ديدگاه آيتالله سيدمحمدباقر صدر(ره) درباره قمهزنی؛
چرا علمای بزرگ قمه نمی زنند؟
5 خرداد 1387 ساعت 8:00
در طول تاريخ شاهد نبودهايم كه هيچ يك از علماء اقدام قمه زنی كنند و اين بدان معناست كه آنها اين اعمال را مستحب و مقرب كننده نزد خداوند نمیدانستند.
به گزارش خیمه، قمهزنی اگر چه در جامعه امروزی ايران در حال منسوخ شدن است اما باز هم در گوشه و كنار شنيده میشود كه چنين عمل ناپسندی از سوی برخی هيئتها انجام میشود.
شهيد آيتالله سيدمحمدباقر صدر در كتاب «شعائر الحسينيه بين الوعی والخرافه» ص119-127 در ردّ بدعتهای عزاداری و قمهزنی مینويسد: «از آنجا كه هدف ما بازگشت به اهلبيت(ع) است و آن بزرگواران آگاهترين افراد بر شريعت اسلام و بر آنچه در خانه رسول رخ داده و میدهد و مسائل مربوط به آن میباشند، با اين حال چيزی از آنها به دست ما نرسيده كه بتواند ربطی به اين امور منفی كه هم اكنون در عزاداریها صورت میگيرد داشته باشد. به گونهای كه نه در زمان ائمه اطهار عليهم السلام و نه در بعد از آن مردم با اين امور منفی آشنائی نداشتند و اين شيوههای عزاداری در زمانهای معاصر ايجاد و رواج يافتهاند و اگر چيزی از اين امور میتوانست در خدمت به اهداف نهضت حسينی مفيد و سودمند واقع شود حتماً اهلبيت عليهم السلام اولين كسانی بودند كه به آن سفارش مینمودند و يا حداقل بايد اهلبيت عليهم السلام در اين مورد حرفی میزدند و يا اين كه تشويق و حمايتی از اين امور مینمودند در حالی كه میبينيم آن بزرگواران حتی در احاديث ضعيفشان نيز هيچ گونه اشارهای به اين امر نكردهاند.
اين در حالی است كه اهلبيت مثلاً هنگامی كه در موضوع زيارت امام حسين عليه السلام از زيارت پياده آن حضرت و مشكلات و سختیهای راه آن سخن میگويند به بيان هر اجری كه زائر در هر قدمش كسب میكند پرداخته و ريزترين امور را متذكر میشوند. پس میبينيم كه چگونه اين بزرگواران از اين مسائل كوچك سخن گفتهاند اما هيچ اشارهای به اين اشكال عزاداری ننمودهاند.
همچنين میتوان در تأكيد اين موضوع به صورتی واضح به سيره علمای بزرگ در طول تاريخ از زمان ائمه تاكنون اشاره نمود؛ به گونهای كه میبينيم علمای اعلام با اين كه تنها در پی عمل به واجبات شرعيه نبوده، بلكه به مستحبات و سفارشات رسيده از جانب شرع كه وسيله قرب به خداوند متعال میباشند نيز اهميت خاصی میدادند و خويش اولين كسانی بودند كه به آنها عمل مینمودند، با اين حال در تمام طول تاريخ و حتی تاريخ معاصر شاهد نبودهايم كه يكی از مراجع تقليد و يا يكی از علمای معروف مثلاً اين گونه اعمال منفی را انجام داده باشند. در صورتی كه اگر اين اعمال از مقربات الهی بود اين علماء اولين كسانی بودند كه قيام به آن مینمودند.
پس اگر عالمی وجود دارد كه بر انجام شدن اين گونه اعمال اصرار دارد و آن را مستحب میداند پس اعتقاد دارم كه او بايد خود اولين كسی باشد كه قمه میزند و آن را نيز هميشه ادامه دهد تا مردم نيز بر او اقتدا نمايند.
از طرفی نيز روشن است كه در شريعت اسلام، تمام مردم مخاطب احكام شرعی هستند و وجهی وجود ندارد كه بگوئيم احكامی نزد ما وجود دارد كه مخاطب آن مثلاً فقط علماء هستند و يا اين كه احكامی باشند كه مخاطب آن فرد جاهل بوده باشد؛ به گونهای كه بعضی از احكام مخصوص علماء و بعضی مخصوص جهلا باشد يا مثلاً اين حكم مخصوص فرد آبرومند و اين حكم مخصوص فرد فرومايه باشد و ... پس بايد گفت كه همه احكام شرعی مشترك بين مسلمانان است؛ چه واجب و چه مستحب. پس اگر عمل مورد نظر ما نيز مستحب باشد برای همه مردم مستحب است چه آنها عالم باشند و چه عامی. با اين حال شاهد نبودهايم كه هيچ يك از علماء در طول تاريخ اقدام به اين عمل كنند كه اين بدان معناست كه آنها اين اعمال را مستحب و مقرب كننده نزد خداوند نمیدانستهاند و بنده شخصاً هيچ عالمی را تاكنون نمیشناسم كه اصرار بر انجام اين صورتهای عزاداری داشته باشد و شاهد نبودهام كه مثلاً عالمی قمه بزند. پس اگر عالمی وجود دارد كه بر انجام شدن اين گونه اعمال اصرار دارد و آن را مستحب میداند پس اعتقاد دارم كه او بايد خود اولين كسی باشد كه قمه میزند و آن را نيز هميشه ادامه دهد تا مردم نيز بر او اقتدا نمايند.
و من خويش شاهد اين حقيقت بودم كه مرجع كبير آيت الله العظمی سيد محسن حكيم (ره) دائماً میفرمودند: «همانا قضيه قمهزنی، اندوه و غصهای در گلوی ماست» پس ايشان با اين ديد به قمهزنی نگاه مینمودند ولی در جواب سوالات نيز مینوشتند: اگر قمهزنی باعث ضرر به بدن يا هتك حرمت به مذهب اهلبيت و شيعيان گردد، حرام است.»
کد مطلب: 1528
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/interview/1528/چرا-علمای-بزرگ-قمه-نمی-زنند