اقلاً یزید نباشیم

گفت‌وگو با مسئول بخش ترکی شبکه شیعی زهرا تی‌وی

1 تير 1389 ساعت 0:12

جواد گؤک، شیعه، اهل ترکیه و متولد ۱۳۴۹ شمسی است. او ۱۰ سال در مدرسه حجتیه قم درس حوزه خوانده است. جواد گؤک بیشتر با طلاب عراقی نشست و برخاست داشته و به همین دلیل به جز ترکی یعنی زبان مادری‌اش، به فارسی و عربی نیز تسلط خوبی دارد.


جواد گؤک پس از بازگشت به کشور خود در استانبول ساکن شده و با توجه به علاقه‌اش به امور رسانه‌ای، با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌ها، نمایندگی ۲ شبکه ماهواره‌ای اسلامی زهراتی‌وی و الفرات را به عهده گرفته است.

گؤک مغازه بزرگی را در یکی از محلات شیعه‌نشین استانبول اجاره کرده و نمای داخلی آن را به طور کلی تغییر داده و آن را به استودیو تبدیل کرده است. او از بسیاری از مردم گلایه داشت؛ اما همه حرف‌هایش را به حساب درد دل گذاشت. او عاشق اهل ‌بیت(ع)است و همه هم و غمش این است که آنچه از دستش برمی‌آید، برای اهل ‌بیت(ع)انجام دهد.


درباره فعالیت‌هایتان کمی توضیح دهید.
من نماینده شبکه زهرا‌تی‌وی و مسئول بخش ترکی این شبکه هستم. این شبکه ۲ سال پیش توسط تعدادی از مقلدین یکی از مراجع راه‌اندازی شده است. زبان اصلی شبکه، عربی است؛ اما روزانه چهار ساعت -۲ ساعت صبح و ۲ ساعت بعد از ظهر- برنامه به ترکی پخش می‌کند که من مسئول تأمین این برنامه‌ها هستم؛ همین‌طور به عنوان گزارشگر شبکه الفرات نیز فعالیت می‌کنم.

در مورد سیاست‌های شبکه زهرا‌تی‌وی توضیح دهید.
سیاست شبکه زهرا‌تی‌وی نشان‌دادن چهره واقعی اهل‌ بیت(ع)به مخاطبان بدون هیچ‌گونه وابستگی سیاسی است. موضوعات این شبکه همگی در مورد اهل بیت(ع)است و هرکدام از علما که حرفی برای گفتن داشته باشند، دعوت می‌شوند و ما با آنها گفت‌وگو می‌کنیم. بخش دیگر برنامه‌هایمان هم پخش مرثیه و مداحی اهل‌ بیت(ع)است. در مورد تبری هم به هیچ‌ وجه باج نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم به دور از سیاست، مواضع معصومین(ع)را طرح کنیم. اصولاً می‌خواهیم معارف عصومین(ع)را به مردم برسانیم.

برنامه‌ها معمولاً با قرآن شروع می‌شود. بعد سخنرانی و میزگرد ۴۰ یا ۵۰ دقیقه‌ای و بعد هم دعا و کلیپ‌های عربی و ترکی و فارسی. از خانم‌ها هم کسانی هستند، که صحبت می‌کنند. از حرم مطهر ائمه(ع)هم برنامه‌هایی پخش می‌کنیم. گاهی انتقاد می‌کنند، چرا از سیاست صحبت نمی‌کنید. می‌گوییم، همه شبکه‌ها درباره سیاست صحبت می‌کنند؛ ولی برنامه‌هایی مانند برنامه‌های ما ندارند؛ مثلاً کسی می‌گفت: «وقتی نمی‌‌توانیم مانند امیرالمؤمنین(ع)باشیم، چرا این‌قدر از امیرالمؤمنین(ع)صحبت می‌کنید؟» گفتم: «به دلیل اینکه معاویه نشویم، از امیرالمؤمنین(ع)صحبت می‌کنیم. نمی‌توانیم امام حسین(ع)باشیم، اقلاً یزید نباشیم.» اصولاً هدف ما این نیست که مردم را شیعه کنیم. می‌خواهیم اهل‌ بیت(ع)را معرفی کنیم.

مخاطبان شما چه کسانی هستند و در مورد میزان تأثیر این شبکه روی مخاطبان توضیح دهید.
متأسفانه به زبان ترکی فقط شبکه زهرا‌تی‌وی است که درباره اهل‌ بیت(ع)فعالیت می‌کند. ما در بعضی مواقع که پخش زنده داریم، از سوئد تا بحرین و از اسپانیا تا روسیه و آذربایجان مخاطب داریم؛ اما تأثیر اصلی و در حقیقت مخاطبان اصلی‌مان در ترکیه و به‌ویژه آذربایجان هستند. از آنجا هم برنامه‌هایی برای ما ارسال می‌شود که پخش می‌کنیم. از سوی هیچ مرکز و نهاد خاصی حمایت نشده‌ایم و خلاصه به قول شما بسیجی‌وار کار را شروع کرده‌ایم؛ البته زمان‌هایی که پخش زنده داشته‌ایم، مردم از کشورهای مختلف تماس می‌گرفتند و کمک مالی می‌کردند؛ اما وقتی پخش زنده نداشته باشیم، قاعدتاً ارتباطمان هم با مردم کمتر می‌شود.

من ۲ سال است که این تلویزیون را راه‌اندازی کرده‌ام. اگر ۲۰۰ سال زندگی می‌کردم، نمی‌توانستم به اندازه این ۲ سال تبلیغ کنم. کجا امکان داشت که به اسپانیا بروم و با یک نفر بنشینم و صحبت کنم؟ یک بنده‌ خدا از اهالی جمهوری آذربایجان می‌گفت: «مادر من پیر و فلج است. شما هر روز یک عالم پیش او می‌آورید.»

یک مثال دیگر در مورد تأثیر شبکه بزنم. کسی هست به نام پروفسور دکتر حیدر باش که رئیس یکی از احزاب است. یک روز دیدم، در تلویزیون عین صحبت‌هایی که ما از شبکه زهرا‌تی‌وی پخش می‌کنیم، به زبان می‌آورد. می‌گفت: «من از روح علی ابن ابی‌طالب(ع)معذرت می‌خواهم که به ایشان می‌گفتم مشرک.» دیدم آیه‌هایی را که می‌آورد، دقیقاً آیه‌هایی بود که ما در شبکه می‌گفتیم. الآن یک کتاب به اسم حضرت علی(ع)و یک کتاب هم به اسم حضرت زهرا(س)نوشته و منتشر کرده است؛ همچنین می‌گفت، من از شیعیان هم معذرت می‌خواهم.

الآن شیعیان در شهرهای مختلف ترکیه پراکنده‌اند و در برخی شهرها فقط چند خانواده شیعی هست. یگانه راه ارتباطی‌شان همین شبکه است. در آذربایجان دیدم، در بعضی روستاها فقط یک ماهواره هست و همه جمع می‌شوند و آنجا این شبکه را تماشا می‌کنند؛ ولی خلاصه‌اش را بگویم، الجزیره مال قطر است؛ یک کشور کوچک. ببینید چقدر تآثیر دارد. حالا مدام رساله ترجمه و چاپ می‌کنند و همه رساله‌ها هم مثل هم است. این هم لازم است، قبول دارم؛ اما مردم این درد را هم دارند؛ یعنی نجات‌یافتن اینها مهم‌تر از ترجمه رساله به ترکی است.

دو، سه ماه پیش یک کنفرانس در اینجا برگزار شد و ۲۵۰ هزار دلار در یک روز هزینه شد. من با این پول می‌توانم، یک سال اجاره ماهواره ترک‌ست را بدهم؛ یعنی یک سال می‌توانستیم حرف همه علما را به مردم برسانیم؛ اما این‌گونه کنفرانس‌ها تشریفاتی است و نتیجه خاصی ندارد. ما اینجا داریم هر روز به همه دنیا برنامه پخش می‌کنیم؛ ولی تا به حال نتوانسته‌ام، به کسی این حرف را بگویم.

من نباشم، کسی دیگر. باید یک شبکه در ترک‌ست باشد. این کار بعد از انقلاب اسلامی می‌تواند بهترین خدمت به مردم شیعه باشد. فقط یک سال یک نفر اجاره ترک‌ست را بدهد و بقیه مخارج آن را من به عهده می‌گیرم؛ یعنی ماهی ۲۵ هزار دلار. الفرات اینجا را راه‌اندازی کرد و هزینه یک سال را هم داد و دیگر نتوانست کمکی کند؛ با همه این تفاصیل، هیچ شکایتی از کسی ندارم و هرچه در توان دارم، به تنهایی انجام می‌دهم.

یکی از گروه‌هایی که نسبت به آنها اهمال و بی‌توجهی شده، علویان هستند. ما دنبال شیعه‌کردن سنی‌ها نیستیم. تأثیر کلام ما روی علوی‌ها بیشتر است. چون آنها در اصل شیعه هستند. نمی‌خواهیم آنها را به عنوان سرباز فلان کشور طرح کنیم. می‌خواهیم امام زمان(عج)و حضرت علی(ع)را به آنها معرفی کنیم. هرچه باشد، شیعه جهان‌بینی‌ای دارد.

در مورد برنامه‌هایی که تولید و پخش می‌کنید، صحبت کنید.
درِ اینجا به روی همه باز است؛ به شرطی که موالی اهل‌ بیت(ع)باشند. الحمدلله با همه گروه‌ها رابطه‌مان خوب است. برنامه‌هایی که در ترکیه درباره اهل ‌بیت(ع)برگزار می‌شود، ضبط و پخش می‌کنیم. در میزگردهایی که داریم، از همه علمای ترکیه دعوت و برنامه تولید کرده‌ایم. از علمای عرب‌زبان هم دعوت کرده‌ایم.

برنامه‌هایی برای معرفی حرم‌های امامان(ع)داشته‌ایم. مایلم به ایران بیایم و از حرم امام رضا(ع)و حضرت معصومهhبرنامه تهیه کنم. عاشورای ترکیه در هالکالی را هم هر سال به صورت مستقیم پخش می‌کنیم. الحمدلله در ترکیه آزادی هست و کسی نمی‌گوید از کجا فیلم می‌گیرید یا برای چه کسی فیلمبرداری می‌کنید.

با رئیس سازمان کنفرانس اسلامی و برخی وزرا مصاحبه داشته‌ایم. گفت‌وگو با آذری‌های ایران را در برنامه دارم. از مداحان هم با سیدحسین موسوی شربیانی به عنوان اولین مداح در شبکه، ۴۰ ساعت برنامه‌ مداحی ضبط کرده‌ایم. از بعضی مداحان آذربایجان هم برنامه تهیه کرده‌ایم. از مجالس ایران هم مجلس آقایان حاج جواد رسولی و سلیم مؤذن‌زاده و حاج محمدباقر منصوری را پخش کرده‌ایم. جلسات مرثیه‌خوانی و عزاداری‌های ترک‌زبانان قم را که هر سال در دهه سوم محرم برگزار می‌شود، پخش کرده‌ایم که از نظر حرفه‌ای هم در سطح بالایی تهیه می‌شوند. خلاصه هرکس برنامه برای ما فرستاده، اگر مناسب بوده، پخش کرده‌ایم.


کد مطلب: 13883

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/13883/اقلا-یزید-نباشیم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir