تاریخ انتشار
جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۰۵
۰
کد مطلب : ۱۳۰۹۱

تأسیس اندیشگاه آینده جهان

سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمکران تدوین شد
تأسیس اندیشگاه آینده جهان
در رویکرد دوم که از آن با عنوان «رویکرد تجویزی» یاد می‌کنند، ما تا حدی مستقل از آنچه اکنون هستیم و آنچه می‌توانیم باشیم، در یک سفر ذهنی به افق مورد نظر خود، طرحی شایسته از افق مسجد را ترسیم می‌کنیم، در حقیقت نباید به وضعیت موجود نگاه کنیم بلکه باید شرایط مطلوب آینده را درنظر بگیریم.

آنچه که ما برای چشم انداز آینده مسجد مقدس طراحی کردیم، چشم انداز تجویزی بوده، یعنی گفته‌ایم که باید در آینده چه وضعیتی داشته باشیم و به اصطلاح پس‌بینی کرده‌ایم که برای رسیدن به این وضعیت چه شرایطی را در گذشته باید داشته باشیم. الزامات تحقق چشم انداز را در بحث بیانیه چشم انداز مسجد مقدس جمکران با این رویکرد تکمیل کرده‌ایم.

اولین گام در تدوین چشم انداز، تعریف مأموریت مسجد مقدس جمکران بوده و آن «مشارکت در فرآیند ترویج بومی و جهانی اندیشه و آرمان تشیع است».

اهداف و ارزشهای بنیادین ترسیم شده باید در تمام اقدامات و تصمیم‌های مدیریتی مسجدمقدس جمکران مورد توجه قرار گیرد و بازتاب آشکار داشته باشد. این ارزش‌های بنیادین همسویی با منافع و مصالح عالی نظام اسلامی، حفظ و تقویت وجه قدسی مسجد مقدس جمکران، تقویت نمای علمی ـ فرهنگی مسجد، بازنمایی عظمت تشیع در چشم جهانیان، تألیف قلوب و توسعه ارتباطات، نو‌آوری و ابتکار عمل است.

تأسیس اندیشگاه آینده جهان از فعالیت‌های پیش بینی شده برای جمکران است

افزایش زائران ماهانه و سالانه مسجدمقدس جمکران تا دو برابر که البته شماری از آنها می توانند مجازی باشند، برگزاری کنگره جهانی تشیع، تأسیس اندیشگاه آینده جهان، احداث یک مجتمع فرهنگی آموزشی موسوم به سرزمین آینده، تبدیل شدن به الگوی معماری مساجد، احداث فضاهای فرهنگی برای مثال مراکز آفرینش‌های هنری - فرهنگی وابسته به مسجد، برخی اهداف راهبردی مسجد در افق ۱۴۰۴ است.

همچنین ساماندهی و برگزاری جشنواره آینده قدسی، دست‌یابی به نرخ رشد سالانه۴۰ درصد در تولید کتاب‌های شیعی که طبیعتاً باعث می شود جمکران در ۲۰ سال آینده به قطب جهانی نشر در حوزه اندیشه و آرمان تشیع تبدیل شود، از جمله اهداف چشم انداز است. البته از نظر کیفیت محتوایی و ظاهری نیز کتاب‌ها باید در حد استانداردهای روز جهانی ارتقاء یابد.

ایجاد مرکز مطالعات کیفی رسانه اسلامی باتوجه به، نیاز به ژونالیسم و همچنین موارد بصری با مضامین شیعی ناب، ایجاد شبکه جوانان مهدوی با هدف راه‌اندازی یک شبکه فراگیر و بزرگ (که اعضای آن از نظر فیزیکی و مجازی با یکدیگر مرتبط هستند و از آموزش‌های شیعی و خدمات متقابل برخوردار می شوند) و راه‌اندازی عظیم‌ترین کتابخانه مجازی تشیع از دیگر اهداف راهبردی این چشم‌انداز است.

چشم‌انداز جمکران به تأیید نهایی رهبر معظم انقلاب می‌رسد

دبیر شورای فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: تکمیل پیش‌نویس این چشم‌انداز باید با اضافه کردن سیاست‌های راهبردی و سو‌گیری استراتژیکی باشد که پس از تصویب کلیات چشم‌انداز امکان‌پذیر است. ویرایش اول و دوم این چشم‌انداز انجام شده و پس از گرفتن دیدگاه صاحب‌نظران به خدمت تولیت ارائه و در نهایت این چشم‌انداز به محضر مقام معظم رهبری می‌رسد.
این چشم‌انداز پنج ماه دیگر در روز نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج)، خدمت مقام معظم رهبری می‌رسد. تا اعضای شورای‌عالی فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران براساس آن، ساختار تشکیلاتی، برنامه‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌ها و راهبردهایی بر اساس منویات مقام معظم رهبری داشته باشند.

تصویب این چشم‌انداز در دو مرحله خواهد بود مرحله اول توسط تولیت مسجد مقدس جمکران صورت می‌گیرد و پس از آن نظر و تأیید نهایی مقام معظم رهبری ابلاغ و اجرایی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما