چلچراغ افروخته

1 اسفند 1388 ساعت 0:02

نمایشگاه پوستر «چلچراغ عاشورا: نمایشگاه سالانه هنر عاشورایی» از ۱۵ تا ۳۰ بهمن‌ماه در نگارخانه چلیپای حوزه هنری توسط دفتر هنرهای تجسمی پایداری و به اهتمام سیدحمید شریفی آل‏هاشم با آثاری از طراحان گرافیکِ نسل‏های دیروز و امروزِ حوزه هنری برگزار شد.


 این نمایشگاه، پس از «جشنواره ربع قرن کتاب دفاع مقدس: نمایشگاه طراحی روی جلد کتاب»، «نمایشگاه پوستر قیصر: بزرگداشت شاعر فرزانه انقلاب، زنده‏یاد دکتر قیصر امین‏پور»، «نمایشگاه پوسترهای تجربی: دانشجویان سیدحمید شریفی» و «بوی بهشت: نمایشگاه منتخب عکس‏های محمد بهمنی و مجید کلهر» پنجمین نمایشگاهی است که در نگارخانه چلیپا برگزار شده است و همچنان که از نامش برمی‌آید دربرگیرنده ۴۰ پوستر به نماد اربعین حسینی (ع) در این ایام بود.

در این نمایشگاه آثاری از مرتضی اسدی، الهه آقاجانلو، هادی جلدی، مهدی حاجی‏محمدی فریمانی، علی‏رضا حصارکی، یونس رجبی، مجید زارع، نجمه ستوده، سیدحمید شریفی آل‏هاشم، محمدصابر یوزباشی، منا قزلو، اعظم کاظم‏پور، میترا کیانا، روح‏الله گیتی‏نژاد، مسعود مقدم، نگین یغمایی و حسین یوزباشی نمایش داده شد.

سیدحمید شریفی آل‏هاشم در پی تبیین «هنر عاشواریی» برای هنرمندان و هنردوستان است و بر آن است تا آن را در جایگاهی که شایسته آن است، بنشاند. وی در بروشور نمایشگاه، هنر عاشورایی را این چنین تعریف می‏کند: «هنرهای تجسمی به ویژه نگاره‏های عاشورایی، جلوه‏ای دیگر از هنر است که در نسبت با عاشورا ظهور کرده است؛ به نظر می‏رسد شیوه روایت‏نگاری عاشورا سابقه طولانی داشته باشد.

نگاره‏های عاشورایی بخش مهمی از هنر متعهد را عیان می‏سازد که می‏تواند در دست‏یابی به زبان و بیان هنری و صورت و معنا، هنرمندانِ این عرصه را یاری رساند. آنچه درباره این هنر قدسی بیش از همه جلوه می‏کند، پیوند عمیق این آثار با فطرت انسان‏ها و تأثیر آنها بر جان آدمی است.» به عبارتی این نمایشگاه نمونه‏ای از «هنر عاشواریی»؛ البته در مقیاسی کوچک است.


کد مطلب: 13311

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13311/چلچراغ-افروخته

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir