تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ تير ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۳۸۹۷

انتقال فرهنگ زیارت باید با استفاده از همه رسانه‌ها باشد

انتقال فرهنگ زیارت باید با استفاده از همه رسانه‌ها باشد
از سال ۱۳۳۵ در حوزه علمیه زنجان به تحصیل علوم مقدماتی (صرف و نحو و منطق) پرداخت؛ سپس در سال ۱۳۳۷ به حوزه علمیه قم وارد شد.
او در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران است. دکتر یثربی ریاست پژوهشكده حكمت و دین‌پژوهی، مدیریت گروه فلسفه دانشگاه تبریز، ریاست دانشكده الهیات دانشگاه تربیت معلم تبریز و ریاست دانشگاه كردستان سنندج را در پرونده کاری خود دارد.

در ادامه سلسله‌نشست‌هایی که با کارشناسان مذهبی داشتیم، به سراغ دکتر یحیی یثربی رفتیم تا نظریات او را درباره کم و کیف تولید محتوای فرهنگی در سفرهای زیارتی و بالابردن معرفت زیارت جویا شویم.

دکتر یثربی، نویسنده و پژوهشگر اسلامی و استاد دانشگاه، انتقاداتی را نسبت به کم و کیف تولید محتوای فرهنگی در سفر‌های زیارتی و بالابردن سطع معرفت در زائران عنوان کرد.

دکتر یثربی مدیریت فرهنگی سفر به عتبات عالیات را ضعیف دانست و گفت:‌ «مدیریت فرهنگی برای سفرهای زیارتی مانند مدیریت فرهنگی در عرصه‌های دیگر ضعیف عمل می‌کند.»

او این سوال را طرح کرد که چرا ما با این همه مبانی استواری که داریم، حرف تازه‌ای برای گفتن نداریم؟ «سخنرانی‌های پنج سال پیش عالمان را برای چندمین بار استفاده می‌کنند و این فقط به علت ضعف مدیریت است.»

او با ابراز شگفتی از اینکه همچنان در فرهنگ مذهبی ما از رسانه‌های شفاهی مانند راوی و روحانی استفاده می‌شود و جایی برای رسانه‌های نوین وجود ندارد، گفت: «الآن دوران بی‌سوادی نیست که برای ۴۰ نفر، یکی را بگذاریم تا حرف بزند و اطلاع‌رسانی کند و فقط بحث شفاهی داشته باشد.»

یثربی ادامه داد، باید از امکانات رسانه‌ای مانند تلویزیون و روزنامه و کتاب استفاده کرد و به گونه‌ای محتوای فرهنگ زیارت را تولید کنیم که برای مخاطب جذاب باشد.
او به کاربرد رسانه‌های نوین هم اشاره کرد و گفت: «‌مثلاً می‌توانیم همه صحنه‌های زیارت را در قالب یک سی دی در اختیار زائران بگذاریم و به آنها آگاهی‌‌های جامعی بدهیم.»

او در ادامه تأکید کرد که نباید محصولات آموزشی و اطلاع‌رسانی فقط به جنبه ظاهری مناسک آیینی بپردازد و متولیان فرهنگی باید به یاد داشته باشند: «دور حرم گشتن که پیچیده نیست؛ معرفت را بالا بردن مهم است.»

دکتر یثربی با اشاره‌ به سفر حج خود گفت:‌ «در این سفر زیارتی به نظر من می‌رسید که مردم بسیارکم حال و هوای زیارت دارند یا بهتر است بگویم، حال و هوای زیارتشان بسیار کوتاه است و سریع از حال و هوای زیارت خارج می‌شوند و به مباحث حاشیه‌ای مانند خرید سوغاتی و... می‌افتند و وقتی هم دور هم جمع می‌شوند، بیشتر از قیمت اجناس با هم حرف می‌زنند؛ نه مقوله زیارت.»

دکتر یثربی اضافه کرد: «ما فقط آداب و رسوم زیارت را بلدیم و در عمل به عمق آن وارد نمی‌شویم. فقط بلدیم روضه‌خوانی و مداحی داشته باشیم و انگار آنچه ائمه(ع)انجام داده‌اند، اصلاً به ما مربوط نمی‌شود.»

او در ادامه گفت: «آیین‌های ظاهری را همه می‌توانند انجام دهند. مسئله مهم مفاهیم مرتبط با ائمه(ع)است و درک فلسفه عملکرد آنها.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «ما باید موقعیت زمان خود را درک کنیم. پیش‌تر به دلیل جبر زمانه عده‌ای در گوشه‌ای جمع می‌شدند، درها را می‌بستند و بر مظلومیت امام حسین(ع)و خودشان گریه می‌کردند؛ اما امروز ما در زمانی هستیم که صدایمان در دنیا منعکس می‌شود و باید با بصیرت و بینش مقام ائمه(ع)را تکریم کنیم.»

او افزود:‌ «مسلمانان در زیارتگاه‌ها با هم تعامل گسترده‌ای خواهند داشت و ضروری است که زائران آگاه و آشنا به ظاهر و باطن زیارت باشند تا شأن خودشان هم حفظ شود.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما