تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۲۰
۰
کد مطلب : ۱۳۵۸۱

مراسم عزاداری امام حسین(ع) در قلب اندونزی

گفت‌وگو با سیری‌سیتی، دانشجوی اندونزیایی
مراسم عزاداری امام حسین(ع) در قلب اندونزی
گروه جامعه: وی در مورد برگزاری مراسم می‌گوید: «در این مراسم زیارت عاشورا خوانده می‌شود؛ سپس روضه می‌خوانند و مقتل‌خوانی هم به شکل ثابت، همیشه در مراسم وجود دارد؛ اما جالب است بدانید، هنوز یک مراسم قدیمی از سال‌های دور مورد توجه مردم اندونزی است و این مراسم هر سال در ایام محرم به یاد امام حسین(ع)برگزار می‌شود؛ البته در غرب اندونزی.»

می‌پرسم چه مراسمی؟ که ادامه می‌دهد: «نقل است، زمانی که کشور انگلیس، اندونزی را استعمار کرد، مرد شیعه‌ای به منطقه اَجه در غرب اندونزی می‌رسد. وی از آنجایی که به امام حسین(ع)به طور ویژه علاقه دارد، به معرفی ایشان می‌پردازد. از آن زمان یادآوری عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع)رایج می‌شود و هر سال مراسمی ویژه در این مورد برگزار می‌شود.»

سیری‌سیتی با اشاره به این مراسم آیینی می‌گوید: «مردم اهل سنت در این منطقه عقیده دارند، وقتی امام حسین(ع)شهید شد، پرنده‌ای به نام «بوراب» سر امام حسین(ع)را به سمت آسمان‌ها بُرد تا پیش خدا بماند. لشگری که بسیار امام(ع)را دوست داشت، می‌خواست، همراه سر امام حسین(ع)برود؛ اما پرنده سر امام حسین(ع)را بر زمین گذاشت تا یاد امام حسین(ع)در زمین بماند. از آن سال به بعد مردم هر سال مراسم عزاداری امام حسین(ع)را باشکوه برگزار می‌کنند.»

در اندونزی چه نذرهایی رایج است؟ سیری‌سیتی می‌گوید: «در این کشور حتی اهل تسنن هم نذری می‌دهند؛ اما یگانه داستان آنها از امام حسین(ع)همان قصه بوراب است؛ به هر حال آنها هم نذری می‌دهند؛ ولی شیعیان، عزاداری‌های متفاوتی دارند و از ترویج خرافه‌ها و مسائل حاشیه‌ای پرهیز می‌کنند. نذری‌ها هم در اینجا شربت و انواع غذاهای گرم است.»

می‌پرسم، چه نگاهی به مسئله عاشورا و عزاداری سیدالشهدا(ع)دارد که می‌گوید: «من پس از آشنایی با واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع)شیعه شدم. هرچند که محبت سیدالشهدا(ع)شیعه و سنی ندارد و همه قلب‌ها به یاد امام حسین(ع)در هر جای دنیا می‌تپد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما