نگاهی به بخش تعزیه در جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی

تعزیه، حاشیه یا متن

1 مهر 1388 ساعت 0:25

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-سنتی مردادماه سال جاری در تهران در قالب‌های نمایشی از جمله تعزیه، روحوضی، معركه‌گیری، نقالی و ... برگزار شد.


گروه هنر: محمدحسین ناصربخت، دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-سنتی در کنفرانس مطبوعاتی خود به این نکته اشاره کرد که ورود فن‌آوری‌های جدید ضمن کمک‌هایی که به تعزیه کرده، آسیب‌های را نیز با خود به همراه داشته است؛ برای نمونه میکروفونی که بازیگران تعزیه به دست می‌گیرند، سبب می‌شود، بسیاری از اشارات که جزو قراردادهای اصلی تعزیه هستند، حذف شوند.

وی همچنین ورود موسیقی امروز به تعزیه، برای ارضای مخاطب جدید را از جمله مسائل آسیب‌زننده به موسیقی اصیل تعزیه معرفی کرد.

در بخش تعزیه جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی، شش مجلس در شش روز متوالی در محوطه باز تئاتر شهر انجام شد.

مجلس «جنگ بربر» به کارگردانی یوسف شاه‌حسینی از تفرش، «عاشق شدن خسرو انوشیروان» به کارگردانی محمدعلی سیفی و مهدی دریایی از اراک،‌ «مجلس اسلام آوردن مالک اشتر نخعی» به کارگردانی احمد عزیزی از تهران، «سلیمان و بلقیس» به کارگردانی علاءالدین قاسمی از تهران، «عباس هندو» به کارگردانی حسن عنایت‌پور از سبزوار و «مجلس خاتم بخشیدن مولا علی (ع)» به کارگردانی محمدحسین سلجوقی‌نژاد از کرمان در این جشنواره اجرا شدند که این تعداد از میان بیست اثر راه یافته به این بخش را محمدحسین ناصربخت، ‌عظیم موسوی و داوود فتحعلی بیگی انتخاب کردند.
از دیگر برنامه‌های انجام‌شده در مورد تعزیه در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی-سنتی، تقدیر از رجبعلی معینیان (معین البکا)، هنرمند پیشکسوت تعزیه بود و نیز اجرای تعزیه توسط مظفر قربان‌نژاد كه از تعزیه‌گردانان و شهادت‌خوانان به‌نام كشور است.

همچنین در سمینار این جشنواره سه مقاله «طریق ابکاء و تعزیه» از داوود فتحعلی بیگی، «ناشناخته‌های تعزیه سیار اراک» از سمیرا دانیال پیغمبر و «معرفی و بررسی سه شیوه تعزیه سیار» از علی عزیزی ارائه شد.

این مقالات در کتاب جشنواره که انتشارات نمایش منتشر کرده نیز به چاپ رسیده است.

در این جشنواره برای نخستین بار نیز بخشی با عنوان «پاتوق کودک» راه‌اندازی شد که یکی از موارد آن اجرای تعزیه مجلس حرِ کودکان بود که در دو روز به روی صحنه رفت.

بنابر اعلام دبیر جشنواره، دبیرخانه در بخش تعزیه زنانه تنها یک پیشنهاد داشت که به دلیل نداشتن کیفیت مناسب حذف شد.

همچنین دفتر تعزیه ۹ و ۱۰ که درباره تعزیه‌های اراک است و محمد حسین ناصربخت آن را گردآوری کرده است نیز در حاشیه جشنواره چاپ و منتشر شد.


کد مطلب: 13275

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13275/تعزیه-حاشیه-یا-متن

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir