نگاهی به سومین همایش تصویر عاشورا

ضرورت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری

1 فروردين 1389 ساعت 0:07

‌‌همایش «تصویر عاشورا» را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می‌کند. این همایش به نمایش فیلم‌های مستند، انیمیشن و داستانی با مضمون فرهنگ، نهضت و سوگواره‌ عاشورا و برپایی نشستِ تخصصی، اختصاص پیدا کرده که فعالیت خود را با هدف ارائه تصویری از عاشورا، اتفاقات این روز تاریخی، كلیتی از واقعه عاشورا، نهضت و سوگواره عاشورا پی می‌گیرد.


هانیه خاکپور: گزینش فیلم‌ها با محوریت واقعه عاشورا و نهضت سوگواری عاشوراست و یكی از دلایل اصلی برگزاری آن، ایجاد زمینه‌ای برای سینماگران و فیلمسازان در این حوزه و افزایش تولید آثار عاشورایی و مرتبط با قیام امام حسین(ع) است.

همایش «تصویر عاشورا» تاکنون در سه دوره برگزار شده که دوره نخست آن در سال ۱۳۸۶ برگزار شد. بر طبق نظر برگزارکنندگان آن، زمان برگزاری این همایش بر پایه سال قمری و پیش از شروع ماه محرم است.

دبیری سومین دوره از همایش را فرید فرخنده‌کیش برعهده داشت که دبیر دوره دومِ آن نیز بود. بر اساس اعلام دبیر همایش، ۱۴۹ اثر به دبیرخانه سومین همایش تصویر عاشورا رسید که از این میان، ۱۱۲ فیلم مستند، ۱۴ فیلم انیمیشن و ۲۳ فیلم کوتاه داستانی حضور داشتند.

هیئت انتخاب این همایش، اکبر حر، علی درخشی و نصیر معزی بودند و در نهایت ۲۳ اثر را برای نمایش در زمان برگزاری این همایش معرفی کردند که شامل ۱۴ فیلم مستند، ۵ فیلم کوتاه داستانی و ۴ فیلم انیمیشن بوده است. فیلم‌های بخش مسابقه سومین همایش تصویر عاشورا، به این شرح هستند:

بخش مسابقه فیلم‌های مستند

اشك آسمان (علی حسینی)،‌ امام‌زادگان عین‌علی و زین‌علی (عباس صالح‌مدرسه‌ای)، امامزاده زیدa (سام ارجمندی)، بوم روز دهم (سعادت‌علی سعید‌پور)، بوی سیب (مهدی اسدی)، به روایت شمر (ابوالفضل توكلی، سعیده ملامهدی)، تكمه‌داش (مجید فتحی)، خاك پای خورشید (وحید چاووش)، در حوالی حریم نور (حیدر رحیمی)،‌ دلباختگان پنهان (اكبر ناظمی)، رهروان راه (مجید انتظام‌زاده)، سیاه و سفید (حمیدرضا عطارزاده)،‌ صبحدم (پیام پارسا)، طوفان واژه‌ها (سیدمجتبی طباطبایی)، گزیاشی (سعید علائی)، گهواره (محمد اسلامی)، ماه بر بام (علیرضا جهانی‌فر)، معجون مقدس (رحمان حقیقی)، یك حس غریب (محمدحسین عابدی)، یك روز پس از دهمین روز (نرگس آبیار)، یك شب سرد زمستانی (جمشید مجددی)

بخش مسابقه فیلم‌های كوتاه داستانی

آق آت (غریب منوچهری)، رسم عاشقی (فرشید اخلاقی‌پور)، عروس نینوا (پناه‌برخدا رضایی)، عكس یار (شهران باقری، منصوره قدیری)، قربانی (پیمان مقدمی)، نذری (داور علائی)

بخش مسابقه فیلم‌های انیمیشن

ذوالجناح (رامین رهبر)، روشنایی (ساره شفیعی‌پور)، شقایق دختر خورشید (مریم یگانه)، ظهر روز دهم (رحیم كریم‌زاده)، عطش (حمیده جوادی)، نقشی بر زمان (جمال اسكویی)

در سومین همایش تصویر عاشورا، برای نخستین‌ بار فراخوان عمومی «حماسه محرم در دایره تصویر» اعلام شد كه بر اساس آن، مستندسازان، راش‌های خود را درباره آیین‌ها، مراسم و وقایع مختلف محرم برای دبیرخانه ارسال کردند که از میان ۵۳ فیلم رسیده،‌ ۱۰ اثر را مرکز برای پشتیبانی مالی
معرفی کرد.

دبیر سومین همایش تصویر عاشورا، هدف این کار را تولید فیلم‌هایی خلاقانه با نگاه نو به فرهنگ عاشورایی عنوان کرد.

این آثار عبارت‌اند از:
رسم عاشقی همینه (الله‌كرم رضایی‌زاده)، قافله عشق (امیر جوزدانی)، نقل نخل (علی‌محمد ناصر بافقی)، تصحیح پرده‌خوانی، ترمیم پرده‌ها (الهام حسامی)، نیستــــان در آتش (زهرا سلیمــــی)، حضرت زینبh(مهناز ركنی)، من ابوالفضلیم (سعید امینی‌مهر)، بحر‌ طویل حسینی (جمشید رئوفی‌بروجنی)، آتش و گل (رضا طاهری) و عاشورا در ماسوله (حسین مكرمی).
به این ۱۰ طرح، کمک‌هزینه تولید پنج میلیون تومانی اهدا شد.
برگزیدگان سومین دوره همایش بدین شرح اعلام شدند:
بهترین پژوهشگر: بنفشه خانزاده برای فیلم «محرم در کاشان»
بهترین فیلم مستند: فیلم «پیرغلام»، اثر سعید حران‌اف
بهترین فیلم داستانی: فیلم «زیارت»، اثر محمود غفاری
بهترین پویانمایی: «نماز باران» اثر محمد امین همدانی
بهترین تهیه‌کننده: حامد اکبری برای فیلم مستند «چارپایه»
جایزه ویژه هیئت داوران نیز به محمد تقی‌زاده، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «ایل عزاسی» اهدا شد.
بر اساس اعلام دبیر همایش، ۸۵ درصد آثارِ رسیده به دبیرخانه سومین همایش تصویر عاشورا با هزینه شخصی و خصوصی ساخته شده است. وی به سرمایه‌‌گذاری مرکز سینمای مستند و تجربی در حوزه سینمای عاشورایی اشاره کرد و آن را گام اولیه خوبی در این راه برشمرد؛ همچنین فرخنده‌کیش اعلام کرد: «هشتاد درصد تولیدات این حوزه، مستند است و بقیه انیمیشن و داستانی است و تغییر در این نسبت، نیازمند پشتیبانی و حمایت دولتی است.»

وی به قصد این مرکز برای ساخت انیمیشن «یاران عاشورا» با هدف معرفی یاران ناشناخته امام حسین(ع) در واقعه کربلا اشاره کرد و از درنظرنگرفته‌شدن بودجه برای ساخت آن، ابراز نارضایتی کرد.
در این دوره نشست‌های تخصصی-کارشناسی که در دوره‌های گذشته برگزار می‌شد، حذف و به جای آن، آثار برجسته در این حوزه در قالب «گنجینه» به نمایش گذاشته شد، با این هدف که این برنامه می‌تواند، برای علاقه‌مندان، کارگاه عملی مناسبی باشد.

فیلم‌های: نخل (ابراهیم فروزش)، اربعین (ناصر تقوایی)، شبیه‌خوانی (بهمن کیارستمی)، شام (محمدرضا اصلانی - از مجموعه منطق‌الطیر)، نخل عزا (دکتر احمد ضابطی‌جهرمی)، رقص علم (عبدالرحمن شلیلیان) و مشهد اردهال (ناصر تقوایی) از این جمله بودند.


کد مطلب: 13472

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13472/ضرورت-برنامه-ریزی-سرمایه-گذاری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir