خبر و گزارش

1 خرداد 1389 ساعت 0:02

احمدرضا درویش كارگردان «روز رستاخیز» اعلام کرد، كار این مجموعه طی شش ماه آینده به پایان می‌رسد. فیلم سینمایی «روز رستاخیز» روایت سینمایی از حوادث عاشورا به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش است.


نگاهی به اتفاقات هنری عاشورایی

بیش از ۶۰ درصد از فیلمبرداری این فیلم در اطراف شهرستان بم و مابقی آن در شهداد، اصفهان، تهران، شاهرود، مکه، کوفه، دمشق و بخشی از شهرهای مدینه، بصره و نیز دشت کربلا ضبط می‌شود.

کارگردان فیلم سینمایی «قیامت» که به قیام عاشورا و زندگی فردی و اجتماعی امام حسین(ع)می‌پردازد، این فیلم را نیازمند حمایت مالی و معنوی دولت دانست.
نادر طریقت در این باره گفت: «فیلمنامه سینمایی «قیامت» را هستی طریقت با تحقیق و پژوهش از ۵۶ کتاب با محوریت زندگی فردی و اجتماعی امام حسین(ع)نوشته و درباره ۴۰ سال پایانی زندگی این امامِ بزرگوار است.»

وی افزود: «این اثر، روایتی تاریخی از عاشورا و تاسوعاست و در صورت تولید، جزو آثار ماندگار در تاریخ سینمای ایران می شود؛ اما متأسفانه مسئولان سینمایی برای تولید «قیامت» به هیچ وجه از ما حمایت نکردند و با توجه به وضعیتی که در روند تولید این دسته از آثار حاکم است، بدون حمایت دولت ساخت «قیامت» امکانپذیر نیست.»

«مرصعخوان خورشید» عنوان مستندی تلویزیونی درباره استاد سلیم مؤذنزاده اردبیلی، مداح و مرصعخوان برجسته ایرانی است.

این برنامه تلویزیونی در ۲ قسمت تهیه شده که قسمت نخست آن به معرفی زندگی فرهنگی استاد مؤذن‌زاده و قسمت دوم آن به بررسی فرهنگ عزاداری حسینی در شهر اردبیل می‌پردازد.

مرصع‌خوان خورشید در قسمت نخست با بهره‌گیری از شماری کارشناسان مذهبی، مداحان، شاعران و موسیقیدانان ایرانی و غیر ایرانی به معرفی استاد مؤذنزاده و ویژگی‌های مداحی و مرصع‌خوانی ایشان می‌پردازد.

در این برنامه گوشههایی از برنامههای مرصع‌خوانی و نوحه‌خوانی استاد مؤذن‌زاده در داخل و خارج از کشور نمایش داده می‌شود.

فیلمنامه مستند «کربلا از سال ۶۱ هجری تا کنون» که به موقعیت جغرافیایی و تحولات تاریخی این شهر در گذر زمان می‌پردازد، در دست نگارش است.

داریوش یاری، کارگردان این اثر گفت: «بررسی تاریخ این شهر از زمانی که یک مشت خاک بود تا زمانی که واقعه عاشورا در آن اتفاق افتاد و بقعه امام حسین(ع)در آنجا بنا و ویران شد، ورود علویان به آنجا و ... همچنین همه مراحل ساختمانی و شیوههای معماری آن مورد نظر خواهد بود.»

وی افزود: «بخش‌هایی از کار به صورت پویانمایی تولید می‌شود. بخشی درباره معرفی فضا و موقعیت مقام‌ها و اماکن شهر و بخشی هم بازسازی واقعه کربلاست که در ایران انجام می‌شود؛ ولی بخش عمده فیلمبرداری در شهر کربلا خواهد بود.»

مستند حضرت زینب(س)به كارگردانی مهناز ركنی در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید میشود. ساخت این مستند در مرحله تحقیقات است. در مستند حضرت زینب(س)زندگی ایشان در وقایع عاشورا و حضور در شام و نقش پیامرسانی آن حضرت از آن واقعه بررسی می‌شود.

تصویربرداری مستند كوتاه «قافله عشق» به كارگردانی امیر جوزدانی به پایان رسید و این اثر برای نمایش آماده شد. این كار به صورت راش به مركز گسترش سینمای مستند و تجربی عرضه و در همایش تصویر عاشورا به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد.
در این فیلم ۱۵ دقیقه‌ای مردی در اصفهان نشان داده می‌شود كه روز هشتم عاشورا، كاروان عزاداری به راه می‌اندازد. شخصیت آن مرد در فیلم بررسی می‌شود.

تصویربرداری مجموعه مستند «اهل سوگ» به كارگردانی داریوش یاری به پایان رسید. این مجموعه مستند كه در ۱۳ قسمت تهیه شده، آیین‌های عزاداری ایران را به نمایش می‌كشد و كاركردهای اجتماعی و فرهنگی آیین‌های عزاداری محرم در ایران و پیشینه آنها را بررسی می‌كند. این برنامه همچنین از ۲ بخش، یکی آیین‌های دهه اول محرم و دیگری گفت‌وگو با كارشناسان درباره این آیین‌ها تشكیل شده است.

مجموعه «اهل سوگ» اولین مستند تولیدی در شبكه مستند است كه قرار است، در ایام محرم روی آنتن این شبكه برود.

در ادامه حضور موفق فیلم مستند «یك روز پس از دهمین روز» در جشنوارههای بینالمللی «اسماعیلیه» مصر و «آزا»ی یونان، این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در جشنواره فیلم «اسپریت» به نمایش درآمد. فیلم مستند «یک روز پس از دهمین روز» به كارگردانی نرگس آبیار به مراسم بسیار خاص عزاداری در بخش زارچ شهرستان یزد می‌پردازد که برای سوگواری امام حسین(ع)برگزار می‌شود.

در این فیلم زندگی پیرمردی روایت میشود که یک شتر را تیمارداری میکند تا آن را برای ایفای نقش شتر اسرای شام آماده کند و در نهایت نیز روز عاشورا آن را قربانی می‌کند.
این فیلم به عنوان بهترین فیلم مستند دومین همایش «تصویر عاشورا» انتخاب شد و در جشنواره فیلم آسیاپاسیفیك لسآنجلس نامزد دریافت جایزه شد.

نگاهی به اخبار سفر به عتبات عالیات در ماه گذشته

فرماندارِ مهران در حالی از آغاز تردد زائران عتبات عالیات به صورت انفرادی در مرز بین‌المللی مهران خبر داد که مسئولان سازمان حج و زیارت از همه‌جا بی‌خبر بودند. این مسئولان می‌گویند، هنوز مصوبه دولت مبنی بر مجازدانستن فرستادن انفرادی زائران از مرز مهران به این سازمان ابلاغ نشده است.

مدیر کل حج و زیارت خوزستان گفت: «در صورت موافقت و همکاری طرف عراقی فرستادن زائران عتبات عالیات از طریق مسیر دریایی خرمشهر-بصره انجام میشود.»

استاندار خوزستان با اعلام اینکه مرز چذابه برای انتقال زائران عتبات افتتاح می‌شود، وعده داد، در مرحله نخست، روزانه ۵۰۰ نفر از طریق مرز چذابه به عتبات عالیات می‌روند که این رقم تا پایان سال ۹۰ به ۱۵۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند.

ستار هدایت‌خواه، نماینده مجلس با اشاره به اینکه مهمترین مشکلات زائران ایرانی در مرزهای عراق صورت می‌گیرد، گفت: «مشکلات زائران ایرانی در عتبات عالیات را هیئت فرستاده‌شده مجلس به عراق، بررسی و برای رفع آنها با مسئولان مربوط رایزنی می‌کند.»

علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه این سازمان درصدد افزایش تعداد زائران عتبات عالیات است، گفت: «بر اساس توافقنامه میان ایران و عراق، ایران میتواند ماهانه ۵ هزار زائر به عتبات عالیات بفرستد؛ ولی به دلیل نامناسب بودن اماکن اقامتی و رفاهی زائران، این میزان تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.»

وی گفت: «ایران در صورت بهبود تسهیلات رفاهی و اقامتی در شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا به افزایش تعداد زائران عتبات عالیات اقدام می‌کند.»

معاون عتبات عالیات مركز پزشكی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از سمپاشیِ بیش از ۲۲۰ مركز اقامتی زائران ایرانی در عتبات عالیات خبر داد.


کد مطلب: 13685

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13685/خبر-گزارش

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir