوان كه خود را فدائي اهل بيت عليهم السلام مي داند مي توان فرهنگسازي كرد؟ ثانيا اگر مي گويند خارجي ها مارا مسخره مي كنند پس ما دست از دين و عقائد خودمان هم برداريم اگر اينطور باشند همين چندي پيش پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله وسلم را كه ما و پدر ومادرمان فداي او باد را مسخره كردند و به شخصيت بزرگ او توهين كردند پس نعو ذ بالله ما هم بيائيم بگوئيم چون آن عزيز را مور تمسخر قرار داده اند دست از او بكشيم و...آنها هزاروچهارصد سال است از زمان معاويه ما مسخره مي كنند عيبي ندارد بگزاريد مسخره كنند تا روزي كه پرده نشين آل فاطمه سلام الله عليها بيايد آن روز كه انشاالله نزديك است عقده دل با او باز خواهيم كرد ثالثا مگر امام امت نفرمودند اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است و قطب عالم امكان امام زمان عج در زيارت ناحيه مقدسه مي فرمايند كه در مصيبت جدم اگر اشك چشمانم تمام شود خون گريه مي كنم . يعني چه ؟ يعني مصيبت عاشورا اين قدر عظيم است كه دايره عالم وجود كه آسمان و زمين به يمن وجود او پابرجا هستند مي فرمايد اگر اشك چشمانم تمام شود (خون) گريه مي كنم بايد بفهميم كه امام زمان عج وقتي خون گريه كند حالا وظيفه ما چيست ...اميدوارم در آن روزي كه نداي پسر نرجس خاتون صاحب الزمان عج از مسجد الحرام طنين انداز مي شود ما شرمنده گفته و نوشته و اعمال خود نباشيم
اللهم عجل لوليك الفرج