کتابخانه سلیمانیه درّی بر ساحل دریا

1 تير 1389 ساعت 0:11

فکر جست‌وجو در دل یکی از عظیم‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام که بیشترین نسخ خطی جهان را در دل خود جای داده و دریافتن این نکته که آیا در اینجا، در تمدن کهن اسلامی این سرزمین باستانی و در این مجموعه علمی، فرهنگی و تاریخی که عثمانیان فراهم کرده‌اند


 می‌توان اثری و نشانی از حسین(ع)و عاشورایش یافت، مرا واداشت که به عنوان اولین برنامه از سفر به استانبول، دل به کوچه‌ پس‌کوچه‌های تاریخی استانبول بزنم و خودم را به مجموعه عظیم سلیمانیه و کتابخانه سلیمانیه برسانم که در سال ۱۱۶۵ قمری سلطان محمود اول آن را احداث کرده است.

هم‌اکنون کتابخانه سلیمانیه استانبول بیش از ۸۰ هزار نسخه خطی را در دل خود جای داده است. از این مجموعه شگفت، ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار نسخه به عربی، ۲۰ هزار نسخه به ترکی و ۱۰ هزار نسخه به فارسی است.

فرصت اندک بود و خستگی راه طولانی و سفر ۴۰ ساعته نتوانست مانع کارم شود؛ نشستی نیم‌ساعته با معاون مدیر کتابخانه و سپس استفاده از امکانات مناسب کتابخانه برای جست‌وجوی اثری درباره امام حسینaو عاشورا.

با توجه به کمی وقت و محدودیت‌های خاص در بررسی نسخ خطی، فقط به جست‌وجوی عبارات «کربلا» و «امام حسینa» در عناوین نسخ اکتفا شد. بدین ترتیب ۲۵ نتیجه مربوط به عبارت کربلا (از برخی عناوین چند نسخه موجود بود که با حذف آنها، نتیجه ۱۴ عنوان می‌شود) و هشت نتیجه، مربوط به عبارت امام حسینaبه دست آمد؛ البته شک نیست که آثار نویسندگان و شعرای دوران عثمانی که درباره امام حسینaدست به قلم برده یا طبع آزمایی کرده‌اند، بسیار بیش از اینهاست؛ چنان‌که انتشارات کوثر استانبول اثری شامل معرفی شاعران مرثیه‌سرای عثمانی و نمونه اشعار آنان و اثری دیگر دربرگیرنده نمونه‌هایی از مشهورترین اشعار مرثیه در میان مردم به همراه معرفی شاعران آن، منتشر کرده است.


کد مطلب: 13882

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13882/کتابخانه-سلیمانیه-در-ی-ساحل-دریا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir