مأخذ شناسی آثار دکتر فرانک ج.کروم
1 آبان 1388 ساعت 0:32
ثمره پژوهشهای دکتر کروم درباره مراسم حسی، طیف وسیعی از موضوعات و شاخههای مختلفی از تولید علمی را دربرمیگیرد. آثار ایشان درباره این مَنسَک شیعی، شامل تولید یک فیلم مستند، یک کتاب، شمار زیادی مقاله، سخنرانی و مقاله ارائهشده به کنفرانسهاست که از این پس به تفصیل به آنها اشاره خواهد شد. در ذکر آثار وی درباره مراسم آیینی حسی، عناوین آثار به فارسی ترجمه شده است. از ذکر اسناد آثار و نیز محل سخنرانیها و یا کنفرانسها به زبان فارسی (به علت کمبود صفحات) خودداری میکنیم.
فیلم مستند
فیلم مستند «حسی ترینیداد»، این فیلم مستند اولینبار در گردهمایی سالانه انجمن مردمشناسی آمریکا در فیلادلفیا در دسامبر ۱۹۹۳م. به نمایش درآمد. این فیلم پس از آن بارها در مجامع علمی و سینمایی جهان به روی پرده رفته است.
کتاب
Hosay Trinidad: Muharram Performances in an Indo-Caribbean Diaspora, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, ۲۰۰۳
ترینیداد حسی: نمایشهای محرم در پراکندگی قومی هندی-کارائیبی
مقالات
"Reconciling the Local and the Global : The Ritual Space of Shi`i Islam in Trinidad”, Journal of Ritual Studies, Vol. ۱۳, No. ۱, ۱۹۹۹, ۲۱-۳۶ p.
تلفیق میان امر محلی و امر جهانی: فضای مناسک اسلام شیعی در ترینیداد
"The Transformation of Language to Rhythm : The Hosay Drums of Trinidad”, The World of Music, Vol. ۳۶, No. ۳, ۱۹۹۴, ۶۸-۸۵ p.
دگرگونی زبان به ریتم: طبلهای حسی در ترینیداد
“Community Process and the Performance of Muharram Observances in Trinidad”, The Tisch Drama Review, Vol. ۳۸, No. ۲, ۱۹۹۴, ۱۵۰-۱۷۵ p. [co-authored with P. Chelkowski]
طرز عمل جماعت و نمایش آداب محرم در ترینیداد
“A Festive Mourning : Moharram in Trinidad”, The India Magazine, No. ۱۳, ۱۹۹۳, ۵۴-۶۳ p. [co-authored with P. Chelkowski]
یک سوگواری جشنی: محرم در ترینیداد
سخنرانیها
“Ritual and Power in Trinidad,۱۸۴۵-۱۹۹۷”, Department of Anthropology, Uppsala University, December ۲۰۰۵
منسک و قدرت در ترینیداد، ۱۸۴۵-۱۹۹۷م.
“Ritual and Power in Trinidad,۱۸۴۵-۱۹۹۷”, Occidental Lecture, Indian Historical Society, Kolkata, India, November ۲۰۰۴
منسک و قدرت در ترینیداد، ۱۸۴۵-۱۹۹۷ م.
"Ritual and Resistance in Colonial Trinidad”, Rupasi Center for Culture Studies, Kolkata, India, January ۲۰۰۳
منسک و مقاومت در ترینیداد زیر استعمار
"Visually Documenting Ritual in Trinidad”, Department of Anthropology, Williams College, November ۲۰۰۱
مستندسازی تصویری منسک در ترینیداد
“Ritual and Power in Trinidad,۱۸۴۵-۱۹۹۷”, Slovenian Academy of Sciences, Ljubljana, September ۲۰۰۱, (postponed)
منسک و قدرت در ترینیداد، ۱۸۴۵-۱۹۹۷ م.
"Where Drums are Sacred: The Tassas of Trinidad”, Music and Religion Symposium, Center for the Study of World Religions, Harvard University, April ۲۰۰۱
جایی که طبلها مقدساند: طبلهای تاسه ترینیداد
"Negotiating Ethnicity Through Ritual in Multicultural Trinidad “, Anthropology Colloquium, School of American Research, July ۲۰۰۰
گفتوگو درباره قومیت بهواسطه منسک در ترینیداد چند فرهنگی
"Making Tadjahs : The Art of Community Formation in Trinidad “, Seminar of Art in the Diaspora, University of East Anglia, December ۱۹۹۶
ساخت تجه: هنر شکلدهی به جماعت در ترینیداد
“Islam in a Carnival Context : A Shi`i Ritual as Practices in Trinidad”, Loyola University, Chicago, September ۱۹۹۵
اسلام در زمینهای کارناوالی: منسکی شیعه بدانگونه که در ترینیداد برگزار میشود
“Hosay Hermeneutics : Contested Meanings of An Indo-Trinidadian Ritual Performance”, Indiana University, February ۱۹۹۴
تفسیر حسی: معانی رقیب یک نمایش آیینی هندی-کارائیبی
“Hosay : An East Indian Religious Observance in Trinidad”, Anthropology Seminar, Smithsonian Institution, October ۱۹۹۲
حسی: یک منسک دینی مذهبی متعلق به شرق هندوستان در ترینیداد
"Vicarious Suffering in Shi`i Islam and Other World Religions”, University of Lethbridge (Canada), July ۱۹۹۲
رنج نیابتی در اسلام شیعی و دیگر ادیان
“The Sought Asia Background of Shi`i Mourning Rites in Caribbean “, Workshop in Intercultural Performance, New York University, February ۱۹۹۲
پیشزمینه جنوب آسیایی مناسک عزاداری در کارائیب
“’I Say Hosay’ : The Transformation of an Islamic ritual in Caribbean “, New York University, November ۱۹۹۱
«گویم حسی!»: دگرگونی یک منسک اسلامی در کارائیب
"'Who Say, I Say, Hosay\’ : The Ritual Maintenance of East Indian Ethnic Identity In Trinidad”, University of California, Los Angeles, October ۱۹۹۱
«که میگوید، من میگویم حسی»: نگهداشت مناسکی هویت قومی شرق هندی در ترینیداد شیعه
"Suffering Remembering and Forgetting : Salvation Through Drama in Shi`i Folk Piety”, Moors, Giants, Saints and Fools : Festival Drama From around the World, University Museum, University of Pennsylvania, Philadelphia, October ۱۹۸۹
یادآوری و به فراموشی سپردن دردناک: رستگاری بهوسیله نمایش در پارسایی مردمان
"Popular Religious Drama in the Shi`i World”, University of Pennsylvania, October ۱۹۸۷
نمایش متداول دینی در جهان شیعی
مقالات ارائهشده به کنفرانسها
"Contested Identities and the Use of Tradition in an Indo-Trinidadian Community”, International Symposium on Hindu Diaspora, Concordia University, August ۱۹۹۷
هویتهای رقیب و استفاده از سنت در جماعتی هندی-کارائیبی
"Identity on the Move: A Trinidadian Shi`i Ritual in Transnational Perspective”, Symposium on Migrations and Homeland, real and Imagined, Constructing Sough Asian Muslim Identities, North Carolina State University, May ۱۹۹۷
هویت در حرکت: یک منسک شیعی ترینیدادی در چشماندازی فراملی
"Moon Men: Body Symbolism in the Hosay Moons of Trinidad”, Annual Meeting of the American Folklore Society, Jacksonville, October ۱۹۹۲
مردان ماه: نمادگرایی جسمانی در ماههای حسی در ترینیداد
"Tragic Shi`i Drama in Iran, India and Trinidad”, Annual Meeting of the American Folklore Society, Albuquerque, October ۱۹۸۷
نمایش حزنانگیز شیعی در ایران، هند و ترینیداد
"Muharram and Ta`zyeh in Shi`i Islam : A Comparison of Two Performative Contexts “, Annual Meeting of the Sougheastern Regional Chapter of the American Academy of Religion, Atlanta, March ۱۹۸۷
محرم و تعزیه در اسلام شیعی: مقایسهای میان دو زمینه نمایشی
منابع:
ٰThaiss, Gustav, ۱۹۹۹, “Muharram Rituals and the Carnivalesque in Trinidad“, ISIM Newsletter, No. ۳, ۱۹۹۹, ۳۸ p.
کد مطلب: 13166
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13166/مأخذ-شناسی-آثار-دکتر-فرانک-ج-کروم