تاریخ انتشار
جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۰:۳۳
۰
کد مطلب : ۱۳۱۶۷

اسلام مختلف اسلام منشعب

اسلام مختلف اسلام منشعب
تاریخچه

فکر تأسیس شبکه ماهواره‌ای نور در شهریور ماه ۱۳۸۲ ایجاد شد و طی مراحل مختلف تولید تا پخش اولین برنامه این شبکه، ۵ سال به طول انجامید. ۱۹ مرداد سال ۱۳۸۷ پخش آزمایشی این شبکه روی ماهواره هاتبرد آغاز شد.

گرایشات مذهبی

شبکه جهانی نور را کارشناسان اهل تسنن اداره می‌کنند؛ اما در مقایسه با همتای شیعی خود، وابستگی به یک مذهب خاص، در نگاه اول به چشم نمی‌آید.
این شبکه حتی در معرفی خود در وب‌سایتش، به گرایش مذهبی خود اشاره‌ای نمی‌کند و خود را یک رسانه فارسی‌زبان مستقلی معرفی می‌کند و ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی را دل‌مشغولی روشنفکران و صاحب‌نظران این شبکه می‌داند.

اهداف

شبکه نور در معرفی خود در وب‌سایت، این اهداف را برای خود در نظر گرفته است:
پیوند تمدن اسلامی با سایر تمدن‌ها بر اساس رهنمودهای نبوی و با بهره‌گیری از شاخص‌های جامعه‌ مدنی دوران پیامبر اکرم (ص)
نشر ارزش‌های اخلاقی و اسلامی چون محبت، الفت، هم‌گرایی و مودت
گشودن دریچه‌ تفاهم، گفتمان و پیوند دینی به روی تمام مخاطبان
ارائه برنامه‌های متنوع، گیرا، مفید و مناسب برای همه رده‌های سنی
دوری از همه معیارهای مغایر با وحدت و یکپارچگی جهان اسلام
ابتعاد از دخول به مباحث و چالش‌های سیاسی

پایگاه اینترنتی

طراحی پر رنگ و لعاب وب‌سایت، در نگاه اول توجه را جلب می‌کند. صفحه اصلی این سایت، تصویرمحور است و متن در آن جایی ندارد. ظاهرش مذهبی‌تر از رقیب شیعی خود است؛ اگرچه در نگاه اول تعلقات مذهبی آن به چشم نمی‌آید. هرچه در صفحات داخلی سایت جست‌وجو کنیم هم نشانی از گرایشات مذهبی گردانندگان آن نمی‌یابیم. این مسئله، خود امتیازی برای سایت است که می‌تواند به جذب مخاطب از هر مذهبی بپردازد.

برنامه‌ها

برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای نور، میزگرد مذهبی، گفت‌وگوی تلفنی و پاسخ‌گویی به سؤالات، پخش مراسم مذهبی و احادیث را شامل می‌شود. این شبکه نسبت به همتای شیعه خود مخاطب‌محورتر است و در طول تمام برنامه‌ها پیام کوتاه و پیام‌های تلفنی بینندگان شبکه با نام و نام شهرشان روی صفحه حرکت می‌کنند و در نگاه اول تنها از طریق متن پیام‌ها و نام شهرهاست که می‌توان به ماهیت شبکه پی برد.

تأمین مالی

این شبکه نسبت به همتای شیعی خود با مشکلات کمتری برای تأمین بودجه روبه‌روست؛ چراکه تعداد کسانی که از این شبکه حمایت می‌کنند، بیشتر از حامیان شبکه‌های مشابه شیعی است؛ چنان‌که مانند آن به برگزاری هفته همیاری و اعلام شماره‌حساب برای واریزکردن پول توسط بینندگان خود، نیاز ندارد.

تولید برنامه‌ها

بیشتر برنامه‌های این شبکه در ایران تولید می‌شود و فضاهای شهری که در تصاویر می‌بینیم، همگی متعلق به ایران است. به نظر می‌آید، این شبکه در نقاط مختلف ایران صاحب استودیوست و از این طریق به تولید و پخش برنامه‌های متنوع می‌پردازد. این شبکه در مقاطعی به مسائل حساسی پرداخته است که جز تأکید بر اختلافات شیعه و سنی نام دیگری برای آن نمی‌توان یافت. میزگردها و برنامه‌ها و برخی اعمال ویژه فرقه‌های خاصی از اهل تسنن از این دسته هستند که بر طبل اختلاف می‌کوبند.

کیفیت برنامه‌ها

در جایگاه یک شبکه ماهواره‌ای که مخاطبان خاص دارد و عمر چندانی ندارد، برنامه‌های این شبکه از کیفیت خوبی برخوردارند. دکورهای گرافیکی، استودیوهای ضبط و پخش برنامه، آهنگ‌ها و کلیپ‌های مذهبی این شبکه، کیفیت خوبی دارند و نشان‌دهنده سفارش آنها به سازندگان حرفه‌ای است.

مسابقه رسانه‌ای

شبکه ماهواره‌ای نور تا حد زیادی در جذب مخاطب موفق بوده است. مجموعه عواملی چون تازگی‌داشتن این شبکه، نبود کانال‌های مشابه در سطح جهانی برای پیروان فارسی‌زبان مذهب تسنن، نزدیکی آن به فضای ایران، محتوای برنامه‌های آن و طرح مباحث حساس، دست‌به‌دست هم داده است تا این شبکه ماهواره‌ا‌‌‌‌‌ی همیشه مشتریان ثابت خود را داشته باشد؛ با وجود این، تلاش برای جذب مخاطب بیشتر، همواره در دستور کار این شبکه‌ها وجود دارد.

جای خالی بزرگان

گرایش به شبکه‌های مذهبی ماهواره‌ای از سوی مردم، امری بدیهی است؛ چراکه بخشی از نیاز مردم را که وظیفه برطرف‌ساختن آن به عهده رسانه است، برطرف می‌سازند. سر برآوردن شبکه‌های ماهواره‌ای در اقصی نقاط جهان، با هزینه‌های شخصی و بودجه‌های نامعلوم، زنگ خطر را برای رسانه ملی و علمای دینی به صدا درمی‌آورد که خلأ چنین ابزارهایی برای تبلیغ اسلام را حس کنند تا مردم مذهبی و علاقه‌مند، آگاهی دینی مورد نیاز خود را از طریق شبکه‌هایی که درگیر افراط و تفریط‌اند برطرف نسازند.

تجمیع و بهینه‌سازی بودجه‌هایی که از کانال‌های دولتی برای ترویج اسلام و ایجاد وحدت بین مسلمانان تخصیص می‌یابد، می‌تواند، به ایجاد یک شبکه جهانی بینجامد که به دور از حساسیت‌های مذهبی و با هدف رفع اختلافات و تنش‌ها، مسلمانان کل جهان را زیر پوشش قرار دهد و جایی برای تبلیغ مسائل تنش‌زای مسلمانان باقی نگذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما