گزيده‌ای از سخنراني امام موسی صدر در ظهر عاشورا

1 مهر 1389 ساعت 0:00

مستضعفين مي‌بينند ستم از درون خودشان پا گرفته است. غصب و استبداد و استعمار و استثمار و استحمار از درون خودشان است. در اين هنگام، نبردي ديگر آغاز مي‌شود؛ بدين‌گونه اين نبرد از ازل تا ابد، پاينده است.


فرهنگ-تاریخ: انواع سه‌گانة ستم، رهبراني دارد. اين رهبران، بوده‌اند و اکنون نيز هستند؛ اما سرانجام ستم، در برابر اکثريت مي‌شکند و ستم‌پيشه نيز خرد مي‌شود؛ سپس ستمکار جامة نو بر تن مي‌کند؛ جامة انبيا (ع) و لباس دين. به دعوت جديدي فرامي‌خواند و شعار دفاع از مصلحت مردم را سرمي‌دهد. اعلام مي‌کند که در کنار مستضعفين است. مستضعفين مي‌بينند ستم از درون خودشان پا گرفته است. غصب و استبداد و استعمار و استثمار و استحمار از درون خودشان است. در اين هنگام، نبردي ديگر آغاز مي‌شود؛ بدين‌گونه اين نبرد از ازل تا ابد، پاينده است.

اين نبرد براي چيست؟ اين سنت خداوند است. اين نبرد هميشگي براي اين است که آدمي بتواند با ارادة کامل خود از ميان خير و شر، يکي را انتخاب کند و اين‌گونه است که سلسلة پايندة ستيز ميان ستمکار و ستمديده، کامل مي‌شود؛ از آدم (ع)، برگزيدة خدا و نوح (ع)، پيامبر خدا و عيسي (ع)، روح خدا و موسي (ع)، هم‌سخن خدا و تا محمد (ص)، محبوب خدا و علي (ع)، ولي خدا؛ از اين‌رو واقعة کربلا يک نبرد جداافتاده و پديده‌اي يگانه در تاريخ انسان نيست. حلقه‌اي ويژه است و به طور طبيعي با ديگر حلقه‌هاي تاريخ نبرد، تفاوت دارد. چنان‌که اين حلقه با گذشته پيوند دارد، با آينده نيز در پيوند است.


کد مطلب: 14598

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/issue/14598/گزيده-ای-سخنراني-امام-موسی-صدر-ظهر-عاشورا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir